ریپورتاژ آگهی
غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یك در رودبار

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یك در رودبار

گیلان جاذبه‌های گردشگری جالبی دارد از این رو با ما همراه باشید و درباره غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یك در رودبار بدانید.
  • 1402/06/16
  • استان : گيلان
  • شهر : گیلان
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : غار دربند رشی كه یكی از برجسته ترین جاذبه های گیلان و شهر رودبار است كه در جنوب رشت قرار گرفته است
تلفن : 66059000-021

تاریخ غنی گیلان حتی در طبیعت آن هم ریشه دوانده است و تلفیق این دو عنصر نتیجه جذابی را به وجود آورده است.

غار دربند رشی كه یكی از برجسته ترین جاذبه های گیلان و شهر رودبار است كه در جنوب رشت قرار گرفته است و در واقع یكی از اولین سكونتگاه های بشری در ایران است كه قدمتش به بیش از ۲۰۰ هزار سال پیش برمی گردد.

اینجا مكان فوق العاده ای برای ماجراجویان است و برای همین سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می كند.

قدمت غار دربند رشی

غار دربند رشی در نزدیكی روستایی به نام استخرگاه قرار دارد كه یكی از زیباترین روستاهای استان گیلان و جاهای دیدنی رودبار به شمار می‌رود. این روستای در دامنه‌ كوه درفك و در دل جنگل‌های سر به فلك كشیده قرار دارد.

در روستای استخرگاه می‌توانید از آبشار طبیعی و مسیر جنگلی فوق‌العاده‌ روستا دیدن كنید و از تماشای بافت روستایی و دست‌نخورده و پوشش گیاهی متفاوت آن لذت ببرید.

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یك در رودبار-rtg1fj0vAG
بیشتر جذابیت غار دربند رشی به زیبایی منطقه و مسیر آن است و البته داخل شدن به غارها همیشه برای افراد جذابیت ویژه‌ای داشته‌اند. از درون غار نیز منظره‌ زیبایی مقابلتان است؛ طوری‌كه دلتان می‌خواهد برای چند دقیقه روی تخت سنگی بنشینید و به روبه‌رو بنگرید تا نظاره‌گر بهشتی رویایی باشید.

تنها مكان باستانی كه اطلاعاتی درباره برخی از گونه‌های جانوری در اواخر دوره پارینه‌سنگی قدیم ارائه می‌كند، غار دربند رشی در رودبار گیلان است كه نخستین بار در سال ۱۳۸۴ شناسایی شد.

طی كاوش‌های باستان‌شناختی این غار در سال ۱۳۹۱، در كنار ابزارهای سنگی، شماری سنگواره حیوانات مختلف از جمله خرس، گوزن، گاو وحشی و بز كوهی كشف شد. بیشتر این بقایا مربوط به گونه منقرض شده‌ای از خرس می‌شد كه برای نخستین بار در ایران كشف شده است.

تا پیش از این، دیرین‌شناسان تصور می‌كردند كه قلمروی این خرس از غرب اروپا تا شرق كوه‌های قفقاز باشد؛ اما كشف بقایای آن در غار دربند رشی نشان می‌دهد كه این خرس‌های بزرگ در غرب البرز نیز می‌زیسته‌اند.

چند دندان كشف شده در غار به روش پرتوسنجی تاریخ‌گذاری شده‌اند كه قدمتشان به بیش از ۲۰۰ هزار سال قبل برمی‌گردد.

 

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یك در رودبار-6tR09qfSdR
انسان‌ها طی دوره‌ای نسبتا گرم و مرطوب كه منطقه درفك پوشیده از جنگل بود، به‌صورت موقت از غار دربند استفاده می‌كردند و از سنگ‌های آذرین و چخماق برای ساخت ابزارهای سنگی چون خراشنده و درفش كمك می‌گرفتند.

گاه‌نگاری علمی تاریخ حضور انسان‌ریخت در ایران با نتایج به‌دست‌آمده از یافته‌های دكتر فریدون بیگلری در غار دربند رشی گیلان به‌مدت ۱۰۰ سال عقب‌تر رفته است و به ۲۰۰ هزار سال قبل برمی‌گردد. این غار مسكن شكارچیان عصر سنگ بوده ‌است و به همین دلیل قدیمی‌ترین سكونتگاه تاریخ‌گذاری شده انسان در ایران به شمار می‌رود.

دسترسی به غار دربند رشی رودبار

برای دسترسی به غار دربند رشی رودبار كافی است كه از جاده قزوین- رشت به طرف رودبار حركت كنید. فاصله شهر رشت تا روستای رشی حدود ۷۰ كیلومتر است. از تهران تا خروجی توتكابن حدود سه ساعت زمان لازم است. پس از آن نیز حدود یك ساعت تا رسیدن به روستای رشی به طول می انجامد. در كل برای رسیدن از تهران تا روستای رشی حدود ۴ ساعت زمان كافی است

 

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یك در رودبار-EuknNDK6HB
پس از وارد شدن به روستای رشی تابلوهای موجود در روستا را دنبال كنید. این تابلوها شما را به راحتی به طرف غار هدایت می كنند. حتما تا به حال عكس های این غار را در اینترنت و در فضای مجازی مشاهده كرده اید. اما مطمئنا مشاهده این بهشت زمینی از نزدیك حس و حال دیگری دارد.

فصل بهار یكی از بهترین فصل ها برای مسافرت است. زیرا هوا بسیار مطلوب است و خورشید دیرتر غروب می كند. همچنین طبیعت سرسبز شمال نیز در این فصل جلوه دیگری دارد و اغلب گردشگران برای دیدن طبیعت سرسبز به این مناطق سفر می كنند. پس بهتر است در فصل بهار به این منطقه سفر كرده و از جاذبه های آن لذت ببرید.

یك نصف روز كافی است تا شما بتوانید به طور كامل از غار دربند رشی در رودبار دیدن كنید. پس بهتر است صبح زود به مقصد این غار حركت كرده و تا پیش از غروب خورشید به محل اقامت خود بازگردید. هنگام ظهر تابش آفتاب تشدید می شود و ممكن است باعث آزار شما شود.

 

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یك در رودبار-IRtgajqMwl

برای این سفر به جز هزینه های رفت و برگشت و خورد و خوراك به هزینه دیگری نیازی ندارید و بازدید از غار و مناطق اطراف آن كاملا رایگان می باشد. روستاهای زیادی در نزدیكی این غار وجود دارند. همانطور كه میدانید پیدا كردن اقامتگاه و خانه های روستایی اجاره ای در شمال كشور كار چندان دشواری نیست.

از دامنه‌ی كوه تا غار حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در مسیر نسبتا هموار با شیب كم پیش رو دارید كه در كل دسترسی به غار چندان سخت نیست.

از آنجا كه مسیر غار، چشمه یا منبع آب ندارد، آب آشامیدنی با خود ببرید.

داخل غار جاذبه خاص یا نقش و نگاری دیده نمی‌شود.

از ابتدا تا انتهای غار حدود دو دقیقه بیشتر طول نمی‌كشد و بنابراین به لوازم یا ابزار خاصی نیاز ندارید؛ فقط چراغ قوه یا نور موبایل برای روشنایی كفایت می‌كند.

بهتر است برای بازدید از غار، كفش ورزشی، كلاه آفتابی، كرم ضدآفتاب و در صورت نیاز باتوم كوهنوردی و همچنین هدلامپ یا چراغ قوه برای درون غار همراه داشته باشید.

 

غار دربند رشی؛ جاذبه‌ای درجه یك در رودبار-cNPPTyFpRo
در جاده‌ توتكابن، سوپرماركت و میوه‌فروشی جهت تهیه مایحتاج و همین طور پمپ بنزین وجود دارد. سرویس بهداشتی عمومی در میدان توتكابن جنب شهرداری قرار گرفته است.