ریپورتاژ آگهی
معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲

راهنمای كامل به ۶۰ مقصد رویایی گیلان در سال ۱۴۰۲: جاهای دیدنی و تجربیاتی آسمانی
  • 1402/06/26
  • استان : گيلان
  • شهر : گیلان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : گیلان
تلفن : 66059000-021

گیلان خط سبزی است كه در كناره‌های غربی خزر آرام گرفته. استان گیلان ردپای تاریخ را با حماسه‌ها و دلاوری‌های فراوان به جان نقش كرده و یكی از دیدنی‌ترین استان‌های ایران است. جاهای دیدنی گیلان آنقدر متنوع و پر از خرمی است كه جان هر بیننده‌ای را تازه می‌كند. با ما همراه باشید تا پا در خنكای جنگل‌های هیركانی بگذاریم، گوش‌ها را با صدای لالایی دریا بنوازیم و با مردمان طبیعت دوستی كه درختان مقدس بسیاری دارند آشنا شویم.

۱. تالاب انزلی ، اكوسیستمی ارزشمند

این تالاب كه از رسوب گذاری‌ها در طی زمانی طولانی و پایین رفت سطح دریا ایجاد شده است، یكی محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود. تالاب انزلی یكی از نخستین تالاب های بین‌المللی ثبت شده در ایران است تالاب انزلی كه آبی شیرین دارد، سفره‌ی گسترده‌ خود را برای حیات جانوری و گیاهی ارزشمندی پهن كرده و میزبان گردشگران است.

 شما می‌توانید در سطح تالاب به قایقرانی بپردازید، در آسمان پاك آن پرنده نگری كنید، از دل تالاب ماهی بگیرید یا در كافه رستوران‌های حاشیه‌ی تالاب انزلی خود را به صرف غذایی محلی مهمان كنید و به تماشای لاله‌های مردابی بنشینید. 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-TRNFsgrYl0

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-HYA56bhwvh

۲. ماسال گیلان ، میراث بكر تالش

ماسال شهر پر رمز و راز و دست نخورده‌ی گیلان است. این شهر میراثی از فرهنگ كهن تالش است و مردمانش همگی به زبان خوش آهنگ تالشی صحبت می‌كنند. چیزی كه ماسال را به رویایی‌ترین نقطه از جاهای دیدنی گیلان بدل كرده است؛ آب وهوا و نقاط بكر آن است.

غارهای باستانی، چشم‌اندازهای وسیع و سرسبز، زیارتگاه‌های كوچك و صمیمی و در نهایت محل شهادت میرزا كوچك خان، دیدنی‌هایی است كه مردم را به ماسال دعوت می‌كند.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-ETHO8GvHam

۳. روستای ماسوله ، پله‌های سبز رویا

روستای ماسوله را با معماری شگفت‌انگیزی كه در دامنه‌ی كوه استوار است می‌شناسیم. خانه‌هایی كه در شیب تند كوه‌ها در دوطبقه بنا شده‌اند و تمام مسیرهای ارتباطی‌شان از پله‌ها است، همان منظره‌ای است كه ما را به سمت ماسوله می‌كشد.

ماسوله چهار محله به نام‌های «خانه بر» (خونَ وَر)، «مسجدبر» (مَزَ وَر)، «كِی‌سَر» شامل كَفا كِی‌سَر و بِنَ كِی‌سر و «اسد محله» (اَسَ مَل) دارد و در كنار بازار محلی چهار طبقه‌اش، نماینده‌ی كاملی از فرهنگ شمال ایران است. روستای ماسوله با طبیعت سرسبز، آبشارها و چشمه‌سارهای زلال در صدر فهرست جاهای دیدنی گیلان است.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-pewUUONFND

۴. ساحل چمخاله ، صدای برخورد موج و صخره

ساحل‌ها یكی از اولین انتخاب‌های گردشگران برای سپری كردن تعطیلات هستند.ساحل چمالخانه دومین قطب گردشگری در میان جاهای دیدنی گیلان است كه امكانات رفاهی و محیط خانوادگی آن، مسافران را به‌سوی خود فرامی‌خواند.

چمخاله علاوه بر امكانات مناسب، مراكز خرید، مسیرهای آرام‌بخش پیاده‌روی و مناظر بكر ساحلی، تفریحات بسیاری دارد تا خاطره‌ی این ساحل را برای همیشه در ذهنتان ثبت كند. تفریحاتی مانند: جت اسكی، قایق سواری، شنا در حاشیه‌های امن خزر، اسب‌سواری، دوچرخه سواری و… همچنین زمین‌های بزرگ بازی كودكان، از لذت‌هایی هستند كه می‌توانید در سفر به ساحل چمخاله تجربه كنید.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-i01wmsmPrm

۵. پارك جنگلی گیسوم ، تنفسی سبز در میان تونل‌های درختی

از میان دالانی كه درختان بالای سرتان ساخته‌اند عبور می‌كنید و هرزگاهی نور خورشید از لابه‌لای شاخ و برگ‌‌ها خود را روی پوستتان می‌اندازد. انتهای این مسیر ساحل دریای خزر است. اینجا پارك جنگلی گیسوم ، جادوی جنگل‌های گیلان است.

پیوند موج‌ها با تن سبز جنگل

جایی كه سبز پر رنگ به ماسه‌های خیس خزر می‌رسد. پارك جنگلی گیسوم در بین جاهای دیدنی گیلان یكی از آرامبخش‌ترین ها است. در این پارك می‌توانید به دوچرخه سواری، پیاده‌روی، قایق‌سواری، جت اسكی و شنا بپردازید. همچنین اسب‌هایی در بخش‌های مختلف پارك و ساحل وجود دارند كه می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی كم برای مدتی آن‌ها را اجاره كنید.

فراموش نكنید كه پیوند آسمان صاف شب‌های ساحل در كنار صدای موج‌ها و هیزم‌هایی كه می‌سوزند، به‌یاد ماندنی‌ترین تصویر از پارك جنگلی گیسوم است.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-ZThrIllox5

۶. پارك جنگلی سراوان، سحر دریاچه‌ها

پارك جنگلی سراوان یكی از ارزشمندترین اكوسیستم‌های جنگلی است كه در آن حیات گیاهی و جانوری ارزشمندی وجود دارد. یكی از نكات مثبتی كه این پارك را در جاهای دیدنی گیلان محبوب كرده، نزدیكی آن به رشت و دسترسی آسان است. در طول پارك جنگلی سراوان دریاچه و رودخانه‌ای از دل زمین می‌جوشند كه زیباترین مناظر را در حاشیه‌ی خود آفریده‌اند. اطراف این دریاچه و رودخانه معمولا شلوغ است.

پارك جنگلی سراوان را می‌توان قدیمی‌ترین پارك این منطقه دانست. پیاده‌روی در مسیرهای نیمه مه آلود جنگل را فراموش نكنید و پاهای خود را به راه بسپارید.

نخستین موزه میراث روستای ایران، راوی قصه‌ی روستا نشینان

از دیگر ویژگی‌های پر اهمیت پارك جنگلی سراوان، موزه میراث روستایی است كه به روایت تاریخ معماری و فرهنگ در مناطق جلگه‌ای و كوهستانی گیلان می‌پردازد و تصویری دقیق از گذشته‌ این شیوه‌ زندگی به مخاطبان می‌دهد.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-hi36DOby4I

۷. منطقه ییلاقی دشت النزه ، بوی چوب و باران

این ییلاق همان تصویر خوش رنگ و جادویی سرزمین‌های شمالی است. منطقه ییلاقی دشت النزه پر از چشم‌اندازهای سبزی است كه انبوه درختان آن‌را در آغوش گرفته‌اند و زیباترین تصویر از جاهای دیدنی گیلان را ساخته است.

ییلاق دشت النزه هنوز هم فرزندان خود را در خاكش نگه داشته و ساكنین آن از سالیان دور در این منطقه زندگی می‌كنند. شیوه‌ی بنای خانه‌ها بر همان سنت در و پنجره‌های چوبی باقی است. اگر مهمان یكی از این خانه‌ها باشید بوی خوش چوب نم خورده و مصالح طبیعی آرامش را وارد رگ‌هایتان می‌كند.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-edOSTq0nHU

۸. بقعه امامزاده ابراهیم النزه ، صمیمیت جاهای دیدنی گیلان

این امامزاده كه مقبره‌ش كمی دورتر و رو به روی منطقه ییلاقی دشت النزه بنا شده است فضایی گرم و صمیمی دارد و بسیار مورد احترام اهالی منطقه است. در نزدیكی بقعه درخت افرایی كهن سال قرار دارد كه سن آن‌را تا ۲۰۰ سال تخمین زده‌اند.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-jyLkhclRiL

۹. گردنه حیران ، همسایه‌ جنگل و مه

گردنه حیران همانطور كه از نامش مشخص است پر از شگفتی‌هایی طبیعی است كه چشم هر ببینده‌ای را حیران زیبایی و شكوه طبیعت می‌كند. این جاده‌ پر طرفدار كه جزو جاهای دیدنی گیلان است از یك سو رو  به كوه ‌های پوشیده از جنگل ‌های انبوه دارد و در سمت دیگر آن جنگل‌های آذربایجان پیدا است.

 چهار فصل پر از زندگی

گردنه حیران را چه به وقت جوانه زدن طبیعت ببینید چه به وقت سفید پوش شدن زمین، زیبایی‌هایی جادویی خود را دارد. در این مسیر هزار رنگ غرق در مه شوید ،پارك ملی هیركان را از نظر بگذرانید و روستاهای پر جاذبه‌ی مسیر را فراموش نكنید.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-VbN3xNkfSw

۱۰. روستای اولسبلنگاه ماسال ، سرزمین ابرها

این روستا نام خود را از زبان تالشی گرفته و معنای جایگاه بلندی می‌دهد كه بر روی آن درخت ممرز رشد می‌كند. روستای اولسبلنگاه ماسال منظره‌ای به شما می‌دهد كه در میان جاهای دیدنی گیلان كم‌نظیر است. در اولسبلنگاه ابرها آنقدر به سطح زمین نزدیك می‌شوند كه خیال و رویا ذهن‌تان را پر می‌كند. می‌توانید بهترین عكس‌ها را در همین منطقه بردارید.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-ZUVuoPxUGo

شب‌های پر ستاره در روستای اولسبلنگاه ماسال

اگر قصد شب‌مانی در این منطقه را دارید اقامتگاه‌های سنتی یا خانه‌ی محلی‌ها را از دست ندهید. هر چند كه می‌توانید در این منطقه چادر برپا كنید اما طعم غذای محلی و هم‌صحبتی با مردم روستا تجربه‌ی دیگری است.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-t7CrxhwAxJ

۱۱. دریاچه سقالكسار گیلان ، لمس نزدیك خواب‌ها

دریاچه سقالكسار  ، یكی از جاهای دیدنی گیلان است كه پاك‌ترین دریاچه‌ی ایران نام دارد. منظره‌ای لطیف و احساسی كه دریاچه سقالكسار گیلان در برابر شما می‌سازد بی تكرار است. این دریاچه پاكیزگی خود را از خدمات و فعالیت‌های مردم روستای سقالكسار می‌گیرد. در كنار مناظر رویایی دریاچه سقالكسار ، پیاده‌روی، اسب‌سواری و عكاسی، لحظاتی فراموش نشدنی برای شما می‌سازد.

كلبه چوبی سقالكسار، مهمان چندساله این دریاچه

تصویر كلبه‌ی كوچكی كه با سقف قرمز رنگ خود در میان آب‌های آرام دریاچه قرار گرفته است را بارها دیده‌ایم. این كلبه مانند رازی در منطقه است و در خصوص چرایی و چگونگی‌اش اطلاعات دقیقی در دست نیست اما زیبایی آن قاب چشم و دوربینتان را فرا می‌گیرد. شما هم اگر به هریك از این جاهای دیدنی گیلان سفر كرده‌اید تجربه‌های خود را با سفرزون در میان بگذارید.

 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-VNUUuMic0m

۱۲. روستای داماش، گوشه‌ خلوت گیلان

روستای كوچك داماش، از آن دست جاهای دیدنی گیلان است كه نباید از دست داد. گشت و گذار در این روستا، جربه‌ی لذت‌بخش آرامش است. طبیعت زیبا و آب‌وهوای خیال انگیز داماش، خستگی‌ها را از شما می‌گیرد و با روحیه‌ای سرشار از انرژی به خانه برمی‌گردید. در سفر به گیلان، بازدید از روستای داماش را از دست ندهید.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-t4tpM0mfFf

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-eTdeCUKmoF

۱۳. تالش، هم‌نشینی تاریخ و طبیعت

تالش یادآور تاریخی طولانی و فراز و فرودهای بسیار است. این شهرستان كه میزبان اقوام مختلفی است، یكی از دیدنی‌های محبوب گیلان محسوب می‌شود. طبیعت تالش، جادوی خاص آن است. در سفر به گیلان، شهرستان تالش را فراموش نكنید.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-fR7sQ5Qcst

۱۴.آبشار لاتون، زندگی در روستای كوته كومه

این آبشار یكی از شگفتی‌های طبیعت در جاهای دیدنی گیلان است. آبشارلاتون در نزدیكی روستای كوته كومه قرار دارد. لاتون ۱۰۵ متر ارتفاع دارد و بلندترین آبشار ایران است، این آبشار سه حوضچه دارد كه به شكوه و دلربایی آن می‌افزاید.

 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-tIylrXcv6E

۱۵. روستای بره سر

این روستا یكی دیگر از دیدنی های گیلان است.مردمان مهربان، طبیعت و دریاچه ویستان بره سر، از عوامل محبوبیت آن است. بره سر در فاصله ۵۵كیلومتری مركز شهرستان رودبار و۴۰كیلومتری شهر رستم‌آباد واقع شده‌است.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-xOQwig7XdX

۱۶. اقامتگاه بوم گردی گیله بوم 

یكی ازمحبوب‌ترین اقامتگاه های بوم گردی گیلان كه در روستای قاسم آباد سفلی قرار دارد گلیه بوم است. این اقامتگاه فضایی صمیمی دارد و با حال و هوایی سنتی طراحی شده است. تمام اتاق‌های گیله مرد اسامی مختلفی دارند. در این مكان می‌توانید غذای محلی نوش جان كنید و از موسیقی قاسم آبادی لذت ببرید. پس از گشت و گذارتان در گیلان، می‌توانید در گیله بوم مستقر شوید.

آدرس: گیلان، حدفاصل كلاچای و چابكسر، روستای قاسم آباد سفلی، كوچه ابریشم ۱، پلاك ۶۹

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-2wnFv8YuS2

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-Y1DBDlZshp

۱۷. اقامتگاه بوم گردی تلارخانه

به دنبال بهترین اقامتگاه منطقه هستید؟ در انتخاب اقامتگاه تلارخانه شك نكنید. این اقامتگاه سنتی از كاه گل و چوب بنا شده و حس و حال خوشی را منتقل می‌كند. این اقامتگاه سنتی برای هر فصلی شرایطی مناسب دارد. قبل از اسكان توجه داشته باشید كه اقامتگاه بوم گردی تلار خانه تخت ندارد. این اقامتگاه در منطقه خمام فعال است.

آدرس: گیلان، كیلومتر ۲۰ جاده رشت به بندر انزلی، روستای خمام، كمربندی، میدان ولیعصر، روستای مرزدشت،ابتدای خیابان امام زاده

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-EQvmb9v3Ty

۱۸. اقامتگاه بوم گردی دیلمای – رشت

یكی از ویژه‌ترین پیشنهادهای ما برای اقامت در رشت، اقامتگاه دیلمای است. این اقامتگاه با منظره‌ی عالی خود، استراحتی بی‌‌نظیر برای شما رقم می‌خورد. در یك طرف آن قله و در طرف دیگر آن رودخانه سپید رود قرار گرفته است و از سمت غرب به روستاهای پنا بندان، پاشاكی، فشتال، كلامسر، سیاهكل و از سمت شرق به روستا های دوست لات،  سد سنگ و شهرستان سنگر می رسد. اگر در رشت ماندگار شدید، دیلمای را از دست ندهید.

 آدرس: استان گیلان ، شهر رشت ، روستای تازآباد جنگاه، خیابان شهید مطهری ، كوچه زنبق ، پلاك ۶۳

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-jLids9ZQyY

۱۹. روستا و پارك جنگلی صفرابسته ، تونلی بهشتی در دل جنگل

بعد از دیدن این همه زیبایی حالا چشمهایتان را ببندید و به جاده‌ای فكر كنید كه دو طرف آن را درختان سر به فلك كشیده احاطه كرده‌ است. شاخه‌های در هم تنیده درختان از بالای جاده، شما را وارد تونلی بهشتی می‌كند كه به روستای منحصربه فرد صفرابسته منتهی می‌شود. این روستای زیبا كه طبیعتی چشم‌نواز دارد در فصول مختلف سال منتظر گردشگران است تا با مهربانی از آن‌ها پذیرایی كند.

جاده جنگلی این روستا و درختان اطرافش جان می‌دهد برای عكاسی. پس اگر اهل عكاسی هستید یكی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان برای شما پارك جنگلی صفرابسته است. دیدن شالیزارهای برنج نیز در این مطنقه شما را به وجد خواهد آورد. اینجا در كنار جاده سكوهایی هم برای نشستن و استراحت وجود دارد اما فعلا خبری از آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی نیست. اینجا مسیر جاده‌ای بسیار كوتاه است و اگر نیاز به چیزی داشتید اذیت نمی‌شوید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس: ۱۲ كیلومتری شمال شرق آستانه اشرفیه

دسترسی: پارك جنگلی صفرابسته بین روستاهای ایكومچال و صفرابسته است و باید مسیر بندر كیاشهر را در پیش بگیرید.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-kZ7pyAnBPV

۲۰. جاده اسالم به خلخال ، زیباترین جاده ایران

شاید لقب زیباترین جاده ایران هم برایش كم باشد. جاده‌ای رویایی كه گاه از فرط زیبایی احساس می‌كنید به سمت بهشت می‌روید. جاده‌ای پر پیچ و خم كه از اسالم گیلان شروع می‌شود و شما را از دل كوه‌ها و جنگل‌های این استان به شهر خلخال در اردبیل می‌رساند. این جاده كه به دلیل ارتفاع زیاد بسیاری از مواقع پوشیده از مه است، با باران‌های گاه و بیگاه و صدای رودخانه زیبایش تجربه‌ای متفاوت و رویایی برایتان خواهد بود.

جاده اسالم به خلخال ز میان جنگل‌های متراكم می‌گذرد، از كنار دشت‌های سرسبز عبور می‌كند و شما را به دیدن چهره دیگری از طبیعت می‌برد. می‌توانید در جای جای جاده پیك نیك كنید، در رستوران‌هایی این جاده كه غذاهای خوشمزه‌ای با محصولات ارگانیك برایتان فراهم می‌كنند دلی از عذا در بیاورید و در روستاهای زیبا و بكر این منطقه شبی را بگذرانید. از مردم محلی محصولات درجه یكشان را بخرید و مطمئن باشید طعم عسل طبیعی و نان محلی برای همیشه زیر دندانتان خواهد بود.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس جاده اسالم به خلخال و دسترسی : در جاده فومن بعد از شهرهای صومعه‌سرا و پونل مسیرتان را به سمت آستارا ادامه دهید تا به شهر اسالم برسید.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-aRTGOUQsTI

۲۱. دیلمان ، تجربه حضور در مناظری به زیبایی تابلوهای نقاشی

یكی از زیباترین روستاهای گیلان روستای دیلمان است. از همان لحظه‌ای كه قصد سفر به این روستای ییلاقی بسیار دیدنی را می‌كنید، طبیعت، مناظر باشكوهش را پیش چشمان شما نمایان می‌كند. برای رفتن به دیلمان باید از جاده فوق‌العاده لاهیجان سیاهكل عبور كنید كه زیبایی منحصر به فردی دارد. هر جای جاده كه خواستید می‌توانید بایستید و به تماشای مناظر بروید یا در جاده‌های فرعی بپیچید و به روستاها و مناطق گردشگری زیبای دیگر نیز سری بزنید. وقتی به دیلمان رسیدید، خودتان را در تابلوی بی‌نظیر خلقت كشف می‌كنید و دشت‌های سرسبز خیره‌كننده‌ای را می‌بینید كه با خانه‌های چوبی و اسب‌های زیبا زینت شده است.

آب و هوای خوش و مناظر زیبا را كه كنار بگذاریم، منطقه دیلمان جاذبه‌های بسیار تاریخی و طبیعی دارد. از آبشارهای زیبا بگیر تا قله‌های سر به فلك كشیده در منطقه شكار ممنوع دیلمان می‌توانید به قلمرو انواع جانوران خاص و در معرض انقراض پا بگذارید و از طبیعت لذت ببرید. دیدنی‌های تاریخی دیلمان از جمله كاروانسرای تی تی، قلعه خشتی دیلمان و حمام تاریخی آن را هم از دست ندهید. راستی اگر بهار به دیلمان بروید دشت شقایق زیبای دیلمان همیشه در خاطرتان خواهد ماند.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس دیلمان : ۱۵ كیلومتری جاده لاهیجان سیاهكل

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-aetFyZMlrw

۲۲. جنگل سیاهكل و آبشار لونك ، یكی از سحرانگیزترین مناظر گیلان

در جاده كوهستانی و جنگلی سیاهكل به دیلمان، هر كسی كه كمی به طبیعت علاقه‌مند باشد دلش می‌خواهد جایی از ماشین پیاده شود و دل به جنگل‌های دیدنی سیاهكل بزند. اگر این قصد را دارید، در كیلومتر ۲۰ این جاده كنار بزنید. درست كنار جاده، آبشاری بلندبالا و زیبا را می‌بینید كه در تركیب با درختان بالابلند جنگلی و گیاهان كوچك و بزرگ اطراف، منظره‌ای بهشتی ساخته است. اینجا جان می‌دهد برای استراحت و لذت بردن از طبیعت. همه امكانات رفاهی مهیاست. سكوهایی كه می‌توانید روی آن بنشینید، آبشار را تماشا كنید و پذیرایی شوید. محل‌هایی برای پیك نیك و كمپینگ. رستوران، غرفه عكاسی، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، باربیكیو، غرفه سوغاتی و حتی پله‌هایی سنگی كه كارتان را برای بالا رفتن از كوه‌های جنگلی و دیدن جنگل‌های زیبا اطراف آسان می‌كند. پس در گیلان راهتان را به سمت دیلمان و سیاهكل كج كنید و از طبیعت سحرانگیزشان لذت ببرید.

قیمت بلیط: رایگان.

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس جنگل سیاهكل و آبشار لونك : كیلومتر ۲۰ جاده سیاهكل دیلمان

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-uy0WkTJ871

۲۳. چشمه آبگرم علی داشی ، مكانی برای استراحتی جانانه

چشمه آبگرم علی داشی یا مشه سویی در روستای گیلده در ۳۰ كیلومتری غرب آستارا قرار دارد. یكی از جاهای دیدنی گیلان كه طبیعتی بسیار زیبا و دل‌انگیز، دسترسی آسان و آب و هوایی بسیار خوب دارد. چشمه آبگرم علی داشی بر فراز دره گیلده قرار دارد و منظره‌ای سحرانگیز را پیش روی شما نمایان می‌كند. با اینكه قرار گرفتن در این آب و هوا و در معرض آن همه مناظر سرسبز، حال هر كسی را خوب می‌كند، اما چشمه آبگرم علی داشی خواص دیگری هم دارد. كمك به درمان دل‌درد،كمردرد، درد مفاصل، چشم درد و تقویت اعصاب از خواص این آبگرم است. پس اگر به سمت گردنه حیران و آستارا می‌روید حتما سری هم به این چشمه آبگرم بزنید.

آدرس چشمه آبگرم علی داشی: آستارا، روستای گیلده

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-tXvqBzk1aw

۲۴. روستا و چشمه آبگرم كوته كومه ، خانه بلندترین آبشار و زلال‌ترین آبگرم ایران

در نزدیكی آستارای زیبا، روستایی بسیار باصفا و سرسبز وجود دارد كه با بلندترین آبشار و زلال‌ترین آبگرم ایران، یكی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی گیلان را شكل می‌دهد. روستای كوته كومه با حدود ۲۰ خانه روستایی زیبا در ۹ كیلومتری لوندویل قرار دارد. مردم مهمان‌نواز این روستا، از گردشگران استقبال و پذیرایی می‌كنند. اگر با یك گروه طبیعت‌گرد حرفه‌ای به این روستا بروید می‌توانید از دل طبیعتی چشم‌نواز و بسیار زیبا با تعداد زیادی آبشار كوچك و بزرگ و حوضچه‌های آب به بلندترین آبشار ایران بروید و منظره‌ای را روبروی خود ببینید كه هوش از سرتان می‌برد.

آب گرم روستای كوته كومه هم در میان طبیعتی سرسبز و در هوایی خنك حسابی به دلتان می‌چسبد. آب زلال این چشمه كه از دل زمین می‌جوشد خواص بسیار زیادی برای سلامتی و درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد. اگر به اطراف آستارا می‌روید حتما به این روستای ییلاقی سری بزنید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

آدرس: آستارا ، ۹ كیلومتری لندویل

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-vDmfJ8oO8S

۲۵. قلعه رودخان ، لذت پیمودن هزار پله برای رسیدن به قلعه‌ای شكست‌ناپذیر

قلعه رودخان بزرگترین قلعه آجری ایران و یكی از حیرت‌انگیزترین جاهای دیدنی گیلان است. اهل هر چه باشید و برای هر چیزی كه سفر می‌كنید قلعه رودخان همان است كه دنبالش می‌گردید. منظره حیرت‌آور، تاریخ هیجان‌انگیز، آب و هوای دلنشین، طبیعت بكر، غذاهای محلی خوشمزه و آرامشی وصف‌ناپذیر همه در قلعه رودخان وجود دارد. این قلعه كه در ۴۵ كیلومتری ماسوله قرار دارد، برای آن‌ها كه اهل ورزش هم هستند مناسب است.

باید حدود هزار پله را بالا بروید تا به قلعه برسید اما به محض اینكه عظمت قلعه‌ای با ۱۵۰۰ متر دیوار و ۶۵ برج و بارو را می‌بینید از راهی كه در دل طبیعت پیموده‌اید خشنود می‌شوید. منظره قلعه‌ای شكست‌ناپذیر متعلق به دوران ساسانیان در كنار سبزی جنگل و شر شر رودخانه قطعا یكی از زیباترین مناظری خواهد بود كه در عمرتان دیده‌اید. نگران استراحت هم نباشید چون در طول مسیر و پایین كوه برای خوردن غذاهای خوشمزه گیلانی و اقامت در كنار قلعه امكانات هست.

قیمت بلیط : برای ایرانی‌ها ۲۵۰۰ تومان و برای اتباع خارجی ۱۵ هزار تومان

ساعت بازدید: از ۷:۳۰ تا ۱۷

آدرس قلعه رودخان : ۴۵ كیلومتری ماسوله و ۲۰ كیلومتری جنوب غرب فومن

مسیر دسترسی قلعه رودخان : از فومن راه بیفتید و پس از گذشتن از روستاهای زیادی از جمله گشت، گوراب پس و سیدآباد به روستای قلعه رودخان می‌رسید. همین مسیر را ادامه دهید تا به پاركینگ ماشین‌ها برسید. از آنجا بعد از گذشتن از مغازه‌های محلی به پله‌های قلعه برمی‌خورید. 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-Hgh4OpjoNU

۲۶. پناهگاه حیات وحش سلكه ، وقتی سبزی گیلان این بر روی آب خودنمایی می‌كند

سلكه در گویش محلی به معنی تالاب است و شما با رفتن به سلكه به تالابی پا می‌گذارید كه پناهگاه ده‌ها هزار گونه پرندگان و حیوانات آبزی است. پناهگاه حیات وحش سلكه در نزدیكی روستای هنده خاله در صومعه سراست و تا رشت هم فاصله چندانی ندارد. چند ساعتتان را برای بازدید از این طبیعت بكر و دوست‌داشتنی با نیلوفرهای آبی و حواصیل‌های آرام خالی كنید. پناهگاه حیات وحش سلكه خانه بسیاری از پرندگان مهاجر است و پرندگان آبزی زیادی این مكان را كه از سویی به تالاب انزلی متصل است برای زندگی انتخاب كرده‌اند. می‌توانید روی پل‌های چوبی زیبای این منطقه قدم بزنید، گل‌های مردابی متنوع اینجا را ببینید و پرندگان زیبا را بنگرید.

در پناهگاه حیات وحش سلكه می‌توانید سوار قایق هم بشوید و در میان نیلوفرهای آبی و پرندگان زیبا گشت بزنید. اگر هم علاقه خاصی به پرندگان دارید سایت پرنده‌نگری این منطقه از شما پذیرایی می‌كند. پناهگاه حیات وحش سلكه جایی متفاوت در بین جاهای دیدنی گیلان است كه سبزی را نه در جنگل و مراتع بلكه بر روی آب به رخ شما می‌كشد. در رستوران‌ها و كافه‌های اطراف تالاب غذاهای محلی نوش جان كنید و با كلی فیلم و عكس و خاطره خوش از آنجا بازگردید.

قیمت بلیط:

ساعت بازدید:

آدرس پناهگاه حیات وحش سلكه : صومعه سرا، مسیر رشت، روستای پیرباز، جاده قدیم آستارا. این منطقه در ۱۵ كیلومتری رشت است و حدود ۳۰ دقیقه با آن فاصله دارد.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-10cK6OQy8R

۲۷. شیطان‌كوه ، بام سبز و تله كابین، یكی از مفرح‌ترین جاهای دیدنی گیلان

شمال است و تله‌كابین‌هایش كه آدم را با مناظر خیره‌كننده خود به وجد می‌آورد. با رفتن به مجتمع تفریحی شیطان كوه لاهیجان نیز می‌توانید لحظاتی‌ شاد و لذتبخش، پر از هیجان و مملو از زیبایی داشته باشید. حسابش را بكنید. یك كوه زیبا و خوش آب و هوا كه منظره‌ای رو به شهر و باغات لاهیجان دارد. در كنار شیطان كوه دریاچه مصنوعی بزرگی وجود دارد كه تماشای آن و قدم زدن در جاده محیطی‌اش لذتی فوق‌العاده دارد. آبشار مصنوعی شیطان كوه نیز باعظمت و پرنشاط آب دریاچه را از بالا به پایین می‌ریزد و منظره‌ای دیدنی خلق می‌كند.

شما می‌توانید برای رسیدن به بالای شیطان كوه و بام سبز از تله‌كابین استفاده كنید یا پله‌هایی كه از میان درختان سرسبز می‌گذرند انتخاب كنید. بام سبز بر فراز شیطان كوه جایی زیبا و دیدنی ‌است كه به بام لاهیجان معروف است. بام لاهیجان با انواع امكانات متنوع لحظات شادی برایتان خواهد ساخت. ایستگاه دوم تله‌كابین كه به تاج خروس معروف است نیز محیطی دل‌انگیز دارد با كافه‌هایی كه می‌توانید از خوردن خوراكی‌های خوشمزه در آن لذت ببرید.

پس اگر به لاهیجان سفر كرده‌اید، سری به شیطان‌كوه بزنید، كه با انواع امكانات رفاهی منتظرتان است. شهربازی و پارك بازی كودكان، امكانات پیك‌نیك، رستوران و كافه، غرفه صنایع دستی و … شیطان كوه را به یكی از مفرح‌ترین جاهای دیدنی گیلان تبدیل می‌كند.

قیمت بلیط: تله كابین نفری۲۲ هزار تومان و كودكان دو تا هفت سال نیم بها

ساعت بازدید: تله كابین از ۱۰ صبح تا پنج عصر بجز یكشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها

آدرس شیطان كوه : لاهیجان، میدان كاشف، خیابان طلای سبز 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-nmjDeaLIhq

 

۲۸. آبشار زمرد ، نگینی در دل جنگل‌های شمال

گیلان با آبشارهای زیبا و دلربایش بهشت طبیعت‌گردان است. اگر در تالش هستید و به طبیعت‌گردی علاقه دارید، یكی از زیباتری جاهای دیدنی گیلان را در ۴۰ كیلومتری تالش از دست ندهید. جایی كه آبشار دوقلوی زمرد زیباتر از زمرد می‌درخشد و شما را غرق در طراوت طبیعت می‌كند. آبشار زمرد در ۹ كیلومتری بازار شهر زیبای حویق قرار دارد. از شهر حویق باید به روستای زمرد بروید. از آنجا مدتی در مسیری زیبا و دوست داشتنی با مناظری بكر از تلفیق طبیعت سبز شمال و فرهنگ زندگی روستایی مردم ییلاقات اطراف حویق پیاده‌روی می‌كنید تا به این آبشارهای دو قلو برسید.

آبشار كم‌آب‌تر پلكانی است و از ۴ تا ۸ متر ارتفاع دارد و ارتفاع آبشار بزرگتر ۱۵ متر است. آب سرد این آبشار ماهی‌های قزل‌آلا را در خود می‌پرورد پس اگر اهل ماهی‌گیری هستید چوب ماهی‌گیری فراموش نشود. در تابستان‌ها هم آب خنك این آبشار جان می‌‌دهد برای آبتنی. محیط یك‌پارچه سبز و دلنشین این آبشار با خزه‌ها آذین شده است پس باید حواستان به لیز خوردن در این منطقه باشد. بالاتر از آبشار زمرد نیز در دل جنگل‌های حویق چند آبشار كوچكتر با منظره‌ای خیره‌كننده وجود دارد. سعی كنید در بهار و تابستان به این منطقه سفر كنید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازید: شبانه‌روز

آدرس آبشار زمرد : ۴۵ كیلومتری شمال تالش، شهرستان حویق

دسترسی به آبشار زمرد : از بازار حویق تا آبشار مسیری ۹ كیلومتری است با جاده‌ای نیم آسفالت و نیم خاكی كه مناظر زیبایی دارد. می‌توانید از شهر حویق به روستای زمرد هم بروید و با راهنمایی روستانشینان خود را به آبشار برسانید. اگر خودروی شاسی‌بلند ندارید بهتر است ماشینتان را در كنار مسجد یا مدرسه فتح‌الله پارك كنید و با كمی پیاده‌روی خود را به آبشار برسانید. 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-J0gasKWrfT

۲۹. كوه درفك ، سپر بلندبالای گیلان سبز

یكی از مناطق ییلاقی دیگر گیلان كه فقط كافی است كه یك بار به آن سفر كنید تا خاطرات سفرتان همیشه در یادتان بماند، كوه درفك است. قله‌ای بلندبالا كه یكی از دلایل اصلی سرسبزی و زیبایی منحصر به فرد گیلان است. كوه درفك با ارتفاع دو هزار و ۷۰۰ متری خود، همه آنچه یك طبیعت‌گرد مایل به دیدن آن است در خود دارد. در دامنه‌های ییلاقی این كوه دشت‌های باصفای پر از گزنه‌های كوهی دلتان را خواهد برد. در جنگل‌های این كوه هم می‌توانید تصویر خیره‌كننده درختان در هم تنیده سر به فلك كشیده را ببنید كه حریری از ابرهای دوست‌داشتنی به تن كرده‌اند.

اگر اهل كوهنوردی باشید در مسیر صعود به قله درفك زیبایی دشت و جنگل را در تلفیق با ابهت صخره‌های سنگی خواهید دید. در بالای این قله آتشفشانی، غاری یخی وجود دارد كه برف را در تمام طول سال برای روستاییان در خود نگه می‌دارد و منبع تامین آب بسیاری از عشایر و روستاییان می‌شود. كمپینگ در این منطقه یا اقامت در یكی از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی روستاهای متعدد اینجا می‌تواند لذت خارق‌العاده برایتان داشته باشد. پس برای سفر به كوه درفك زمانی چند روزه را اختصاص دهید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس كوه درفك : ۳۵ كیلومتری رودبار، بین رودبار و سیاهكل

دسترسی به كوه درفك : از تهران به سمت رودبار حركت كنید، بعد از رودبار از شهری به نام رستم‌آباد به سمت راست تغییر مسیر بدهید. از توتكابن رد شوید و از روی پل سفیدرود عبور كنید تا به روستای شیركوه برسید. از این به بعد مسیری است كه می‌توانید از هر ثانیه‌اش لذت ببرید. از جنگل‌ها عبور كنید، به دشت برسید و مسیرتان را تا قله ادامه دهید.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-xHbA8YChHi

۳۰. جنگل نقله بر ، زیبایی در كنار سپیدرود

جنگل نقله بر رودبار از آن جاهای دیدنی گیلان است كه می‌توان گفت هنوز نسبت به جنگل‌های دیگر گیلان، بكر و ناشناخته باقی مانده است. جنگلی بسیار زیبا با درختان متنوع كه خوشگذرانی در آن حالتان را حسابی جا می‌آورد. این جنگل و ییلاقات اطرافش با دشت‌های سبز زیبا و خانه‌های گرم روستایی، تنها ۲ ساعت با تهران فاصله دارد پس می‌تواند گزینه خوبی برای سفری یكی دو روزه باشد. در مسیر جنگل نقله بر می‌توانید سرو هرزویل را ببینید. سروی كه بیش از هزار سال قدمت دارد و گنجی ملی است.

برای اقامت در این منطقه زیبای و سحرآمیز می‌توانید از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی این منطقه استفاده كنید و از غذاهای محلی مردم نوش جان كنید. به جنگل نقله بر كه می‌آیید دوربین عكاسی‌تان را فراموش نكنید. اینجا، در كنار سپیدرود، پر است از سوژه‌های ناب عكاسی.

قیمت بلیط : رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس جنگل نقله بر : رودبار، رستم آباد، دهستان نقله‌بر در ۴۵ كیلومتری رشت.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-OQoFpVmGId

۳۱. تالاب چاف ، بكر و دیدنی

تالاب چاف در ۱۳ كیلومتری شمال شرقی لنگرود قرار دارد. تالابی به وسعت ۸۰۰ هكتار كه طبیعت بكر و بی‌نظیرش شما را غرق در رویا می‌كند. این منطقه شكار ممنوع است و همین باعث می‌شود بسیاری از جانوران این تالاب و اطراف آن را برای زندگی امن انتخاب كنند. پس وقتی به تالاب چاف می‌روید منتظر دیدن انواع آبزیان و جانوران دیگر باشید و لذت ببرید.

در اطراف تالاب زیبای چاف، آب و هوا بسیار معتدل و كمی مرطوب است و درختان سرسبز و گیاهان بی‌شمار بسیار زیبا محیط را دلنشین‌تر می‌كنند. اگر در فصل پاییز به این تالاب بیایید رنگ‌های بی‌شمار طبیعت هوش از سرتان خواهد برد و هوای خنك منطقه لذتتان را دوچندان خواهد كرد. پس تالاب چاف را حتما در لیست جاهای دیدنی گیلان در حوالی لنگرود قرار دهید. در اطراف تالاب انواع امكانات رفاهی برای شما فراهم است.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس تالاب چاف : حاشیه شهرستان چاف، ۱۳ كیلومتری شمال شرقی شهر لنگرود

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-ATKmxb5Wic

۳۲.دریاچه كومله ، زیبا و دیدنی

می‌خواهید یك دنیا زیبایی را یكجا ببینید؟ پرندگان زیبایی كنار آبزی، دریاچه‌ای طبیعی به رنگ آسمان، ساحلی سبز و خرم و مردمانی دوست‌داشتنی؟ پس از لنگرود به سمت روستای كومله به راه بیفتید. روستای كومله دیدنی‌های بسیار دارد كه یكی زیباترین آن‌ها دریاچه كومله است. استخر طبیعی كومله از سه آبگیر تشكیل شده است. در اطراف آن می‌توانید شالیزارهای برنج و باغات میوه اهالی كومله راببینید و لذت ببرید. پرندگان مهاجر زیبا در كنار دریاچه زندگی را به دریاچه بخشیده‌اند و گل‌های زرد روی آب به اطراف طراوت می‌پاشند. همین‌طور امكانات رفاهی مثل رستوران‌هایی با غذاهای سنتی لذت گشت و گذار در این منطقه را برایتان بیشتر می‌كند. امكان قایق‌سواری هم در دریاچه وجود دارد.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس دریاچه كومله : جاده لنگرود به رامسر، فرعی روستای كومله. استخر در جنوب روستا قرار دارد.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-EOIiM3cnQO

۳۳. جواهردشت ، تابلوی نقاشی طبیعت

یكی دیگر از جاهای دیدنی گیلان كه باید در تابستان حتما ساعاتی را در آن بگذرانید روستای ییلاقی جواهر دشت در رودسر است. در راه این ییلاق رنگارنگ از جنگل و دشت بگیر تا گل‌های زیبا و اقیانوس ابر را می‌بینید و می‌توانید در این ییلاق رویایی عكاسی كنید و از فضا لذت ببرید. اگر محیط مناسب باشد از جواهردشت مرتفع می‌توانید حتی خط ساحلی را هم ببنید. این منطقه خوش آب و هوا با دشت‌های زیبای پرگل و مزرعه‌هایی كه با حصارهای چوبی شما را به یاد تابلوهای نقاشی می‌اندازند، مسافرین بسیاری دارد. مسافرینی كه بسیاری از آن‌ها كوهنوردان حرفه‌ای هستند كه می‌خواهند به قله سماموس صعود كنند. در این روستا امكان اقامت، خرید سوغات رنگارنگ و خوشمزه از لبنیات دامی گرفته تا صنایع دستی و خوردن غذاهای محلی وجود دارد. به جز قدم زدن در این منطقه سرسبز و دل‌انگیز می‌توانید تجربه هیجان‌انگیز و لذت‌بخش جیپ‌سواری در جاده‌های پر فراز و نشیب و زیبای این منطقه را هم داشته باشید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازید: شبانه‌روز

آدرس روستای جواهر دشت : شهرستان رودسر، بخش چابكسر، دهستان سیاهكلرود، روستای جواهردشت

مسیر دسترسی به جواهردشت سیاهكلرود : از جاده قزوین رشت به سمت جوكلبندان بروید. سپس راه سیاهكل را در پیش بگیرید و بعد به سمت لاهیجان بروید. به طرف رودسر بروید و از آنجا مسیر رامسر را در پیش بگیرید. بعد از عبور از كلاچای به فرعی سیاهكلرود بپیچید. مسیر را ادامه‌ دهید تا به سیاهكلرود و سپس خیاط محله برسید. در آنجا باید ماشینتان را پارك كنید و با رانندگان محلی مسیر ۲۵ كیلومتری مانده را طی كنید. این مسیر حسابی بالا و پایین دارد و باید با خودروهای دو دیفرانسیل از آن عبور كنید. از تهران تا جواهردشت چیزی حدود شش ساعت راه است.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-of2agVd8eE

۳۴. پارك جنگلی سفیدآب ، برای تفریحی جانانه در رودسر

درست در ۳۰ كیلومتری مركز شهر رودسر، یكی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان قرار دارد. پارك جنگلی سفیدآب با رودهای پرخروش، چشمه‌سارهای زیبا، درختان بالابلند ممرز، توسكا، گردو و … رویایی خواستنی را ترسیم می‌كند. در این پارك جنگلی می‌توانید قدم بزنید و مناظر معجزه‌آسای طبیعت را تماشا كنید. می‌توانید چشمه‌های آب گرم متعددی را ببینید كه از دل زمین می‌جوشد. می‌توانید سوار بر اسب منطقه را دور بزنید یا دوچرخه‌سواری كنید. با انواع امكانات در پارك جنگلی سفیدآب، روزی شاد برای خود و خانواده‌تان بسازید. چشمه‌آب معدنی سریجان و كاخ رضاشاه نیز در این پارك جنگلی قرار دارد.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: ۶ تا ۲۰

آدرس: ۳۰ كیلومتری شهر رودسرمعرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-Df7e9jjEgC

۳۵. آبشار میلاش ، شكوه آب‌های خروشان در اعماق جنگل سبز

آبشار میلاش یكی از زیباترین آبشارهای منطقه رحیم‌آباد است. این آبشار پرابهت و بسیار زیبا، نشاطی خاص به جنگل سرسبز اطرافش می‌بخشد. آبشار میلاش از ارتفاع ۲۵ متری آب را به زمین سرازیر می‌كند و دیدن آن هیجان خاصی را به شما القا می‌كند. این آبشار در یك كیلومتری روستای میلاش است. از روستای میلاش باید حدود ۲۰ دقیقه در دل جنگل سرسبز و باصفا پیاده‌روی كنید تا به این آبشار بكر و زیبا برسید. این آبشار و حوضچه كوچك ۳۰ متری‌اش در مسیر رودخانه میلاش قرار دارد و جان می‌دهد برای یك آب‌تنی حسابی در روزهای گرم سال. امكانات رفاهی برای اقامت، خوردن وعده‌ای غذا و استراحت نیز در روستا و شهرهای اطراف وجود دارد.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس آبشار میلاش : شهرستان رودسر، بخش رحیم‌آباد، دهستان اشكور سفلی، روستای میلاش. از روستا چیزی حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی سبك تا آبشار در پیش است. 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-9sSZuVf0BZ

۳۶. ییلاق سلانسر ، لذت قدم زدن بالاتر از ابرها

از آن‌هایی هستید كه عاشق مناطق ییلاقی هستند؟ دلتان می‌خواهد دریایی از ابر را پیش روی خود ببینید و بالاتر از ابرها گام بردارید؟ پس به ییلاق سلانسر بروید. یكی از ییلاقات زیبا و البته متفاوت استان گیلان كه به تهران هم نسبتا نزدیك است. از رستم‌آباد رودبار تا ییلاق سلانسر چیزی حدود ۱۲ كیلومتر راه پیش رو دارید. مسیری دیدنی از گندم‌زارهای زیبا و مراتع سرسبز كه پوشش گیاهی متنوع آن شما را خیره می‌كند. از همان ابتدای راه، دیدن گله‌های دام در دامنه‌های سرسبز كوه روحتان را سرشار از حس زندگی می‌كند. همین‌طور كه بالاتر می‌روید، آب و هوا خنك‌تر می‌شود و ابرها در دسترس‌تر. سپس ابرها را هم پشت سر می‌گذارید و نمایی تماشایی از قله درفك پیش‌ رویتان سبز می‌شود.

ییلاق سلانسر پر است از گیاهان دارویی و گل‌های وحشی كه دامنه‌های كوه‌ها را رنگارنگ می‌كنند. با كمپینگ می‌توانید ازغروب دل نشین این منطقه و شب‌های باصفایش هم لذت ببرید. این ییلاق هیچ‌گونه امكانات رفاهی ندارد پس هر چه می‌خواهید با خود به همراه ببرید. مخصوصا پلاستیك زباله برای زباله‌هایتان.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس ییلاق سلانسر : ۱۲ كیلومتری غرب رستم‌آباد رودبار

دسترسی به ییلاق سلانسر : خودتان را به رستم‌آباد برسانید. سپس از بلوار اصلی شهر وارد خیابان امیر‌المؤمنین شوید. تابلوها در مسیر تا ییلاق سلانسر راهنمایتان خواهند بود.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-y2PBxOfIU7

۳۷.آبشار ویسادار ، سومین آبشار بلند گیلان

سومین آبشار بلند گیلان هم در لیست ما از جاهای دیدنی گیلان وجود دارد. آبشاری در دل جنگل‌های سرسبز شمال كه دلتان می‌خواهد ساعت‌ها در كنارش بنشینید و به مناظر باشكوهی كه می‌آفریند چشم بدوزید. آبشار ویسادار با ۱۵ متر ارتفاع از بلندی سنگی و به شكل نیم‌دایره آب را به زمین می‌ریزد و منظره‌ای خارق‌العاده خلق می‌كند. رودخانه در ادامه مسیر سنگی و زیبایش به سوی دریای خزر حركت می‌كند و مناطقی بكر برای كمپینگ و لذت بردن از طبیعت خلق می‌كند. دسترسی به بالای آبشار ویسادار ساده‌تر از آبشارهای دیگر است و می‌توانید آن بالا بنشینید و از تماشای ریزش باشكوه آب لذت ببرید. برای رسیدن به آبشار باید از منطقه‌ای زیبا و از زیر سایه درختان در هم تنیده عبور كنید كه از جاذبه‌های سفرتان خواهد بود.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس آبشار ویسادار : رضوانشهر، ۱۶ كیلومتری شهر پره‌سر، دهستان ییلاقی ارده

دسترسی به آبشار ویسادار : از رشت به سمت آستارا بروید، پس از گذر از انزلی و رضوانشهر به شهر پره می‌رسید. در این شهر از سه راه احمد به سوی روستای صیقلسرا بروید. با گذر از صیقلسرا و روستای اووییار وارد جاده جنگلی منتهی به روستای لمیر شوید. در میانه راه به آبشار می‌رسید

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-WZf7Wvq4nR

۳۸.دریاچه یا تالاب استیل ، زیستگاه زیبای حیات وحش

تالاب استیل یكی دیگر از جاهای دیدنی گیلان است كه چشمانتان را مسحور خود می‌كند. این تالاب زیستگاه بسیاری از جانوران در حال انقراض و خانه فصلی بسیاری از پرندگان مهاجر است. همین‌طور درختان توسكای زیبایی كه در میان تالاب رشد كرده‌اند، منظره اینجا را دیدنی‌تر می‌كند. دریاچه استیل با جنگل‌های سرسبز اطرافش یك دنیا زیبایی است كه می‌توانید در كنارش تفریحات لذت‌بخشی داشته باشید. از ماهیگیری و پیاده‌روی بگیرید تا پرنده‌نگری و عكاسی. تالاب استیل در نزدیكی آستارا قرار دارد و یكی از مراكز نمونه گردشگری استان گیلان است. پس در بهار و تابستان به این دریاچه زیبا بیایید و از زیبایی‌های بی‌نظیرش لذت ببرید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه روز

آدرس دریاچه استیل : هفت كیلومتری آستارا در نزدیكی روستای عبا‌س‌آباد

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-sh2dOCP22D

۳۹.تالاب سوستان ، خانه نیلوفرهای آبی

یك تالاب دیگر برای طبیعت‌گردان و آن‌هایی كه عاشق مناظر فوق‌العاده‌اند، تالاب آب شیرین سوستان است. این تالاب در نزدیكی لاهیجان قرار دارد. تالابی شگقت‌انگیز كه با نیزارهای دیدنی احاطه و با نیلوفرهای آبی به زیبایی تزئین شده است. گل‌های مردابی زیبا تالاب سوستان را به یكی از شگفت‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی گیلان تبدیل می‌كند. این تالاب با محیط باصفا و سرسبز و دسترسی آسان یكی از مقاصد پرطرفدار در میان گردشگران است. به تالاب سوستان كه می‌روید می‌توانید جانواران گوناگونی كه در اطراف تالاب زندگی می‌كنند را نیز ببینید. پس اگر به لاهیجان می‌روید، دیدن این نعمت زیبای خدادادی را از دست ندهید. برای دیدن نیلوفرهای آبی تیر و مرداد را برای رفتن به این تالاب انتخاب كنید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس تالاب سوستان : جنوب شرقی لاهیجان، طبیعت روستای سوستان

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-bzRVAmk0bi

۴۰. تالاب عینك رشت، بزرگترین تالاب شهری خاورمیانه

یكی از جاهای دیدنی گیلان درست داخل شهر رشت، تلاب عینك است. در حاشیه پارك دانشجوی شهر رشت، تالابی وجود دارد كه بزرگترین تالاب شهری ایران و خاورمیانه است. این تالاب كه در عكس‌های هوایی شبیه به یك عینك است فضایی زیبا و باصفا را در قلب شهر رشت برای تفریح فراهم كرده است. سنبل‌های آبی زیبای این تالاب و فضای سبز دل‌انگیز اطرافش از دیگر دلایلی است كه شما را مجاب می‌كند از این تالاب بازدید كنید. روبروی این تالاب باغ سالار رشت وجود دارد كه پیشنهاد می‌كنیم حتما پس از تالاب از آن هم دیدن كنید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس تالاب عینك رشت : منطقه چهار شهرداری رشت، در حاشیه پارك دانشجو

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-ifJYO5z1X0

۴۱. اشكورات رودسر ، جای برای تلفیق همه لذت‌های سفر

یكی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی گیلان، اشكورات گیلان است كه در امتداد رشته كوه‌های البرز و در جنوبی‌ترین نقطه این استان قرار دارد. اشكورات با آب و هوای خنك و دلنشین خود در فصل بهار و تابستان یكی از پرطرفدارترین مناطق استان برای گرشگری است. این منطقه با دریاچه‌ها و آبگیرهای طبیعی، چشمه‌های آب معدنی، كوه‌ها و قله‌های باشكوه و آثار تاریخی بسیار قطعا می‌تواند روزها گردشگران را راضی نگه دارد.

در اشكورات می‌توانید سرچشمه آسمانرود را ببینید، از كوه زیبا و پرشكوه عروس و داماد عكاسی كنید، در آستان امامزادگان این منطقه كمی درد دل كنید و از مناظر طبیعی فوق‌العاده آن لذت ببرد. انواع امكانات اقامتی و رفاهی هم در اشكورات رودسر و رامسر برایتان فراهم است. به اشكورات كه می‌روید، خرید فندق را فراموش نكنید. این منطقه زیبا بخش زیادی از تولید فندق ایران را در دست دارد.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه روز

آدرس اشكورات رودسر : شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد، جنوب شهر كلاچای، اشكورات رودسر

 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-aKuATieiMV

۴۲.غار آویشو ، زیبا و اسرارآمیز

غار آویشو در ماسال را بزرگترین غار ایران می‌دانند. غاری كه انتهای آن هنوز هم كشف نشده است و علاوه بر طبیعت مسحوركننده اطرافش، می‌توانید درون این غار شگفتی‌های پرابهت طبیعت را شاهد باشید. دهانه این غار بسیار بزرگ است و درون آن رودخانه‌ای در جریان است.  ۷ آبشار زیبا فضای غار را پرطراوت می‌كنند و قندیل‌ها و ستون‌های آهكی عظمت و قدمت این غار را به رختان می‌كشد. غار آویشو متعلق به میلیون‌ها سال پیش است و باستان‌شناسان گمانه می‌زنند محل زندگی انسان‌های نخستین بوده است. برای رسیدن به این غار زیبا كه یكی از مهیج‌ترین و متفاوت‌ترین جاهای دیدنی گیلان است باید مقداری مسیر ناهموار خاكی را با ماشین یا پیاده طی كنید و حتما هم از راهنمایان محلی كمك بگیرید. برای بازدید از این غار حتما امكانات اولیه را با خود به همراه داشته باشید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس غار آویشو : ماسال، در دل جنگل‌های شهر شاندرمن

دسترسی به غار آویشو: از شهر شاندرمن به سوی روستای سیاه‌مرد حركت كنید. پس از عبور از سیاه‌مرد به سمت جاده چاله‌سرا بروید. در كنار پل چاله‌سرا جاده‌ای خاكی به سمت غار وجود دارد. سر راه می‌توانید از بقعه درویش شاه امیر هم بازدید كنید. این مسیر خاكی حدود ۳۵ كیلومتر است.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-sGkWys0Gn0

۴۳. سوباتان ، بهشت ایران

یك ییلاق بهشتی دیگر این بار در نزدیكی لیسار تالش. سوباتان را بسیاری به نام بهشت ایران می‌شناسند. این ییلاق زیبا با آب و هوای دل‌انگیز خود در بهار و تابستان یك مقصد گردشگری درجه یك است. ییلاق سوباتان مناظری فوق‌العاده پیش رویتان ترسیم می‌كند كه تا قبل از این تنها در عكس‌ها و تابلوهای نقاشی دیده‌اید. دشت‌های وسیع سرسبز، كلبه‌های چوبی با نرده‌های زیبا، گله‌های اسب‌ وحشی در دل دشت و ابرهایی كه چند قدمی با زمین فاصله دارند، فقط تعداد از مناظر زیبای این منطقه ییلاقی است.

اینجا یكی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان در بهار است چرا كه به هر كجا نگاه بیندازید دشتی از شقایق‌های زیبا و دیگر گل‌های وحشی پیش رویتان خواهد بود. سوباتان دیدنی‌های بسیار دارد. دریاچه نئور، آبشار ورزان، رودخانه لیسار و … از دیگر دیدنی‌های این ییلاق باصفاست. اگر به سوباتان آمدید سعی كنید شب را بمانید تا بتوانید به تماشای طلوع و غروب خورشید بنشینید و آسمان پرستاره را تماشا كنید. نگران نباشید. اینجا امكانات به قدر رفع نیازهایتان پیدا می‌شود.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس سوباتان : تالش، ییلاق سوباتان

دسترسی به ییلاق سوباتان : راه‌های گوناگونی برای دسترسی به ییلاق سوباتان وجود دارد كه اكثر آن‌ها با كمك ماشین‌های دو دیفرانسیل قابل عبور هستند. بهترین راه این است كه تا تالش بروید و از آنجا مسیر سوباتان را پیش بگیرید و بعد از حدود ۴۳ كیلومتر جاده خاكی به سوباتان می‌رسید. برای دیدن دشت شقایق لوراهونی باید از تالش تا منطقه تاریخی آق اولر ۳۵ كیلومتر جاده آسفالته را طی كنید. از آنجا تا سوباتان چیزی حدود ۱۲ كیلومتر جاده خاكی است. از لیسار نیز مسیری مالرو به سوباتان وجود دارد.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-LERvGQ4T7L

۴۴. روستای سرولات ، خانه خاور خانم معروف

روستای سرولات با باغ‌های زیبای پرتقال، آچیرود پرخروش و كوه‌های جنگلی باصفایی كه احاطه‌اش كرده‌اند مثل بسیاری از روستاهای گیلان دیدن دارد. اما چیزی كه روستای سرولات را در لیست بهترین جاهای دیدنی گیلان قرار داده است، رستوران‌ معروف خاور خانم است. بسیاری از گردشگران فقط برای خوردن غذاهای خانگی و درجه یك رستوران خاور خانم خود را از چابكسر زیبا به روستای سرولات می‌رسانند. رستوران خاور خانم تنها رستوران درجه یك این روستا نیست. رستوران دربند لطفی یا فاطمه خانم هم همان جاست تا اگر در رستوران خاور خانم جا گیر نیاوردید، بروید و آنجا غذایی درجه یك میل كنید. در بالكن رستوران خاور خانم كه بنشینید جنگل‌های زیبای گیلان زیر پایتان است و می‌توانید همراه خوردن مرغ‌ ترش‌های خوشمزه گیلانی و ماهی‌های خوش عطر و طعم از منظره نفس‌گیر روستا هم لذت ببرید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازدید: شبانه‌روز

آدرس روستای سرولات : سه كیلومتری چابكسر

دسترسی به روستای سرولات : آخرین میدان چابكسر میدان سرولات است. میدان را دور بزنید و به سمت كوه حركت كنید. پس از سه كیلومتر و پشت سر گذاشتن روستای لیمه‌سرا به سرولات می‌رسید.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-1s8U75CRdq

۴۵. تالاب كیاكلایه ، جایی كه باید هر چه زودتر ببینید

یكی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان كه باید هر چه زودتر آن را ببینید تالاب كیاكلایه لنگرود است. این تالاب كه ممكن است تا چند سال آینده دیگر اثری از آن نباشد، زمانی محل زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر بود. زیستگاه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری كه مورد بی‌مهری مسئولان لنگرود قرار گرفته است و هر روز از وسعت و زیبایی‌های آن كاسته می‌شود. پس تا دیر نشده به این تالاب سری بزنید تا پوشش گیاهی زیبای اطراف و آبگیر آسمانی‌اش را ببینید و جانورانی كه در این اكوسیستم زیبا زندگی می كنند تماشا كنید.

قیمت بلیط: رایگان

ساعت بازید: شبانه روز

آدرس تالاب كیاكلایه : لنگرود، محور ترانزیتی رامسر رشت.

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-5OSbZD77D5

۴۶. پارك جنگلی ماسوله ، جنگلی بكر در شهر پلكانی

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-uNhAzHFxxm

در قسمت‌های قبلی، در مورد ماسوله به تفصیل صحبت كردیم. همانطور كه می‌دانید، این شهر را به معماری عجیب و به عنوان شهر پلكانی می‌شناسند. اما علاوه بر معماری منحصر به فرد، در این شهر زیبا و سرسبز، پارك جنگلی بزرگی با وسعت بیش از دو هزار هكتار وجود دارد كه یكی از جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود. در این پارك جنگلی زیبا انواع درختان آزاد، فندق، توسكا، راش و ممرز و همچنین انواع گیاهان دارویی و علفی و درختچه به چشم می‌خورد. بافت گیاهی این جنگل بسیار انبوه و متراكم است و با حضور در آن می‌توانید ریه‌های خود را از اكسیژن خالص پر و خالی كنید. این جنگل در بافت كوهستانی قرار دارد و ارتفاع آن از ۸۰۰ متر تا هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا متغیر است. به همین خاطر بازدید از پارك جنگلی ماسوله در شش ماه اول سال توصیه می‌شود.

آدرس پارك جنگلی ماسوله: ۶۰ كیلومتری شهر رشت ، ۳۲ كیلومتری غرب فومن

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۷. پارك جنگلی سفید آب ، تلفیق تاریخ و طبیعت

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-1ERKBTPeB6

در منطقه رودسر گیلان، پارك جنگلی حفاظت شده‌ای به وسعت چهار هزار هكتار وجود دارد. در این پارك شما می‌توانید علاوه بر لذت بردن از مناظر طبیعی و كمپ زدن در محیطی حفاظت شده، از تفریحاتی همانند دوچرخه سواری و اسب سواری نیز لذت ببرید. در ضمن جالب است بدانید كه یكی از كاخ‌های پهلوی اول، یعنی رضاخان در این پارك جنگلی قرار دارد. علاوه بر كاخ رضا خان، مسجد محمود امیر بنده، بنایی كه به دوران قاجاریه تعلق دارد نیز در این منطقه توریستی واقع شده است. پس می‌توانید علاوه بر لذت بردن از مناظر طبیعی، از ابنیه تاریخی این منطقه نیز بازدید نمایید.

آدرس پارك جنگلی سفید آب: ۳۰ كیلومتری رودسر

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۸. آبشار دودوزن ، آبشاری شناخته نشده در مناطق ییلاقی سیاهمزكی

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-fwmVyDVHP0

در استان گیلان و مخصوصا مناطق كوهستانی، هر گوشه یك آبشار بسیار زیبا به چشم می‌خورد. آبشار دودوزن نیز تنها یكی از صدها آبشار دیدنی گیلان است كه در منطقه كوهستانی و ییلاقی سیاهمزكی قرار دارد. این آبشار جزء بكرترین آبشارهای گیلان است و بر خلاف آبشارهای دیگر، افراد كمی در مورد آن اطلاعات دارند. این مساله بر بكر بودن منطقه می‌افزاید و جالب است بدانید كه حتی در مورد ارتفاع این آبشار نیز هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست. آب این آبشار از چشمه‌های ارتفاعات سیاهمزكی نشات می‌گیرد و مناظری خارق العاده را به تصویر می‌كشد. پس اگر به دنبال آبشاری بكر هستید كه كمتر كسی آن را از نزدیك دیده باشد، سری به آبشار دودوزن گیلان بزنید.

آدرس آبشار دودوزن: گیلان، جنوب شرق قلعه رودخان، جاده شالما سماه مرگی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۴۹. تله كابین لاهیجان ، ارتفاعی سبز

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-LHR4HUffAp

تله كابین احرار یا همان تله كابین بام سبز لاهیجان، یكی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود كه شهرت جهانی دارد. این تله كابین در سال ۱۳۸۴، طی قراردادی مشترك بین شركت دوپلمایر اتریش و بخش خصوصی شركت احرار ساخته شد. تله كابین لاهیجان به شكلی عالی، شما را با مناظر بی‌نظیر منطقه لاهیجان آشنا می‌كند.

آدرس تله كابین لاهیجان: لاهیجان، شیطان كوه

شماره تماس: ۰۱۳۳۳۳۲۸۶۵۳

ساعت كار:  هشت صبح تا ۲۰ شب

هزینه بازدید: ۲۲ هزار تومان

۵۰. جنگل اسالم ، مسیری رنگارنگ در دل طبیعت

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-uTVnZFl6Dd

خب در مورد جاده اسالم به خلخال با شما عزیزان صحبت كردیم، اما آیا در مورد جنگل اسالم چیزی به گوش شما خورده است؟ جنگل اسالم یكی از زیباترین و بزرگ‌ترین جنگل‌های ایران محسوب می‌شود كه در جاده رویایی اسالم به خلخال قرار دارد. در این منطقه دیدنی، طبیعتی بكر و رویایی انتظار شما را می‌كشد كه حتما باید از آن بازدید كنید.

آدرس جنگل اسالم: گیلان، جاده اسالم به خلخال

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۱. میدان شهرداری رشت ، میدانی تاریخی 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-KGKMoJyTRa

جالب است بدانید كه میدان شهرداری رشت، یكی از آثار ملی ایران محسوب می‌شود و در سال ۱۳۵۶، یعنی یك سال پیش از انقلاب، این میدان را جزء میراث فرهنگی ایران قرار دادند. ساختمان شهرداری و همچنین برج ساعت كه به نماد این شهر شهرت پیدا كرده‌اند، مجموعه بناهایی هستند كه در دوران سلطنت رضا خان پهلوی و در بین سال‌های ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ هجری شمسی بنا شده‌اند. متاسفانه در سال ۱۳۶۹، بر اثر زلزله مهیبی كه رشت را لرزاند، برج ساعت آسیب زیادی دید. اما در كمتر از چند ماه، این برج همانند روز اول خود بازسازی شد. در سفر به رشت حتما باید از این میدان كه نماد این شهر محسوب می‌شود، بازدید كنید و چند عكس یادگاری بگیرید!

آدرس میدان شهرداری: گیلان، رشت، میدان شهرداری

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۲. موزه تاریخ چای لاهیجان ، تنها موزه تخصصی چای در ایران

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-oT9gikBCLB

همانطور كه در تیتر اصلی اشاره كردیم، موزه تاریخ چای لاهیجان، تنها موزه تخصصی چای در سراسر ایران است. همانطور كه می‌دانید، لاهیجان را به چای می‌شناسند و قطعا بهترین چای ایران از این منطقه برداشت می‌شود. از این رو با تلاش دولت، موزه‌ای با نام موزه تاریخ چای در لاهیجان بنا شد تا نسل‌های بعدی نیز با این صنعت مهم آشنا شوند. جالب است بدانید كه در سال ۱۳۱۹، به همت محمد میرزا كاشف السلطنه چای كار، برای اولین بار چای كاری در لاهیجان رواج پیدا كرد. پس اینكه شهر لاهیجان به شهر چای معروف شده است، به خاطر زحمات وی در دوران خود است و گفتنی است كه پیكر كاشف السلطنه در همین موزه به خاك سپرده شده است.

آدرس موزه چای لاهیجان: گیلان، لاهیجان، میدان كاشف

شماره تماس: ۰۱۳۴۲۲۲۹۹۸۰

ساعت كار: ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر

هزینه بازدید: چهار هزار تومان

۵۳. روستای هالیدشت ، چشیدن طعم شیرین زندگی روستایی

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-VphmNwwxkb

در ابتدای حوزه استحفاظی شهرستان املش و انتهای دهستان لات لیل، روستایی زیبا با نام روستای هالیدشت قرار دارد. در حقیقت روستای هالیدشت، به عنوان دروازه ورودی به ییلاق سرسبز املش محسوب می‌شود. مناطق جنگلی هالیدشت، یكی از بكرترین مناطق جنگلی در تمام ایران به شمار می‌آید و هیچ خبری از شلوغی و ازدحام جمعیت در آن نیست. اگر به دنبال مكانی دنج و خلوت برای پیاده روی در دل جنگل هستید، حتما باید سری به روستای هالیدشت بزنید.

آدرس روستای هالیدشت: گیلان، شهرستان املش

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

۵۴. مناره گسكر صومعه‌سرا

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-fhixhta9cS

صومعه‌سرا از زیباترین و جذاب‌ترین شهرها و جاهای دیدنی گیلان به شمار می‌رود كه میزبان مكانی به نام مناره گسكر است. قدمت این مناره آجری بلند به عصر سلجوقیان باز می‌گردد و می‌توانید آن را در روستای مناره بازار ببینید.

ارتفاع این مناره در ابتدا حدود ۳۰ متر بود كه بعدها بخشی از آن به دلیل وقوع زلزله در سال ۱۳۶۹ فرو ریخت. تماشای مناره گسكر صومعه‌سرا چشمتان را از زیبایی و هنر معماری پر می‌كند.

اگر در میان جاهای دیدنی گیلان به دنبال یك مكان جدید و متفاوت می‌گردید، حتما مناره گسكر را انتخاب كنید.

اطلاعات بازدید از مناره گسكر صومعه‌سرا

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

آدرس منارل گسكر صومعه‌سرا: گیلان، صومعه‌سرا، روستای مناره بازار.

۵۵. ارتفاعات رضوانشهر

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-aEWSqB3G8g

رضوانشهر منطقه‌ای تاریخی و ییلاقی و از مهم‌ترین جاهای دیدنی گیلان است كه شبیه به یك بهشت رویایی است. مناظر بكر و زیبا، هوای بی‌نظیر و چشم‌انداز رویایی در ارتفاعات رضوانشهر همان چیزی است كه هر كسی را به خودش جذب می‌كند. آبشار ویسادار در این منطقه ییلاقی از باشكوه‌ترین مناطق دیدنی در شمال است كه می‌تواند زیباترین تصاویر را پیش چشم شما به نمایش بگذارد.

ارتفاعات رضوانشهر را می‌توان عروس جاهای دیدنی گیلان است كه نظیر ندارد.

اطلاعات بازدید از ارتفاعات رضوانشهر

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته.

قیمت بلیط: رایگان

آدرس ارتفاعات رضوانشهر: گیلان، رضوانشهر.

۵۶. دریاچه ویستان بره سر 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-UpVmxpGrVj

دریاچه ویستان بره سر یكی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان است. این دریاچه آینه‌ای بزرگ است كه تصویری از آسمان را به جنگل هدیه می‌دهد. دریاچه ویستان بره سر در ست در دل جنگل قرار دارد. به همین خاطر دسترسی به آن كم از زیبایی خود دریاچه ندارد. تصور كنید كه در میان سكوت و آرامش جنگل، درست جایی كه صدای آواز پرندگان فقط به گوش می‌رسد و باد در موهای شما می‌پیچد، ناگهان چشمتان به جمال دریاچه‌ای زیبا روشن شود. این دریاچه آنقدر هم معروف نیست. همین موضوع باعث شده تا دریاچه ویستان بره سر به یكی از بكرترین جاهای دیدنی گیلان تبدیل شود.

در نزدیكی دریاچه ویستان بره سر می‌توانید كمپ بزنید و از زیبایی طبیعت لذت ببرید. از آب تنی و شنا هم در دریاچه كه نگو، حسابی مزه می‌دهد. بسیاری از طبیعت‌گردها در این منطقه چادر می‌زنند و شب را اقامت می‌كنند. نگران حضور حیوانات وحشی در این منطقه نباشید. خبری از پلنگ و گراز در این منطقه نیست. در ضمن به یاد داشته باشید كه دریاچه ویستان بره سر یكی مناطق عالی برای پرنده‌نگری محسوب می‌شود. بسیاری از پرندگان برای زندگی این مكان عالی را انتخاب كرده‌اند. پس خلاصه دریاچه ویستان بره سر یك مكان عالی برای طبیعت‌گردی و لذت بردن از زیبایی گیلان محسوب می‌شود.

آدرس: رودبار، ۵۵كیلومتری بره سر

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته.

قیمت بلیط: رایگان

۵۷. ییلاق هلودشت

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-NRsSSeGaZK

ییلاق هلودشت جزو جاهای دیدنی بكر گیلان است. تقریباً كمتر كسی حتی نام ییلاق هلودشت را شنیده است. برخی جاهای دیدنی گیلان بسیار معروف هستند. در اولین و دومین سفر به گیلان باید از جاهای دیدنی معروف دیدن كنید. بعد از آن دلتان هوس ماجراجویی بیشتر می‌كند. به این ترتیب به‌دنبال جاهای دیدنی بكر و كمتر شناخته شده می‌گردید. ییلاق هلودشت جزو همان جاهای دیدنی بكر است كه كمتر كسی به آن سر می‌زند. همین موضوع باعث شده تا بافت ییلاق هلودشت بكر و دست نخورده باقی بماند. البته مردم محلی در این منطقه مشغول زندگی هستند. زندگی در ییلاق هلودشت با ریتم بسیار آرام جریان دارد. انگار نه انگار كه در قرن بیست و یكم قرار داریم.

ییلاق هلودشت در ۳۰كیلومتری املش، منتهاالیه جنوبی دهستان لات لیل قرار دارد. در هر منطقه گیلان، می‌توانید شاهد حضور یك منطقه ییلاقی بسیار زیبا باشید. این منطقه سرزمینی در میان ابرها است. جایی كه دلتان می‌خواهد دست خود را دراز كنید و ابرها را بگیرید. طبیعت ییلاق هلودشت بی‌نهایت شگفت‌انگیز است و شما را به وجد می‌آورد. تابستان و بهار بهترین زمان بازدید از ییلاق هلودشت محسوب می‌شود. اگر خوش‌شانس باشید ابرها پایین می‌آیند و تصویری زیبا را برایتان به وجود خواهند آورد.

آدرس: استان گیلان، ۳۰ كیلومتری املش، منتهاالیه جنوبی دهستان لات لیل

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته

قیمت بلیط: رایگان

۵۸. باغ محتشم رشت

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-7X1ZzJ1xjU

بسیاری از جاهای دیدنی گیلان در شهر زیبای رشت قرار دارند. رشت مركز استان گیلان است و یكی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ایران هم به حساب می‌آید. جاهای دیدنی رشت آنقدر بی‌نظیر هستند كه سفری چند روزه می‌طلبد تا بتوانید از تمامی جاهای گردشگری این شهر دیدن كنید. باغ محتشم رشت یكی از جاهای دیدنی خاص این شهر است. باغ محتشم رشت جزو جاهای دیدنی محبوب در بین مردم محلی رشت نیز محسوب می‌شود. این پارك از جمله قدیمی‌ترین پارك‌های رشت است. قدمت باغ محتشم رشت به دوران قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه قاجار باز می‌گردد. این باغ در خیابان حافظ و كنار رودخانه گوهر رود قرار دارد. دسترسی به آن بسیار ساده است و با كمك وسایل نقلیه عمومی نیز می‌توانید از آن بازدید كنید.

مالكیت اصلی زمینی كه باغ محتشم رشت در آن قرار دارد، متعلق به فردی با نام اكبر خان بیگلربیگی است. او از مالكان و متولیان مهم ایران در دوران نادری بود و اجاره‌دار گمركات شمال ایران به حساب می‌آمد. در میان این باغ تماشایی، هنوز هم عمارت كلاه‌فرنگی بزرگی وجود دارد كه متعلق به او بود. این پارك را اكبر خان به دختر خود ارث رساند. پس از آن دست به دست این پارك تغییر مالكیت پیدا كرد تا نهایتاً در دوران پهلوی این پارك به جای بدهی مالیاتی توسط دولت مصادره شد. سپس آن را به یك پارك عمومی تبدیل كردند.

آدرس: استان گیلان، رشت، خیابان حافظ، كنار رودخانه گوهر رود

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته.

قیمت بلیط: رایگان

۵۹. آكواریوم انزلی 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-irFgA1PEoc

آكواریوم انزلی از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی گیلان است. وقتی كه صحبت از آكواریوم به میان می‌آید، شاید تصورمان یك آكواریوم بزرگ باشد كه نهایتاً ۵۰ ماهی در ان حضور داشته باشند. در حقیقت آكواریوم انزلی یك ساختمان بسیار عظیم است كه شباهت بسیاری به یك اقیانوس دارد. زمانی كه وارد این آكواریوم می‌شوید، احساس می‌كنید كه یك غواص هستید و به عمق آب‌ها نفوذ كرده‌‌اید. در تمام ایران دو آكواریوم بزرگ به این شكل وجود دارند. یكی از آن‌ها در اصفهان و دیگری در انزلی واقع شده است. آكواریوم انزلی شباهت بسیاری به آكواریوم بزرگ دبی و استانبول دارد.

حتی اگر به دنیای زیر آب علاقه‌مند نباشید، باز هم مات و مبهوت این زیبایی خواهید شد. آكواریوم انزلی میزبان ده‌ها گونه ماهی مختلف از سراسر دنیا است. تونل آبی مهم‌ترین و زیباترین بخش تونل است كه سوژه‌ای مناسب برای عكاسی در اختیار شما قرار می‌دهد. این تونل آبی ۴۰ متر طول دارد و زیر ۳میلیون لیتر آب واقع شده است. به این ترتیب ناگهان یك كوسه از بالای سرتان عبور می‌كند و شما را به وجد می‌آورد.

آدرس: استان گیلان، ،منطقه آزاد انزلی، فاز تجارت و گردشگری

ساعات بازدید: ۸ صبح الی ۱۹

قیمت بلیط: ۵۰هزار تومان

۶۰. ۱۲كلبه وحشت انزلی

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-ocsiBU4vQd

كلبه وحشت انزلی یكی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی گیلان است. اگر دچار بیماری قلبی هستید یا علاقه چندانی به تجربه هیجان ندارید، بهتر است قید دیدن این جاذبه گیلان را بزنید. كلبه وحشت نام یك بنای قدیمی است كه در دل جنگل قرار دارد. حدود ۴۰ سال پیش ۴ جوان تصمیم گرفتند كه شب را در این خانه سپری كنند. دو نفر از آن‌ها متواری شدند و دو نفر دیگر در اثر ترس شدید جان باختند. هنوز هم صداهای ترسناكی از این خانه به گوش می‌رسد. مخصوصاً شب‌ها مردم محلی صداهای عجیبی همانند صدای ارواح و اجنه را از این خانه می‌شنوند. اگر قصد بازدید از این خانه ترسناك را دارید، بهتر است حداقل روز را برای بازدید خود انتخاب كنید!

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، روستای بهمبر، منطقه هفت دغنان

ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته.

قیمت بلیط: رایگان

بلوار ساحلی بندر انزلی 

معرفی ۶۰ جاذبه از جاهای دیدنی گیلان در سال ۱۴۰۲-8I8UDeJhqk

بندر انزلی یكی از زیباترین و مهم‌ترین شهرهای استان گیلان است. به همین خاطر هم شاید جاهای دیدنی بسیاری از انزلی را در گیلان شاهد باشیم. بلوار ساحلی بندر انزلی كه به بلوار ساحلی قدس نیز شهرت دارد، از جلمه قدیمی‌ترین خیابان‌های این شهر است. این بلوار در پارك ساحلی انزلی قرار دارد. قدمت این پارك به دوران گذشته باز می‌گردد و اولین پارك ساحلی است كه آن را به سبك نوین و اروپایی در ایران ساختند. چشم‌انداز این بلوار بی‌نظیر است. به همین خاطر برای پیاده‌روی و وقت‌گذرانی جان می‌دهد. در این بلوار می‌توانید شاهد كشتی‌هایی باشید كه در اسكله بندر حضور دارند. امواج آرامش خاصی به شما می‌دهند و همچنین می‌توانید در آلاچیق‌های این بلوار استراحت كنید. پس بلوار ساحلی بندر انزلی بی‌تردید یكی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان به شمار می‌رود كه حتماً باید در برنامه بازدید خود قرار دهید.

آدرس: گیلان، بندر انزلی

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

هزینه بازدید: رایگان

سخن آخر

 با هم گیلان را گشتیم و بهترین جاهای دیدنی‌اش را مرور كردیم. شما كدام یك از این جاذبه‌ها را دیده‌اید؟ به نظرتان جای كدام یك از جاذبه‌های دیگر در این لیست خالی است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.