ریپورتاژ آگهی
تپه تاریخی قلعه تپه ابهر

تپه تاریخی قلعه تپه ابهر

این تپه از نظر آثار باستانی بسیار غنی بوده و براساس مطالعات انجام شده روی سه لایه‌ از این تپه، نتایج خوبی به دست آمده است.
  • 1400/11/13
  • استان : زنجان
  • شهر : ابهر
  • دسته : محوطه های باستانی
آدرس : محوطه تاریخی تپه قلعه در روستای قلعه در۳ كیلومتری شمال باختری سلطانیه، در قسمت جنوب باختری چمن سلطانیه، به ابعاد ۱۴۰×۷۰ متر و به ارتفاع ۱۵ متر قرار گرفته است
تلفن : 66059000-021

محوطه تاریخی تپه قلعه در روستای قلعه در۳ كیلومتری شمال باختری سلطانیه، در قسمت جنوب باختری چمن سلطانیه، به ابعاد ۱۴۰×۷۰ متر و به ارتفاع ۱۵ متر قرار گرفته است. این تپه از نظر آثار باستانی بسیار غنی بوده و براساس مطالعات انجام شده روی سه لایه‌ از این تپه، نتایج خوبی به دست آمده است. در لایه های زیرین قلعه تپه، سفال‌ هایی با نقش داغدار دیده شده كه به وفور در لایه‌های پایین و اطراف تپه پراكنده شده‌ و انتساب نخستین لایه تمدنی آن را به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد تایید می كنند. فراوانی ظروف معروف سلطان آبادی و سفال‌های مشخصه سلطانیه با لعاب فیروزه‌ای و نقش مشكی در لایه دوم، تعلق آن را به دوران ایلخانی قطعی كرده است. لایه سوم تپه قلعه نیز به بقایای قصر معروف فتحعلی شاه قاجار تعلق دارد. پژوهشگران و باستانشناسان، تپه قلعه سلطانیه را بقایای قصر سوگلی فتحعلی شاه قاجار می دانند.

 

تپه تاریخی قلعه تپه ابهر-k1MSxhARX7

تپه تاریخی قلعه تپه ابهر-3Wx3x1P84u

تپه تاریخی قلعه تپه ابهر-dRatIEerd0