ریپورتاژ آگهی
جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید

یكی از جاهای دیدنی برج میلاد تهران است. این برج آیكون معماری شهری است و از بالا به تمام تهران پنداشتنی است. همچنین، شهر اصفهان نیز دارای جاذبه‌های فراوانی است، از جمله مسجد شیخ لطف‌الله، كاخ عالی‌قاپو، و پل خواجو.
  • 1402/06/21
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : سرتاسر كشور عزیزمان ایران
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-bKCqrjMKTU

سرتاسر كشور عزیزمان ایران سرشار از جاذبه‌های گردشگری زیبا و دیدنی است. از دریاچه شگفت‌انگیز مهارلو تا دخمه‌های باستانی زرتشتیان، مكان‌های خارق العاده‌ای در ایران وجود دارند كه شما را فرا می‌خوانند. اگر شخصیتی ماجراجو دارید توصیه می‌كنیم قبل از آن كه دیر شود به جاهای دیدنی ایران سر بزنید. هر كدام از این مكان‌ها كه به شما نزدیكتر هستند را در اولویت قرار دهید. امیدواریم با مطالعه این مطلب شور و شوق سفر در قلب شما بیدار شده و كوله بار خود را برای بازدید از آنها ببندید. برای آشنایی با دیدنی های ایران باما همراه باشید.

۱. غار نمكدان قشم 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-FnFbfAI0WT

غار نمكدان قشم بزرگترین غار نمكی جهان است و ۶۶۰۰ متر طول دارد. این غار در ۹۰ كیلومتری شهر قشم و ۲ كیلومتری ساحل واقع شده است. پس همزمان با ساحل‌گردی می‌توانید از این غار ۵۷۰ ساله دیدن كنید.

طی تحقیقات انجام شده، تنفس از هوای داخل غار می‌تواند به بهبود بیماری‌های تنفسی مانند آسم كمك كند. مجسمه‌های نمكی شكننده، رودخانه‌های نمكی و خفاش‌های كوچك چیز‌هایی هستند كه می‌توانید انتظار آنها را داشته باشید.

درون غار نور كافی وجود ندارد پس برای نگاه دقیق‌تر به بدنه قندیل‌ها كافی است یك چراغ‌قوه پرقدرت به همراه داشته باشید. نمك‌های داخل غار خاصیت دارویی دارند پس از چشیدن آنها نترسید!

لوكیشن غار نمكدان قشم روی گوگل مپ

۲. دخمه‌های زرتشتیان 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-05b938EK9m

در آیین كهن زرتشت، هنگامی كه شخصی فوت می‌كرد این ترس وجود داشت كه بدن او توسط شیاطین آلوده شود. به همین دلیل، زرتشتیان بدن شخص را در بالای برج‌هایی با نام برج خاموشان یا برج سكوت قرار می‌دادند تا خوراك پرندگان شكاری شوند.

برج خاموشان یزد مكانی اسرارآمیز است كه شما را كمی با دنیای مردگان آشنا می‌كند. این برج در ۱۵ كیلومتری شهر یزد و در حوالی منطقه صفائیه روی یك كوه كم ارتفاع قرار گرفته است. شاید جالب‌توجه باشد كه این روش تدفین تا قبل از دوره پهلوی رواج داشت اما در این دوره ممنوع شد.

بازدید از دو دخمه این برج یعنی دخمه بزرگ مانكجی و دخمه گلستان حدود ۱ الی ۲ ساعت زمان نیاز دارد اما برج سكوت یكی از جاهای دیدنی ایران است كه قطعاً حسی متفاوت به شما خواهد داد.

لوكیشن دخمه زرتشتیان روی گوگل مپ

 ۳. روستای كندوان

 

 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-ePshje13f6

كندوان یكی از زیباترین روستاهای ایران است. تاریخچه غار­های كندوان به هفت هزار سال پیش می‌رسد. اما حدود ۷۰۰ سال پیش، زمانی كه مغول‌ها به ایران حمله كردند، مردمان منطقه آذربایجان شرقی برای حفظ جان خود به سمت غار‌هایی فرار كردند كه اكنون همانند كندوهای عسل در ۱۸ كیلومتری شهر اسكو خودنمایی می‌كنند.

روستای كندوان تنها روستای صخره‌ای جهان است كه هم‌اكنون اهالی آن پذیرای گردشگران هستند. هنگامی كه به این روستا نزدیك شدید، نفسی عمیق بكشید و از هوای بی‌نظیر آن لذت ببرید.

توجه ویژه گردشگران داخلی و خارجی به كندوان باعث شده اقامتگاه‌ها و هتل‌های زیادی در حوالی روستا ساخته شود؛ پس نیازی به نگرانی برای محل اقامت وجود ندارد. سوغاتی‌های این روستا همانند صنایع دستی، خشكبار و عسل می تواند تا مدت‌­ها خاطره خوش سفر را در یادتان باقی نگه دارد.

لوكیشن روستای كندوان روی گوگل مپ

۴. كاریز كیش

 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-zQqXVyECUF

كاریز كیش یك شهر زیرزمینی با معماری تاریخی و یكی از خیره‌كننده‌ترین جاهای دیدنی ایران است. این كاریز در قلب تنها جزیره مرجانی دنیا قرار دارد. صدف‌ها و مرجان‌هایی با قدمت چند هزار ساله سقف شهر را پوشانده‌اند. تنها مسجد مرجانی جهان نیز با سقفی پر از سنگواره و فسیل دریایی در این شهر زیرزمینی ساخته شده است.

در سفر به این مكان دیدنی بازدید از موزه خلیج فارس، پایاب كهن قنات، چاه‌های كاریز، عكاس‌خانه و تصفیه‌خانه طبیعی آب را فراموش نكنید.

خاك این كاریز خواص درمانی داشته و در گِل‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هوای قنات همیشه خنك است و در طول سال تغییری نمی‌كند. پس فرقی ندارد كه در كدام فصل به كیش سفر می‌كنید، كاریز كیش همیشه یكی از جاهای دیدنی ایران است. پس از سرمایه گذاری‌های انجام شده جهت مرمت و بازسازی، حالا می­‌توان این كاریز را یك جاذبه توریستی بین‌المللی نامید.

لوكیشن كاریز كیش روی گوگل مپ

۵. دریاچه مهارلو

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-yni2SqH6Rw

عجیب ترین جاذبه توریستی شیراز دریاچه نمك مهارلو است.

نكته شگفت‌انگیز این دریاچه رنگ صورتی آن است. این دریاچه در اواسط تابستان رنگی سرخ به خود می‌گیرد زیرا میزان بالای تبخیر و غلظت نمك باعث تشكیل جلبك‌هایی می‌شود كه شما را با یك دریاچه صورتی رنگ مواجه می‌كند.

تركیب رنگ سفید نمك و رنگ سرخ دریاچه یك هارمونی جادویی برای گردشگران داخلی و خارجی پدید آورده است. این دریاچه پناهگاهی ایمن برای پرندگان و به ویژه فلامینگوها است.

دریاچه مهارلو در ۵۷ كیلومتری جاده شیراز به فسا و در نزدیكی روستایی با همین نام قرار دارد. پس از بازدید از دریاچه می‌توانید به باغ‌های مملو از درختان بادام، انجیر و انار روستای مهارلو نیز سر بزنید.

بهترین زمان سفر به این دریاچه از اواسط پاییز تا اواسط اردیبهشت است زیرا با شروع بارش‌ها عمق آب دریاچه به ۱ الی ۳ متر می‌رسد.

لوكیشن دریاچه مهارلو روی گوگل مپ

 ۶. دشت لوت 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-ebjgXTSy22

اگر می‌خواهید مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا را از نزدیك لمس كنید كافی است به دشت لوت سفر كنید. این هرم‌ها از دور همانند آسمان­خراش‌هایی كلوخی هستند و برخی این منطقه را شهر ارواح می‌نامند.

این دشت ۱۰ درصد از مساحت كشور ایران را تشكیل داده است. وسعت لوت باعث شده شما بتوانید از استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و كرمان به راحتی به این دشت دسترسی داشته باشید.

به علت رنگ تیره و خشكی سطح، مناطق مركزی این دشت به مدت هفت سال گرم‌ترین نقطه كره زمین شناخته شده است. عمده جمعیت ساكن در دشت لوت در منطقه‌ای به نام شهداد زندگی می‌كنند.

بهترین جاذبه گردشگری دشت لوت منطقه كلوت‌ها نام دارد كه در ۴۳ كیلومتری شهداد قرار گرفته است. این دشت اولین میراث طبیعی ایران است كه در یونسكو به ثبت رسیده است.

لوكیشن دشت لوت روی گوگل مپ

۷. مسجد نصیرالملك (مسجد صورتی)

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-wUdq9hdp2y

مساجد یكی از جاهای دیدنی ایران به شمار می‌روند و مساجد زیبای زیادی در سرتاسر ایران ساخته شده‌اند. اما شاید زیباترین مسجد ایران در شهر شیراز و در محله گود عربان (خیابان لطفعلی خان زند) واقع شده باشد.

مسجد نصیرالملك در نزدیكی آرامگاه شاه‌چراغ در زمان قاجار ساخته شده است. رنگ صورتی كاشی‌ها و شیشه‌ها باعث شده این مكان به مسجد صورتی معروف شود. نورآرایی و معماری چشم­نواز این مسجد فضایی عارفانه به وجود آورده است.

اگر می‌خواهید اوج هنر ایرانی را تماشا كنید كافی است ساعت ۷ صبح به مسجد بروید. دیدن تصاویر این مسجد هر كسی را وسوسه می كند تا برای دیدن آن به شهر بهارنارنج ایران سفر كند. ساخت این بنا ۱۲ سال طول كشیده است و تك‌تك صحن‌ها، ایوان‌ها، و شبستان‌های مسجد شما را مبهوت زیبایی خود خواهند كرد.

لوكیشن مسجد نصیرالملك روی گوگل مپ

۸. دره ستارگان قشم

 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-J8VlRJMSb8

شاهكار‌های طبیعی سرتاسر جزیره قشم را پوشانده‌اند. صخره‌های عجیب و غریب این دره باعث می‌شوند حس رفتن به مریخ را تجربه كنید.

این دره در ۵ كیلومتری روستای بركه خلف واقع شده است. از نظر علمی فرسایش خاك باعث شكل‌گیری این دره شده است، اما اهالی روستا اعتقاد دارند این دره به دلیل افتادن یك ستاره روی زمین تشكیل شده است.

برای دیدن ستاره‌ها باید تا شب صبر كنید. دره ستاره‌ها بخشی از ژئوپارك قشم، تنها ژئوپارك خاور میانه است. بهترین زمان بازدید از این مكان دیدنی اواخر زمستان و اوایل بهار است.

رسیدن به بالای دره علاوه بر لذت تماشای چشم‌اندازی زیبا فرصت مناسبی برای گرفتن عكس به شما می‌دهد. برای رسیدن به این دره كافی است ۲۵ دقیقه با ماشین به سمت جاده جنوبی حركت كنید و پس از تماشای غار‌های خربس و ساحل طلایی به دره برسید.

لوكیشن دره ستارگان قشم روی گوگل مپ

۹. شوشتر؛ پایتخت سازه‌های آبی جهان

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-i5qqdtyiVb

شوشتر شهری كوچك اما تاریخی در شمال استان خوزستان است و ۹۰ كیلومتر از اهواز فاصله دارد.

دو رودخانه كارون و دز از این شهر عبور می‌كنند و سازه‌های آبی شوشتر از جمله دیدنی های ایران هستند كه در فهرست جهانی یونسكو به ثبت رسیده‌اند.

قدمت این سازه‌های آبی به دوران حكومت داریوش هخامنشی بازمی‌گردد. مردمان آن دوره مجموعه‌ای هوشمند از پل‌ها، كانال‌ها، بند‌ها و تونل‌های بزرگ را برای جهت‌دهی به آب طراحی كرده‌اند.

از جمله مكان‌‌های دیدنی این شهر می‌توان به نهر داریون، برج كلاه فرنگی، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، منطقه حفاظت شده كرایی، پل بند لشكر، خانه مستوفی، قلعه سلاسل، پل بند شادروان، خانه معین التجار، باغ خان و مسجد جامع اشاره كرد.

راحت‌ترین راه سفر به این شهر استفاده از قطار است و بهترین زمان سفر به این منطقه اواخر زمستان و اوایل بهار است.

لوكیشن شوشتر روی گوگل مپ

۱۰. دریاچه گنج

 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-A1IDFFCeOy

شرایط اقتصادی كنونی باعث شده همه به دنبال گنج باشند. دریاچه گنج یا دریاچه تخت سلیمان در ۴۵ كیلومتری شهر تكاب استان آذربایجان غربی قرار گرفته است.

بومیان عقیده دارند این دریاچه با كوبیده شدن عصای حضرت سلیمان پدید آمده و در گذشته گنج‌های بی‌شماری در این منطقه پنهان شده است.

چشمه جوشان این دریاچه ۱۱۲ متر عمق دارد كه باعث شده آب آن ۴۰ درجه سانتی­گراد حرارت داشته باشد. مجموعه تخت سلیمان در میان ‌ای سرسبز و خوش‌آب‌و‌هوا واقع شده است و بازدید از آن رایگان است.

این مجموعه تاریخی كهن دارد و به باور بسیاری از مردم محل تولد زرتشت بوده است. شاید باور آن سخت باشد اما حتی اروپایی‌ها نیز برای پیدا كردن گنج چندین مرتبه به اعماق دریاچه رفته‌اند اما عمق زیاد و رسوبات مانع پیشرفت كاوشگران شده‌اند.

شنا در این دریاچه ممنوع است اما شاید روزی گنجینه‌های تاریخی ایران در این ناحیه كشف شوند.

لوكیشن دریاچه گنج روی گوگل مپ

۱۱. چغازنبیل

 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-sqOnoTL7BG

زیگورات چغازنبیل یكی از اولین جاذبه‌های گردشگری ایران است كه در یونسكو به ثبت رسیده است.

چغازنبیل در نزدیكی شوش در استان خوزستان قرار دارد. قدمت این زیگورات به ۱۳ قرن قبل از میلاد و تمدن ایلامی‌ها باز‌­می‌گردد. زمانی كه كاركنان شركت نفت ایران و انگلیس در سال ۱۹۳۵ مشغول حفاری برای یافتن چاه نفت بودند، با آجر‌هایی كتیبه‌دار رو‌به‌رو شدند كه بعد‌ها باعث كشف چغازنبیل شد.

معبد زیگورات بخشی به جا مانده از یك شهر باستانی چند‌طبقه است. بنا‌هایی در این شهر تاریخی كشف شده‌اند كه در گذشته به عنوان ساعت و زمان‌شمار مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

بنای اصلی شهر نیز در ­واقع یك رصدخانه یا تقویم آفتابی بوده است. زیگورات‌ها بنایی مقدس بودند و به همین دلیل در ساخت آنها از بهترین مصالح استفاده شده است. این زیگورات مربعی‌شكل یكی از قدیمی‌ترین تصفیه‌خانه‌های آب ایران را در دل خود جای داده است. اگر به این مكان دیدنی سفر كردید حتما از كتبیه‌ها و سنگ‌نوشته‌ها دیدن كنید.

لوكیشن چغازنبیل روی گوگل مپ

۱۲. غار كتله‌خور

 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-pzOvcb9GhJ

غار كتله‌خور در نزدیكی شهر گرماب، در فاصله ۱۵۵ كیلومتری جنوب زنجان واقع شده است.

در مناطق ترك‌نشین به كوه‌های كم‌ارتفاع كتله می‌گویند. این غار بر روی یكی از این كتله‌ها قرار دارد و خورشید از پشت آن طلوع می‌كند، به همین دلیل به آن كتله خورشید یا كتله‌خور می‌گویند.

غار كتله‌خور در سال ۱۳۳۱ توسط تعدادی از كوهنوردان به ثبت رسید اما زمان كشف آن به مدت‌ها قبل باز‌می‌گردد.

این غار به­ دلیل طولانی بودن دهلیز ورودی، كوتاهی سقف و مشكلات عبور و مرور تا مدت‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفت. خوشبختانه در سال ۱۳۶۵ گروهی از زبده‌ترین غارنوردان همدانی با بررسی دقیق غار متوجه شدند كه قدمت این غار به ۱۲۰ میلیون سال قبل باز‌می‌گردد.

شاید عجیب‌ترین نظریه در مورد این مكان دیدنی اتصال آن به غار علی‌صدر همدان باشد. غار كتله‌خور ۷ طبقه دارد كه شما اجازه دارید از ۳ طبقه آن بازدید كنید.

در سفر به این غار زیبا می‌توانید مجسمه‌ای كه به تندیس عروس و داماد معروف شده است را تماشا كنید. بهترین زمان بازدید از كتله‌خور فصل بهار و تابستان است.

لوكیشن غار كتله‌خور روی گوگل مپ

۱۳. خانه‌های تاریخی كاشان

 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-gjCCh0hONa

كاشان در ۲۵۰ كیلومتری جنوب تهران واقع شده است و برخی از زیبا‌ترین بنا‌های تاریخی و جاهای دیدنی ایران را در خود جای داده است. باغ فین، خانه طباطبایی‌ها، خانه بروجردی‌ها، خانه عامری‌ها، خانه عادل، خانه مرشدی، خانه عباسیان، خانه منوچهری و خانه راهب تنها برخی از زیبا‌ترین جا‌های دیدنی ایران هستند كه در این شهر ۷۰۰۰ ساله همچون ستاره‌ای درخشان، معماری باشكوه بنا­‌های ایرانی را به رخ گردشگران می‌كشند.

سقف‌های نفیس، نقاشی‌های دیواری هنرمندانه و حیاط‌هایی پر از درخت انار همان چیزی است كه شما در خانه‌های تاریخی و چشم‌نواز این شهر خواهید یافت. محله سلطان امیر­احمد یكی از دیدنی‌ترین مناطق ایران است كه قطعا از دیدن آن لذت خواهید برد.

خانه بروجردی‌ها شباهت زیادی به خانه طباطبایی‌ها دارد. دلیل این شباهت علاقه پسر بروجردی به دختر طباطبایی بود. شرط پدر دختر برای این وصلت فراهم كردن خانه‌ای مانند خانه خود برای دخترش بود. برخی از این خانه‌ها اكنون به عنوان مهمانسرا پذیرای گردشگران هستند. پس در سفر به شهر كاشان می‌توانید حس زندگی در این خانه‌ها را تجربه كنید.

بهترین زمان برای بازدید از كاشان فصل بهار است. در فصل بهار بوی گلاب از زمین و آسمان فضایی را ایجاد می‌كند كه احساس می‌كنید شهر با گلاب شست‌و‌شو داده شده است.

۱۴. قلعه بابك

 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-Sqwn2JJFGO

قلعه بابك یك دژ تاریخی در ۱۳ كیلومتری شهر كلیبر از توابع استان آذربایجان شرقی است. قلعه بابك در زمان ساسانیان ساخته شده است. زمانی كه عباسیان به این منطقه حمله كردند، بابك خرمدین رهبری مردم را به دست گرفت و ۲۰ سال در این دژ با متجاوزان مبارزه كرد.

قلعه بابك به قلعه جمهور و قلعه بَذ نیز معروف است. این دژ تاریخی در كوهی به ارتفاع ۲۳۰۰ متر ساخته شده است. راه رسیدن به قلعه بابك از میان مسیر پرفراز و نشیب در دل كوه‌ها می‌گذرد.

اگرچه برای رسیدن به دژ باید تلاش زیادی كنید اما لذت پیمودن این مسیر با چشم‌انداز‌هایی به دل طبیعت سرسبز آذربایجان كمتر از لذت رسیدن به خود دژ نیست. در میانه مسیر چشمه‌ای وجود دارد كه آب خنك آن گوارای وجودتان خواهد شد.

قلعه بابك در میان كوه‌های سر به فلك كشیده و تپه‌های مه‌آلود پنهان شده است و جنگل‌های بكر ارسباران زیبایی طبیعی خاصی به این منطقه داده­‌اند.

اگر در فصل تابستان از این قلعه دیدن كنید با چادر‌های ایل شاهسون مواجه خواهید­ شد. مردم خونگرمی كه استراحت كوتاه در میان آنها فرصتی برای خیره شدن به منظره بی‌نظیر طبیعت خواهد بود.

پس از رسیدن به بالای قلعه متوجه خواهید شد كه چرا فتح این قلعه كار دشواری بوده است. منطقه گردشگری آینالو یك ساعت با قلعه بابك فاصله دارد و اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید مارال و آهوی وحشی را از نزدیك ببینید.

لوكیشن قلعه بابك روی گوگل مپ

۱۵. زیارتگاه چك‌چك یزد

 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-LPS9oO4FYp

چَك‌چَك یا چكچكو یكی از زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان در ۴۳ كیلومتری شهرستان اردكان است و یكی از جاهای دیدنی ایران است كه كمتر شناخته شده است.

نام جالب این مكان دیدنی از صدای قطره‌های آبی كه از صخره می‌چكد بر‌گرفته شده است. این زیارتگاه هر ساله از ۲۴ خرداد به مدت ۴ روز پذیرای نیایش زرتشتیان است.

چك‌چك در واقع مأمنی برای نیك بانو، دختر یزدگرد ساسانی بوده است. او برای فرار از دست اعراب به این مكان پناه برده است. مسیر رسیدن به این زیارتگاه كمی دشوار است پس اگر قصد بازدید از آن را دارید باید بگوییم كه راهی نسبتا سخت در پیش دارید.

برخی از بومیان این زیارتگاه را با نام پیر سبز می‌شناسند. منظور از پیر سبز درخت چنار تنومندی است كه در ورودی چك‌چك قرار دارد و به روایتی عصای نیك بانو بوده است.

این زیارتگاه مكانی مقدس محسوب می‌شود و اگر بخواهید به آیین زرتشتیان احترام بگذارید باید در هنگام ورود كفش خود را درآورده و كلاه بر سر بگذارید. با توجه به موقعیت كویری اردكان یزد بهترین زمان سفر به این مكان دیدنی اوایل بهار و پاییز است.

لوكیشن زیارتگاه چك‌چك یزد روی گوگل مپ

۱۶. جزیره هرمز

 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-CEE8fIuf22

جزیره هرمز در ۱۶ كیلومتری بندر عباس سرزمین رنگ‌ها لقب گرفته است و یكی از زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی ایران است. خاك سرخ و كوه‌هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز شما را با منظره‌ای بی‌نظیر روبرو خواهند كرد.

لذت گشت‌و‌گذار در جزیره به تنهایی می‌تواند یك سفر خاطره‌­انگیز را برای شما رقم بزند. پس از رسیدن به بندرعباس می‌توانید با قایق‌های تندرو اسكله حقانی به جزیره هرمز برسید.

جالب‌ترین چیزی كه در نگاه اول توجه شما را جلب خواهد كرد كوهی سرخ‌رنگ است كه محلی‌ها خاك آن را گِلَك گذاشته‌اند. طعم غذا‌هایی كه در جزیره هرمز خواهید خورد با مزه تمام غذا‌های دنیا متفاوت است. دلیل این تفاوت استفاده از ادویه‌ای به نام سوراغ است كه از همین خاك سرخ تهیه شده است.

این جزیره به دلیل خاك‌های رنگی خود بهشت زمین‌شناسان نام گرفته است. لحظه رویارویی شما با خاك های رنگارنگ جزیره و آب آبی خلیج همیشه فارس زیبایی وصف‌ناپذیری را به ارمغان می‌آورد.

این جزیره در برهه‌ای از تاریخ توسط پرتغالی‌ها اشغال شد كه نتیجه این اشغال احداث بزرگترین دژ ایران بود. دره‌­­ی سكوت یكی از مناطق دیدنی این جزیره است كه اگر دست خود را چند دقیقه در آب آن قرار دهید روی دستتان لایه ای از بلور نمكی شكل می‌گیرد.

قدم زدن در نیمه دوم سال در ساحلی اسرارآمیز و دیدن طلوع و غروب خورشید در كنار طیف‌های رنگی بی‌نظیر، جزیره هرمز را به یكی از زیباترین جزایر جهان تبدیل كرده است. از جمله دیدنی‌های هرمز می‌توان به دره رنگین‌كمان، دره مجسمه‌ها، موزه دكتر احمد نادعلیان، و فرش هرمز اشاره كرد.

لوكیشن جزیره هرمز روی گوگل مپ

۱۷. بیستون و طاق بستان

 

جاهای دیدنی ایران كه حداقل یك بار باید ببینید-dbeuHLYb5C

كرمانشاه ۳۰۰۰ اثر تاریخی دارد كه ۷۱۶ مورد از آنها جزو آثار ملی به ثبت ‌رسیده‌اند. در این میان یك اثر منحصربفرد به ثبت جهانی رسیده است. این مكان دیدنی بیستون نام دارد كه در ۳۰ كیلومتری شمال شرقی شهر كرمانشاه واقع شده است. قرارگیری این جای دیدنی در مسیر جاده ابریشم باعث شده تا توجه پادشاهان زیادی به آن جلب شود. بیستون با زیبایی چشم‌گیر خود، سنگ‌نوشته‌ها و كتیبه‌های باستانی زیادی دارد كه شما را میخكوب خواهند كرد. تاریخ‌نگاران زیادی وصف این شهر باستانی و حجاری‌های بیستون و طاق بستان را در كتاب‌های خود ذكر كرده‌اند.

سنگ‌نوشته داریوش كبیر نقش برجسته او و اهورا مزدا را در خود جای داده است. تندیس هركول، اسطوره یونان باستان، از دیگر نقوش بیستون به شمار می‌رود. دیواره فرهاد كوه‌تراش عاشقانه‌ای است در دل سنگ كه نگاه عشاق امروزی را به خود می‌دوزد. برجسته‌ترین اثری كه می‌توان در طاق بستان تماشا كرد تصویر آخرین پادشاه ساسانی است. كتیبه شكارگاه گراز، تاج‌گذاری خسرو پرویز و اردشیر دوم نیز در دل كوه كنده‌كاری شده‌اند. آب‌و‌هوای ییلاقی طاق بستان تفرجگاهی خوش‌آب‌و‌هوا برای بازدید عموم و به راه انداختن بساط پیك‌نیك و كباب دنده فراهم كرده است.

لوكیشن طاق بستان روی گوگل مپ