ریپورتاژ آگهی
روستای عصر حجری بعد از ۱۵۰ سال جستجو پیدا شد

روستای عصر حجری بعد از ۱۵۰ سال جستجو پیدا شد

باستان‌شناسان بقایای یك سكونتگاه دائمی را در یك محوطه وسیع دوران نوسنگی در شمال شرقی فرانسه كشف كرده‌اند.
  • 1402/06/13
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : شمال شرقی فرانسه
تلفن : 66059000-021

به گزارش صد آنلاین ، این سكونتگاه منحصر به فرد، اطلاعات نادری را در مورد سازماندهی اجتماعی در دوران باستان ارائه كرده است، آن هم ۱۵۰ سال پس از كشف نخستین سنگ چخماق در این منطقه. باستان‌شناسان این سكونتگاه را آخرین قطعه از پازلی توصیف كرده‌اند كه نخستین سرنخ‌هایش حدود یك قرن و نیم قبل پیدا شده بودند.

رِمی مارتینو، محقق مركز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) كه تابستان امسال با تیمش روستا را پیدا كرد، گفت: «این آخرین قطعه از پازلی است كه ما در جستجویش بودیم.»

روستای عصر حجری بعد از ۱۵۰ سال جستجو پیدا شد-TvWfJ0rDuY
در این سایت، ۱۵ معدن بزرگ سنگ چخماق در ۴۵۰ هكتار و همچنین ۱۳۵ اتاقك زیرزمینی شناسایی شده است. از زمان كشف سنگ چخماق برای نخستین بار در یك قرن و نیم پیش، پنج كوچه‌ی پوشیده از سنگ‌های بسیار بزرگ، ده براق‌كننده برای تبر‌ها و مكان‌هایی برای افروختن كنترل شدۀ آتش كنترل‌شده، یافت شده‌اند.
رمی مارتینو، در دهانه چاهی ایستاده كه قدمت آن مربوط به دوران نوسنگی یعنی حدود ۳۵۰۰ سال پیش است
مارتینو می‌گوید: «كشف اخیر امكان گذر از مرحله‌ی مهم درك سازماندهی اقتصادی، اجتماعی و منطقه‌ای دوران نوسنگی را فراهم می‌كند و هیچ معادلی برای آن در تمام اروپا وجود ندارد.»

این دهكده زمانی كشف شد كه حفره‌ای برای نصب پرچین در بخش Val-des-Marais، حدود ۱۳۶ كیلومتری پاریس شناسایی شد. طبق ارزیابی‌های باستان‌شناسی، این محوطه‌ی ماقبل تاریخ دور تپه‌ای را احاطه كرده بود و مساحتی به اندازه‌ی تقریبی یك هكتار را پوشش می‌داد.

روستای عصر حجری بعد از ۱۵۰ سال جستجو پیدا شد-Gfig7B1Ta2
در این فرآیند، یك ساختمان با برآمدگی‌هایی نزدیك یك گودال زباله بزرگ به قطر حدود ۲۰ متر، همراه با چند چاه كشف شد. مارتینو می‌گوید این سایت كاملاً ساختاریافته بود.
به گفته مارتینو، محققان یك شیء بیضی‌شكل كوچك از صدف مروارید را نیز كشف كرده‌اند؛ «قطعه‌ای با ارزش برای موزه». این شئ دو سوراخ در مركز خود دارد و احتمالاً به نوعی می‌شود گفت كه جدّ بزرگ دكمه‌های امروزی است! قدمت این شیء به ۳۴۰۰ تا ۳۳۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

روستای عصر حجری بعد از ۱۵۰ سال جستجو پیدا شد-UVRb6UDCqW
مارتینو یك قطعه سفال كشف شده در سایت را نشان می‌دهد
با توجه به وضعیت خوب این سایت، محققان امیدوارند اگر كاوش‌های بیشتری در آینده انجام شود، بقیه‌ی محوطه نیز به همان اندازه خوب حفظ شده باشد. این اكتشافات پی در پی نتیجه‌ی یك برنامه تحقیقاتی است كه ۲۰ سال پیش به رهبری CNRS آغاز شد.