ریپورتاژ آگهی
كاروانسرا ( رباط ) شمس

كاروانسرا ( رباط ) شمس

این كاروانسرا احتمالاً به دستور گنجعلی خان (۱۰۳۴ – ۱۰۰۵ هـ. ق) ساخته شد. در كنار كاروانسرهای ایران نیز از این بنا، به عنوان یك بنای مربوط به دوره صفویه یاد شده است
  • 1400/11/13
  • استان : کرمان
  • شهر : انار
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : این كاروانسرا در كنار جاده اصلی یزد- كرمان، بین “مهریز” و “انار” قرار دارد و در گذشته نه چندان دور، در محدوده استان كرمان قرار داشت
تلفن : 66059000-021

این كاروانسرا در كنار جاده اصلی یزد- كرمان، بین “مهریز” و “انار” قرار دارد و در گذشته نه چندان دور، در محدوده استان كرمان قرار داشت. این كاروانسرا احتمالاً به دستور گنجعلی خان (۱۰۳۴ – ۱۰۰۵ هـ. ق) ساخته شد. در كنار كاروانسرهای ایران نیز از این بنا، به عنوان یك بنای مربوط به دوره صفویه یاد شده است.
این كاروانسرا ساختمانی آجری با چهار برج مدور در چهار گوشه بنا است. در ضلع شرقی، به دلیل قرار گرفتن مخزن آب انبار كاروانسرا، حد واسط دو برج كناری، برج مانند دیگری نیز در وسط دیوار ساخته شده است. ورودی ساختمان در ضلع غربی قرار دارد و به هشتی متصل است. ورودی اصطبل های كاروانسرا نیز در طرفین آن واقع شده اند. اصطبل ها در طول اضلاع شمالی، جنوبی وغربی ادامه یافته اند.

محوطه روباز كاروانسرا (حیاط) به صورت هشت گوش است و در چهار گوشه آن، چهار صفه و در هر یك از چهار ضلع آن، سه صفه ساخته شده است. صفه میانی اضلاع، بزرگ تر و حالت شاه نشین را دارد. بام بنا نیز آجر فرش است.

 

كاروانسرا ( رباط ) شمس-CWJcG0orNi