ریپورتاژ آگهی
با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.

مشهد، شهری با تاریخ و جاذبه‌های دیدنی فراوان است. در این مقاله، 42 مقصد زیبا و جالب در مشهد را برای شما شرح داده‌ایم. با معرفی این بهترین جاهای دیدنی، سفر خود را به مشهد به یك تجربه فراموش‌نشدنی تبدیل كنید.
  • 1402/06/27
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : مشهد
تلفن : 66059000-021

زمانی كه از مكان‌های دیدنی یك شهر می گوییم منظور ما تمام دیدنی های آن شهر نیست، بلكه دقیقا اماكنی است در تجربه سفر خود به آن شهر باید از آن ها دیدن كنید. جاهای دیدنی مشهد مكان هایی هستند كه قطعا ارزش اختصاص دادن زمان را خواهند داشت و به تجربه ای به یادماندنی برای شما بدل خواهند شد. در این مطلب قصد داریم جاهای دیدنی مشهد را معرفی كنیم. مكان های دیدنی شاخص این شهر كه هر كدام از جهتی جذاب و دلنشین هستند.

مشهد را پایتخت معنوی ایران می‌نامند. شهری كه یكی از قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود و به خاطر وجود حرم امام رضا(ع) و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، سالانه میزبان مسافران بسیاری از داخل و خارج كشور است.

شاید تا به حال وقتی به مشهد می‌رفتید فقط به حرم امام رضا و تعدادی دیگر از جاذبه‌های معروف این شهر مانند آرامگاه فردوسی، كوهسنگی و پارك وكیل آباد سر می‌زدید و شناخت چندانی از سایر جاذبه‌های آن نداشتید. در این مطلب قرار است تعدادی از جاهای دیدنی مشهد را معرفی كنیم تا با رفتن به این مكان‌ها لحظات شاد و مفرحی را نیز در سفر تجربه كنید. برای داشتن سفری متفاوت و خاطره انگیز و اقامت در مشهد این مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

حرم مطهر امام رضا (ع)

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-wZihkEhAVo

شهر مشهد تعداد زیادی مركز گردشگری تاریخی دارد. بدون شك، حرم مطهر امام رضا (ع) اولین و مهم‌ترین مركز و یكی از بزرگ‌‌ترین جاهای دیدنی مشهد است. در حقیقت شهر مشهد به واسطه‌ی حضور امام هشتم به مشهد امروزی تبدیل شده‌ است. برای دسترسی به حرم امام رضا می توانید با اتوبوس و تاكسی به حرم دسترسی داشته باشید و در صورتی كه قصد استفاده از مترو را داشته باشید می توانید در ایستگاه میدان بسیج پیاده شوید و پس از آن طریق خیابان امام رضا به حرم مشرف شوید.

جاهای دیدنی مشهد در بهار

جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار كم نیستند و این شهر مقاصد طبیعی و جاذبه‌های گردشگری زیادی را درون خود جای داده است. مشهد را بیشتر مردم به عنوان شهری زیارتی می‌شناسند و هر ساله میلیون‌ها نفر از سرتاسر ایران برای زیارت به مشهد سفر می‌كنند. اما علاوه بر اماكن متبركه و حرم امام رضا، پارك‌ها و موزه‌های بسیار زیادی در مشهد وجود دارد كه میزبان گردشگران زیادی است. در ادامه این مقاله برخی از جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار را با هم بررسی می‌كنیم.

طرقبه از جاهای دیدنی مشهد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-Vg6VRgScgn

اگر فكر می كنید تنها منطقه ییلاقی اطراف مشهد شاندیز است سخت در اشتباه هستید. طرقبه یكی از ییلاق های خوش آب و هوای اطراف مشهد است كه فاصله ای 18 كیلومتری با شهر مشهد دارد. در این منطقه می‌توانید از رودخانه، باغ های میوه، جنگل ها و امكانات تفریحی لذت ببرید و زمان خوشی را بگذرانید.

ضمنا جاذبه های دیدنی مشهوری همچون بند گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار هم در این منطقه زیبا قرار دارند كه می توانید از آن ها نیز بازدید كنید. توصیه می كنیم جاغرق طرقبه را هم از دست ندهید. این منطقه در فصل های پاییز و بهار بهشتی زیباست كه نباید از آن بگذرید.

مجموعه كوهسنگی

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-nycFJ9XkHy

مجموعه كوهسنگی یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه در فاصله 11 كیلومتری مركز شهر قرار گرفته است و حدودا 15 دقیقه تا مركز شهر فاصله دارد. برای دسترسی به این پارك می‌توانید از تاكسی و اتوبوس استفاده كنید. این مجموعه یكی از كوه‌های بسیار قدیمی شهر مشهد است كه تاریخ جالبی هم دارد. این منطقه یادگاری است ار دوران حكومت صفویه و از این جهت اهمیت ویژه‌ای دارد.

این مجموعه در سال 1340 توسط یك خیابان اصلی و بزرگ به مركز شهر اتصال پیدا كرده است. علت نامگذاری این منطقه هم به دلیل مشرف بودن دو قله سنگی در دو طرف پارك است. برای رسیدن به بالای قله هم مسیری مشخص شده كه حدودا 1300 متر است و از 3 پلكان متوالی تشكیل شده است.
آدرس: خراسان رضوی، جنوب غربی مشهد، انتهای خیابان كوهسنگی

پارك طبیعی هفت حوض

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-9l0KJ0t1Fg

این پارك طبیعی یكی از جاهای دیدنی مشهد در فصل بهار است. این منطقه خنك و خوش اّب و هوا طبیعت بكر و زیبایی دارد و مناسب عاشقان طبیعت و كوهنوردی است. نام این اثر طبیعی برگرفته از حوضچه‌های آهكی است كه به هم پیوسته و در نهایت 7 حوضچه را با هم تكشیل می‌دهند. برای رسیدن به این منطقه خوش آب و هوا باید مسیری طولانی را پیاده روی كنید و در نهایت به این مقصد می‌رسید.

زیبایی این منطقه در فصل بهار با آمدن شكوفه‌ها دوچندان می‌شود و بهترین زمان سفر به پارك طبیعی هفت حوض فصل بهار است. یكی از جاذبه‌های این منطقه سایت سنگ نوردی و صخره نوردی است.
آدرس: مشهد، 7 كیلومتری مشهد، جاده خلج

روستای كنگ در اطراف مشهد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-VPPLGp5YoW

این روستای پلكانی و منحصر به فرد یكی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است كه در فاصله 30 كیلومتری مشهد  و 19 كیلومتری غرب طرقبه قرار گرفته است. این روستای تاریخی معماری زیبا و طبیعت بكری دارد كه باعث شده در فصل بهار گردشگران زیادی از این روستای خوش آب و هوا دیدن كنند. این روستای تاریخی دارای انواع درختان میوه و داروهای گیاهی است و همچنین باغ‌های انبوهی از درختان گیلاس و آلبالو زیبایی این روستا را دوچندان كرده است. وجود رودخانه و آبشارهای كوچك باعث سرسبزی بیشتر این روستا شده است.
آدرس: استان خراسان رضوی، ۱۹ كیلومتری غرب طرقبه و حدود ۳۰ كیلومتری مشهد

پارك وكیل آباد (باغ وكیل آباد) 

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-7Yk6V82OjQ

یكی از جاهای دیدنی مشهد پارك وكیل آباد یا باغ وكیل آباد مشهد است. این پارك در منطقه 9 شهرداری مشهد قرار گرفته است. این باغ بزرگ در انتهای بلوار وكیل آباد قرار گرفته است و یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه حدودا 70 هكتار وسعت دارد. درختان سر به فلك كشده كاج، سرو، افرا و ارغوان به همراه چنار و درختان میوه پوشش گیاهی این پارك را تشكیل می‌دهند.

مسیرهای پیاده‌روی مختلف، فضای سبز، استخر و غرفه‌های كوچك به همراه سرویس بهداشتی و وسایل بازی كودكان باعث شده این پارك محبوبیت بالایی داشته باشد و یكی از پارك‌های محبوب و پرطرفدار اهالی مشهد و گردشگران باشد. این پارك خوش آب وهوا در فصل بهار زیباتر از همیشه است و می‌توان چند ساعتی را بدون دغدغه در این پارك سپری كرد.

آدرس: مشهد، انتهای بلوار وكیل‌آباد، پارك وكیل آباد

باغ وحش وكیل آباد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-zf2HHZIvLp

باغ وحش وكیل آباد یكی دیگر از جاهای دیدنی مشهد است كه در انتهای بلوار وكیل آباد و جنب پارك كوهستان قرار گرفته است. این باغ وحش چهار هكتار وسعت دارد و تنها باغ وحش مشهد است. در این باغ وحش در مجموع 61 گونه از پستانداران به همراه 49 گونه از پرندگان و 10 گونه از آبزیان زندگی می‌كنند.

ساعت كاری این مجموعه در نیمه اول سال از ساعت 8:30 تا 18:30 است و در نیمه دوم سال از 8:30 تا قبل از غروب آفتاب است.

جاهای دیدنی مشهد در تابستان

همان طور كه در این مقاله اشاره كردیم جاهای دیدنی مشهد كم نیستند و به غیر از حرم مطهر امام رضا، مشهد جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد البته در این بین گشت و گذار‌هایتان در شهر از بهترین روستاهای مشهد غافل نشوید. فصل تابستان بهترین زمان بازدید و گشت و گذار در این اماكن است. اگر فرصت كردید حتما ار جاهای دیدنی مشهد در تابستان دیدن كنید.

  گنبد هارونیه

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-x9nbD1Yq6j

گردشگری در شهر باستانی توس بسیار لذت بخش و تاریخی است. یكی از جاهای دیدنی مشهد گنبد هارونیه است. بنایی با قدمتی هزارساله كه یكی از زیباترین و كهن‌ترین بناهای شهر باستانی توس محسوب می‌شود. این اثر تاریخی در نزدیكی آرامگاه فردوسی بزرگ قرار گرفته است. قدمت این بنای تاریخی به گفته برخی از كارشناسان به قرن هفتم هجری برمی‌گردد و برخی نیز قدمت آن را با دوران پیش از اسلام مرتبط می‌دانند.

بنای چهار گوش گنبد هارونیه معماری متفاوت و خاصی دارد و در عین زیبایی استحكام فوق‌العاده‌ای دارد كه با گذشت تمام این سال‌ها، بنای اصلی حفظ شده است. قسمت داخل این گنبد از چند بخش تشكیل شده است كه 3 اتاق فرغی و 4 اتاق شاه نشین را درون خود جای داده است و گنبد خانه نیز با تاثیر از معماری قرن هفتم هجری مقرنس كاری شده و با گچكاری به زیبایی تزئین شده است.
آدرس: ۲۵ كیلومتری شمال غربی مشهد، حاشیه غربی جاده مشهد-توس، گنبد هارونیه

جنگل جیغ مشهد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-Up1iKRFTDM

جنگل جیغ یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه در فصل تابستان پذیرای گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی است. این جنگل در منطقه طرقبه و روستای سربرج قرار گرفته و دلیل نامگذاری این جنگل به خاطر وجود نوعی جیرجیرك است كه در شب‌ها صدایی همچون جیغ از خود تولید می‌كند و باعث ترس و وحشت در جنگل می‌شود.

فاصله این جنگل تا مركز مشهد 32 كیلومتر است. رودخانه‌ای در این جنگل وجود دارد كه در تمام فصول جاری‌ست و یكی از زیبایی‌های این جنگل وجود همین رودخانه است. امكان سفر به صورت كمپینگ و شب‌مانی هم در این جنگل وجود دارد، فقط باید جسارت این را داشته باشید كه به صدای جیغ جیرجیرك‌ها اهمیت ندهید.

آبشار قره سو مشهد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-Ckw4ADWhj9

این آبشار در جنوب شهرستان كلات نادری و در نزدیكی روستایی به همین نام قرار گرفته است. آبشار قره سو یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه طبیعت بسیار زیبا و آب و هوای بسیار دلپذیری دارد. وجود آبشارهای بلند، دره‌های تنگ و چشمه‌های خنك و خروشان این آبشار را به یكی از جاهای دیدنی مشهد تبدیل كرده است كه در فصل تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود می‌كشاند. اگر در فصل تابستان به مشهد سفر كردید، حتما از این آبشار زیبا دیدن كنید.

مقبره فردوسی شاعر بزرگ

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-hff37UnHrq

در شهر باستانی توس مقبره یكی از شاعران بزرگ ادبیات كشورمان است. آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ كه یكی از ماندگارترین آثار ادبی ایران، شاهنامه را سروده است. البته در كنار مقبره فردوسی، آرامگاه استاد شجریان از مفاخر موسیقی ایران و شاعر پرآوازه و ادیب ایران، استاد مهدی اخوان ثالث قرار گرفته است. به همین دلیل آرامگاه فردوسی یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه هر ایرانی و هنردوستی باید از این مكان بازدید كند.

معماری خاص و فوق‌العاده آرامگاه فردوسی در سال 1312 شكل گرفت و طرح باشكوه امروزی در همین سال اجرا شد. ساعت كاری این مجموعه در 6 ماه نخست سال از ساعت 9 الی 17 می‌باشد و در 6 ماه دوم سال از ساعت 9 الی 16 می‌باشد.
آدرس: خراسان رضوی، توس، انتهای بلوار بهارستان

باغ گیاه‌ شناسی مشهد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-nNSyXpfYx0

باغ گیاه شناسی مشهد یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه در سال 1392 افتتاح گردیده است. این مجموعه بزرگ با دارا بودن درخت و درختچه‌های بسیار زیاد و با پوشش گیاهی بسیار گسترده در فصل تابستان و دیگر ایام سال، میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر كشور است. این مجموعه بزرگ دسترسی‌های خوبی دارد و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس هم می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

باغ گیاه شناسی مشهد در دل خود چندین مجموعه را جای داده است. از مجموعه‌ها و كلكسیون‌های مطرح این باغ می‌توان به كلكسیون باغ صخره‌ای، كلكسیون گیاهان دارویی و كلكسیون نهالستان اشاره كرد. ار امكانات تفریحی این مجموعه هم می‌توان به كافی شاپ، رستوران ، سالن همایش و دهكده اقوام اشاره كرد. ساعات بازدید این مجموعه هم در تمام طول هفته از 8 صبح الی 12 شب می‌باشد.

آدرس: مشهد، بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر

باغ ملی مشهد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-RnxCfJ6QVy

اولین پارك مشهد، باغ ملی مشهد است. این بوستان یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه در مركز شهر قرار گرفته و به همین دلیل موقعیت و دسترسی بسیار مناسبی دارد. در رابطه با این باغ قدیمی روایت‌های گوناگونی وجود دارد، اما بر اساس روایتی معتبر این باغ در سال 1280 كه یك باغ خصوصی بوده است، از طرف مظفرالدین شاه قاجار به یكی از تجار درباری اهدا شده است.

این بوستان بزرگ امكانات رفاهی خوبی از جمله زمین بازی كوكان، نیكمت‌ها و آلاچیق‌های متعدد به همراه سرویس بهداشتی و بوفه دارد. امكان بازدید از این باغ تاریخی در تمام ساعات شبانه روز وجود دارد و پوشش گیاهی بیشتر این باغ بزرگ از درختان سر به فلك كشیده كاج و چنار است.

آدرس: مشهد، خیابان امام خمینی، امام خمینی ۲۵، روبه‌روی خیابان جنت

گنبد سبز

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-7Z3lESML0Y

گنبد سبز، یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه یادگاری از دوران صفویه است. این اثر تاریخی در سال 1356 به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنا در خیابان خراسانی قرار گرفته كه گنبد كاشی كاری شده سبز دارد. این گنبد 8 ضلعی 4 ایوان دارد و آرامگاه شیخ محمد مومن عارف است. همچنین كتابی با عنوان گنبد سبز مشهد نیز توسط مهدی قربانی به 3 زبان فارسی، انگلیسی و عربی چاپ شده است. 
آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان اخوند خراسانی

روستای چشمه گیلاس مشهد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-XmHJstpIPu

روستای چشمه گیلاس یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه در فاصله 48 كیلومتری غرب مشهد قرار گفته است. این روستا در فصل تابستان آب و هوای دلپذیر و خنكی دارد و گردشگران زیادی از این روستا دیدن می‌كنند. چشمه همیشه خروشان چشمه گیلاس پیشینه تاریخی هم دارد و به روایتی محل مرگ یزدگرد سوم بوده است. به گفته‌ی كسانی كه روایت می‌كنند، لگد اسب موجب مرگ یزدگرد سوم در نزدیكی این چشمه می‌شود. عمق این چشمه نزدیك بخ 4 متر است و یكی از چشمه‌های خروشان و پر آب كشور است.
آدرس: استان خراسان رضوی، ۵۰ كیلومتری شمال مشهد، ۲۵ كیلومتری چناران، روستای چشمه گیلاس

جاهای دیدنی مشهد در پاییز

در ادامه این مقاله به جاهای دیدنی مشهد در فصل پاییز می‌رسیم. همان طور كه در این مقاله خواندید، مشهد مقدس علاه بر اماكن زیارتی، موزه‌ها و طبیعت سبز و زیبایی دارد. در ادامه این مقاله برخی از جاهای تاریخی و طبیعی مشهد در فصل پاییز را با هم بررسی می‌‎كنیم.

برج رادكان چناران

برج رادكان چناران یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه در نزدیكی روستای چناران قرار گرفته است. این برج تاریخی در 74 كیلومتری مشهد و 36 كیلومتری روستای چناران قرار گفته است. این اثر تاریخی مربوط به دوران ایلخانی و قرن هفتم هجری است. این برج 36 متری در سال 1310 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قطر داخلی این اثر تاریخی 14 متر است و قطر خارجی آن 20 متر است. برخی از تاریخ نویسان كاربری این برج را نجومی می‌دانستند و برخی استفاده از این برج را مربوط به تعیین فصل‌ها می‌دانند اما به هر حال این برج كاربری نجومی داشته است.
آدرس: استان خراسان رضوی، ۷۴ كیلومتری شمال مشهد و ۲۶ كیلومتری شمال غربی چناران

كلات نادری

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-nBhB9KW1WE

كلات نادری شهری خوش آب و هوا و یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه حدودا فاصله‌ای 145 كیلومتری با مشهد دارد. این شهر در زمان مغول‌ها نزدیك به 14 بار توسط تیمور لنگ مورد حمله قرار گرفته است كه پس از شكست نهایی، تیمور لنگ از حمله دوباره به این شهر منصرف می‌شود. این شهر زیبا و با شكوه محل نگهداری جواهر و غنایم جنگی نادرشاه افشار بوده است و به همین دلیل اهمیت ویژه و تاریخی دارد.

كاخ خورشید یكی از مجموعه‌های درخشان كلات نادری است كه به دستور نادرشاه افشار احداث گردیده است. این كاخ در 3 طبقه ساخته شده است كه 12 اتاق دارد و یكی از آثار به جا مانده از دوران حكومت نادرشاه افشار است. در منطقه كلات نادری آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد كه دیدن تمام این آثار نیازمند سفری چند روزه به این منطقه است.
آدرس: استان خراسان رضوی، كلات نادری

باغ موزه نادری؛ با شكوه و پر افتخار

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-f4MPmOIH5H

باغ موزه نادری در مشهد بعد از حرم اما رضا یكی آز آثار تاریخی-تفریحی مهم مشهد است. معماری با شكوه این باغ موزه همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. معماری این بنا توسط مهندس سیحون انجام شده است. نادرشاه افشار پادشاه سلسله افشاریه در این باغ آرمیده است و موزه‌ای در این باغ وجود دارد كه برخی از غنایم جنگی نادرشاه و برخی از اسلحه‌هایی كه در سال‌های حكوت نادرشاه استفاده می‌شده به نمایش عموم درآمده است. این باغ بزرگ 14 هزار متر مربع مساحت دارد و مجسمه برنزی نادرشاه افشار كه زمانی جهان‌گشایی می‌كرده است به شكوه و عظمت این باغ افزوده است. بازدید از این باغ موزه تاریخی به هر گردشگری پیشنهاد می‌شود و یكی از جاهای دیدنی مشهد همین باغ تاریخی است.

آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق)

چالیدره از جاهای دیدنی مشهد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-7DVW6M5nDO

یكی از جاهای دیدنی مشهد، مجموعه گردشگری چالیدره است. این مجموعه در طرقبه مشهد قرار گرفته است و امكانات رفاهی بسیار زیادی را درون خود جای داده است. امكاناتی همچون قایق سواری، ماهیگیری و رستوران در این مجموعه قرار گرفته است. آب و هوای خنك و دلپذیر چالیدره باعث شده در فصل بهار و تابستان و پاییز گردشگران زیادی از این منطقه زیبا و دیدنی بازدید كنند.

روستای نغندر در اطراف مشهد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-vwnhLhC3nG

یكی از جاهای دیدنی مشهد روستای نغندر است. این روستای زیبا یكی از ییلاقات خوش آب و هوای مشهد است كه اواخر هفته میزبان گردشگران زیادی است كه از مشهد و اطراف مشهد برای لذت بردن از طبیعت زیبا به این منطقه پناه می‌برند. این روستا كه در دل كوه‌های بینالود قرار گرفته است چشم‌اندازهای زیبایی دارد كه چشم هر گردشگری را نوازش می‌كند. این روستا در فاصله 25 كیلومتری مشهد قرار گرفته است. بهترین زمان سفر به این روستا 3 فصل ابتدایی سال است و در فصل پاییز مقداری هوا سردتر می‌شود.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، ۱۰ كیلومتری طرقبه

آرامگاه شیخ بهایی

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-Km5Ilrlmvy

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید كه آرامگاه یكی از بزرگترین دانشمندان ایران، یعنی شیخ بهایی در داخل حرم امام رضا قرار دارد. این دانشمند بزرگ و فرزانه در حرم امام رضا تدریس می كرده است و اكنون مزار او كه با سنگ و شیشه پوشانده شده در حرم مطهر امام رضا قرار گرفته است. در محل آرامگاه شیخ بهایی آینه كاری ها و كتیبه هایی وجود دارد كه در میان كتیبه ها می توانید تاریخ تولد و مرگ وی را مشاهده كنید.

پارك ملت مشهد

یكی دیگر از پارك های شهر مشهد كه بسیار هم شناخته شده است و قطعا ارزش دیدن دارد پارك ملت بزرگترین و قدیمی ترین پارك شهر مشهد است. خوشبختانه در این پارك می توانید علاوه بر بازدید از دیدنی های طبیعی از امكانات تفریحی پارك نیز لذت ببرید. در قسمت شرقی این پارك دریاچه بزرگی وجود دارد كه پیشنهاد می كنیم حتما از آن دیدن كنید.

منطقه ییلاقی شاندیز

اگر می خواهید به یكی دیگر از جاذبه های طبیعی زیبای مشهد سفر كنید از مناطق ییلاقی شاندیز مشهد دیدن كنید. شاندیز كه در واقع یك شهر كوچك در فاصله نزدیكی از شهر مشهد است رودخانه ها، دره ها، جنگل ها و طبیعت شگفت انگیزی را در خود جای داده و با این وجود به یكی از زیباترین جاهای دیدنی طبیعی مشهد تبدیل شده است.

برخی دیگر از جاهای دیدنی مشهد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-4uhfyIygAv

جاهای دیدنی مشهد كه در این مقاله به آن‌ها اشاره كردیم بر اساس تقسیم بندی فصل و بهترین زمان بازدید معرفی كردیم. البته كه برخی از مكان‌هایی كه معرفی كردیم تنها در یك فصل مشخص امكان بازدید ندارد، بلكه در دیگر ایام سال نیز می‌توان از این جاذبه‌های گردشگری بازدید كرد. در ادامه این مقاله برخی دیگر از جاهای دیدنی مشهد را با هم بررسی خواهیم كرد. درادامه این مقاله با ما همراه باشید.

حمام مهدی قلی بیك

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-xECelhSW52

 یكی دیگر از آثار شاخص تاریخی و فرهنگی و از جمله جاهای دیدنی مشهد حمام مشهور مهدی قلی بیك است. این حمام كه در زمان سلطنت تیموریان و توسط یكی از پادشاهان تیموری ساخته شده در نزدیكی بازار بزرگ مشهد قرار دارد و در حال حاضر از این حمام به عنوان محل موزه استفاده می شود. آنچه در این موزه به نمایش گذاشته شده وسایل و ابزار آلات قدیمی است.

كلیسای مسروپ قدس

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-bc71LYEBiMجالب است بدانید كه كلیسای مسروپ قدس تنها كلیسای شهر مشهد است. البته شاید وجود همین یك كلیسا هم باعث تعجب باشد، چرا كه مشهد یكی از كانون های اصلی شیعیان در جهان محسوب می شود و وجود پرستشگاه مسیحیان در این شهر ممكن است برای برخی كمی تعجب برانگیز باشد. این كلیسا توسط ارمنی هایی ساخته شده است كه ساكن این شهر بوده اند. زمان ساخت كلیسا نیز به دوران پهلوی اول باز می گردد.

بازار رضا مشهد 

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-zfHoZRvrSL

یكی از مهم‌ترین بازارهای مشهد و همچنین یكی از جاهای دیدنی مشهد، بازار رضا است. تمام گردشگرانی كه به مشهد سفر می‌كنند حتما از این بازار گذر كرده‌اند و خریدی از این باز قدیمی داشته‌اند. این بازار در سال 1355 افتتاح شده است و اولین بازار سرپوشیده مشهد است كه در نزدیكی حرم امام رضا قرار گرفته است. در این بازار انواع سوغاتی‌ها و خرید‌ها را می‌توانید داشته باشید و بازدید از این بازار بزرگ را حتما در برنامه سفر خود به مشهد داشته باشید.

تونل باد صبا

یكی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین جاهای دیدنی مشهد تونل باد صبای این شهر است. تونل باد صبا اولین و تنها شبیه ساز سقوط آزاد در ایران است كه در آن می‌توانید احساس پرواز و سقوط آزاد را تجربه كنید و حسابی لذت ببرید. در این تونل عمودی هوا با سرعت تقریبا ۲۳۰ كیلومتر بر ساعت حركت می‌كند و شما بر روی بالشتكی از هوا شناور می‌شوید و در فضایی كاملا امن احساس پرواز را تجربه می‌كنید.

اگر آرزوی پرواز دارید در تونل باد صبا آرزوی شما با آموزش و صرف هزینه‌ای منطقی و معقول به حقیقت می‌پیوندد. همچنین كودكان بالای سه سال شما می‌توانند با شما همراه شوند تا در كنار هم از این تفریح جدید و هیجان‌انگیز لذت ببرید.

پیست اسكیت روی یخ (پاتیناژ) مشهد

تفریح هیجان انگیز دیگری كه می‌توانید در مشهد تجربه كنید اسكیت روی یخ یا همان پاتیناژ در پدیده شاندیز مشهد است. این پیست كه یكی از جاهای دیدنی مشهد است را  می‌توان به عنوان یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد دانست، توسط شركتی هلندی طراحی شده است.

همچنین به لحاظ ابعاد سالن و امكانات در نوع خود منحصر به فرد و بی‌نظیر است. این سالن بزرگ‌ترین سالن پاتیناژ سرپوشیده خاورمیانه است و این روزها در لیست محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد قرار گرفته است. همچنین در اطراف این پیست فروشگاه‌هایی هستند كه می‌توانید به آن‌ها هم سری بزنید و یا در یكی از كافی شاپ‌ها بنشینید و خوراكی لذیذی نوش جان كنید.

بوستان مینیاتوری مشهد

یكی دیگر از جاهای دیدنی مشهد كه در آن‌جا می‌توانید لحظات خاطره‌انگیزی را سپری كنید، بوستان مینیاتوری این شهر است. این بوستان بزرگ‌ترین و اولین پارك مینیاتوری شرق كشور است كه المان‌هایی از آثار باستانی و نقاط دیدنی شهرهای مختلف ایران را در خود جای داده است.

برای مثال در این بوستان می‌توانید آرامگاه فردوسی، تخت جمشید، روستای كندوان، باغ شاهزاده ماهان، پل خواجو، سد كارون، آرامگاه عطار نیشابوری و… را به صورت مینیاتور شده تماشا كنید و مروری بر جاذبه‌های ایران در ابعاد كوچك داشته باشید. بوستان مینیاتوری مشهد بسیار زیبا و تماشایی است و با هزینه ورودی بسیار كم تجربه‌ای متفاوت و دوست داشتنی برای شما رقم می‌خورد. زمین بازی كودكان، فضای سبز، سكوی ویژه مراسم و نمایش‌ها و پاركینگ برخی از امكانات این مجموعه هستند.

پیست اسكی شیرباد

این روزها از زمستان‌های بی برفی كه می‌گذریم نالانیم و مدام غر می‌زنیم كه زمستان هم گذشت و برف ندیدیم. البته كه به جای غر زدن انتخاب دیگری هم داریم، می‌توانیم تا زمستان تمام نشده به یكی از پیست‌های اسكی برویم و با برف بازی و تجربه اسكی و سایر ورزش‌های زمستانی حسابی لذت ببریم. كاری كه خیلی از اهالی مشهد می‌كنند و در این فصل از سال پیست اسكی شیرباد پاتوق بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است.

شما هم اگر مسافر مشهد هستید و دلتان می‌خواهد سفری متفاوت و هیجان انگیز را تجربه كنید، پیست اسكی شیرباد می‌تواند برایتان یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد باشد. این پیست حدود ۴۰ كیلومتر با مشهد فاصله دارد و دارای امكاناتی مانند رستوران و كافی شاپ است. همچنین چندین سوئیت و واحد اقامتی جهت رفاه حال گردشگران در این منطقه در نظر گرفته شده است. در این موقع سال تورهای زیادی هم در شهر مشهد برای رفتن به پیست اسكی شیرباد برگزار می‌شود كه اگر دوست داشته باشید می‌توانید با آن‌ها همراه شوید. در این چند سال اخیر پیست اسكی شیرباد به خصوص از جانب ورزشكاران بسیار مورد توجه قرار گرفته و خود را در لیست محبوب‌ترین جاهای دیدنی مشهد جای داده است.

مسجد گوهرشاد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-0KbqY3qVqC

در سمت جنوبی حرم یكی از معروف ترین مساجد مشهد و بلكه ایران قرار دارد. مسجد گوهرشاد كه از محبوب ترین و زیباترین مساجد ایران است با معماری و تزئینات جذاب خود به عنوان یك اثر تاریخی – مذهبی شگفت انگیز به حساب می آید. پیشنهاد می كنیم برای دیدن این مسجد تنها به تصاویر اكتفا نكنید و در سفر خود به مشهد حتما از آن بازدید كنید. احتمالا تصاویر نمی توانند به حد كافی زیبایی تزئینات و معماری این مسجد را نمایش دهند.

خانه داروغه

خانه داروغه نیز از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی شهر مشهد است كه در دوران قاجار ساخته شده است. اگر می‌خواهید از این بنا دیدن كنید باید به خیابان نواب صفوی بروید. این خانه كه توسط یك معمار روس ساخته شده خانه ای شخصی بوده كه برای پذیرایی و تشریفات مورد استفاده قرار می گرفته است. این خانه در سال 1381 به آثار ملی كشور افزوده شد و ده سال بعد نیز توسط شهرداری مشهد مرمت شد.

مدرسه علمیه عباسقلی‌ خان شاملو

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-31mlGuyquA

مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو یكی از جاهای دیدنی شمهد است كه مربوط به قرن 11 هجری قمری می‌باشد. این مدرسه توسط عباسقلی خان در سال 1077 ساخته شده است. این مدرسه تاریخی در ابتدای خیابان صفوی قرار گرفته است و در تیر ماه سال 1357 به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای این اثر قدیمی چهار ایوان دارد و در 2 طبقه ساخته شده است و همچنین 104 حجره برای سكونت طلاب ساخته شده است. این بنای تاریخی یكی از آثار معماری شاخص مشهد است كه تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی خراسان قرار گرفته است.

آرامگاه پیرپالاندوز

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-IRsXnXXl6nاین آرامگاه یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه در قسمت شمال شرقی حرم رضوی قرار گرفته است. این اثر تاریخی در سال 1356 به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آرامگاه متعلق به محمد عارف عباسی مشهور به پیر پالاندوز است و لقب پالاندوز از آنجایی به ایشان اختصاص داده شد كه، به كار پالاندوزی مشغول بوده‌اند.

مسجد ۷۲ تن مشهد

 

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-wWsTDIGFbL
یكی دیگر از جاهای دیدنی مشهد، مسجد 72 تن ( هفتادو دو تن ) است. این بنای تاریخی در سال 1311 به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر تاریخی دارای یك گنبد و دو مناره و یك ایوان است كه در ابتدا آرامگاه امیرغیاث‌الدین ملك شاه بوده است. این مسجد در منطقه سرشور، خیابان خسروی و در ابتدای بازار بزرگ قرار گرفته است و با حرم مطهر فاصله زیادی ندارد. بنای این مسجد حدودا 660 متر مربع مساحت دارد و نمای مناره‌ها، ایوان و غرفه‌ها كاشی كاری و مقرنس كاری نفیس و زیبایی دارد.
آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، خیابان خسروی، ابتدای بازار بزرگ

خانه تاریخی ملك

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-aB3z9usxH3

خانه ملك یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه یكی از شناخته شده‌ترین خانه‌های تاریخی مشهد است و متعلق به حاج حسین ملك ، مرد ثروتمند مشهدی است. در حال حاضر تنها بخشی از این اثر تاریخی به جا مانده است و بخش بزرگی از این بنای تاریخی ویران شده است. این خانه در سال 1377 به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در سال 1379 مورد مرمت قرار گرفته است. در حال حاضر این اثر تاریخی به عنوان مركز هنرهای سنتی میراث فرهنگی شناخته می‌شود.

آدرس: خراسان رضوی، مشهد، ضلع‌ شرقی خیابان امام خمینی، مقابل ساختمان دارایی

موزه نان مشهد 

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-G1zSXNi0xz

این موزه یكی از جاهای دیدنی مشهد است و همچنین اولین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه است كه در سال 1390 به منظور آشنایی بیشتر مردم با پخت نان افتتاح شده است. در این موزه مراحل مختلفی از پخت نان به صورت تصویری به نمایش گذاشته شده است و این مراحل شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن كوبی و ابزار تهیه نان به صورت كامل به نمایش درآمده است.
آدرس: خراسان رضوی، مشهد، كیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، كوچه شهید یزدی كارخانه گندم دشت

پارك علمی پروفسور بازیما

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-ytMfyawJ3f

یكی از جاهای دیدنی مشهد، پارك علم پروفسور بازیما است. این پارك علمی در طبقه چهارم مجتمع وصال، در منطقه‌ای گردشگری قرار گرفته است. این پارك علمی بخش‌های مختلفی دارد و می‌توانید با قدم گذاشتن در این پارك به دنیای عجیب جانوران قدم بگذارید و همچنین كشف‌های زیادی در این پارك داشته باشید. در دیگر بخش این پارك به همراه پروفسور بازیما با عبور از دهان یك انسان غول پیكر به اندام‌های درون بدن می‌رسید و به كشف اسرار بدن می‌پردازید.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، مجتمع تجاری وصال، طبقه ۴+

پارك‌های آبی مشهد

با 42 تا از بهترین جاهای دیدنی مشهد آشنا شوید.-xBElWrbltz

یكی از مكان‌های دیدنی مشهد كه البته چه اولین بارتان باشد كه به پارك های آبی مشهد می‌روید چه چندمین بار فرقی نمی‌كند، هر بار هیجان بی‌اندازه‌ای را تجربه خواهید كرد.یكی از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی مشهد پارك‌های آبی مشهد از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد هستند كه بسیار مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند و می‌شود گفت برای بعضی‌ها رفتن به این مجموعه‌ها از بایدهای سفر به مشهد است.

مشهد به لحاظ احداث پارك‌های آبی نه تنها در ایران بلكه در خاورمیانه نیز بسیار موفق عمل كرده و همین موضوع سال‌هاست به نقطه قوتی در گردشگری این شهر تبدیل شده است. با رفتن به این پارك‌های آبی كه در ادامه آن‌ها را معرفی می‌كنیم لحظاتی سراسر شور و هیجان را تجربه كنید و حسابی خوش بگذرانید.

سرزمین موج‌های آبی

سرزمین موج‌های آبی یكی از محبوب‌ترین پارك‌های آبی و جاهای دیدنی مشهد است كه به لحاظ تجهیزات و امكانات در لیست بهترین پارك‌های آبی قرار می‌گیرد. سرسره‌های متعدد، چاله فضایی، حمام تركی، جكوزی و رودخانه خروشان فقط بخشی از امكانات این مجموعه است. وقتی هم حسابی بازی كردید و بعد از آن دلتان خواست نوشیدنی یا غذایی نوش جان كنید می‌توانید به رستوران و كافی شاپ مجموعه سر بزنید.

سخن پایانی

جاهایی كه در این مطلب معرفی كردیم فقط بخشی از جاهای دیدنی مشهد هستند كه می‌توانند سفر مشهد را برایتان تبدیل به سفری مفرح و خاطره‌انگیز كنند. شما هم اگر بین اماكن تفریحی و جاذبه‌های مشهد چنین مواردی را می‌شناسید حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید تا همگی بهتر با ظرفیت‌های گردشگری این شهر آشنا شویم.

همچنین اگر مسافر مشهد هستید می‌توانید پیش از سفر به سایت ایران توریسم سر بزنید.

سوالات متداول:

بهترین منطقه ییلاقی مشهد كدام منطقه است؟

شهر مشهد علاوه بر جاذبه‌های مذهبی، جاذبه‌های گردشگری زیادی هم دارد. منطقه طرقبه و شاندیز یكی از جاهای دیدنی مشهد است كه در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران زیادی است.

آرامگاه فردوسی تا مركز مشهد چه مقدار فاصله دارد؟

آرامگاه فردوسی تا مركز مشهد چیزی نزدیك به 35 كیلومتر فاصله دارد كه حدودا 20 تا 25 دقیقه زمان نیاز دارد.

بهترین زمان سفر به مشهد چه زمانی است؟

جاهای دیدنی مشهد بسیار زیاد است و برخی از این جاهای دیدنی فصل مخشصی ندارد و در تمام فصول امكان بازدید وجود دارد، اما بهترین زمان مشهد فصل بهار و تابستان است كه هوای دلپذیر و خوبی دارد.

مهمترین جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی مشهد كدام است؟

مشهد كه مهم‌ترین شهر معنوی ایران شناخته می‌شود، پایتخت مذهبی ایران است و حرم امام رضا یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد است؛ همچنین موزه های فراوان، اماكن تفریحی و طبیعی آن به تفصیل در این مقاله اشاره شده است.