ریپورتاژ آگهی
۴ مورد از جاهای دیدنی فومن، شهر كلوچه‌های خوشمزه ایرانی

۴ مورد از جاهای دیدنی فومن، شهر كلوچه‌های خوشمزه ایرانی

جاهای دیدنی فومن از جاذبه‌های تاریخی تا جاذبه‌های طبیعی آن‌قدر زیاد هستند كه اگر قصد سفر به این شهر را دارید باید زمان بیشتری برای آن در نظر بگیرید. شهر فومن كجاست بدون شك شمال ایران با جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیزی كه دارد، آب‌وهوای معتدل، جنگل‌های انبوه و سرسبز، كوه‌های سر به فلك كشیده و منظره‌های بی‌نظیری كه هم‌جواری با دریا به شهرهای آن بخشیده، بهترین مقصد گردشگری در ایران است. یكی از این شهرهای زیبا كه سفر به آن می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و دلپذیر باشد، شهر فومن است.
  • 1402/06/08
  • استان : گيلان
  • شهر : فومن
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : استان گیلان شهر فومن
تلفن : 66059000-021

جاهای دیدنی فومن از جاذبه‌های تاریخی تا جاذبه‌های طبیعی آن‌قدر زیاد هستند كه اگر قصد سفر به این شهر را دارید باید زمان بیشتری برای آن در نظر بگیرید. 

شهر فومن كجاست

بدون شك شمال ایران با جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیزی كه دارد، آب‌وهوای معتدل، جنگل‌های انبوه و سرسبز، كوه‌های سر به فلك كشیده و منظره‌های بی‌نظیری كه هم‌جواری با دریا به شهرهای آن بخشیده، بهترین مقصد گردشگری در ایران است. یكی از این شهرهای زیبا كه سفر به آن می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و دلپذیر باشد، شهر فومن است.

فومن یكی از شهرهایی است كه در ناحیه جلگه‌ای گیلان واقع شده و اطراف آن را باغ‌ها، شالیزارها، جنگل‌ها و كوه‌های سر به فلك كشیده استوار احاطه كرده‌اند. درختان چنار سرسبزی كه تمام شهر را به اسارت خود درآورده‌اند جلوه خاصی به شهر بخشیده‌اند.

 

فاصله فومن تا رشت ۲۷ كیلومتر است و نزدیك‌ترین شهر به آن در فاصله پنج كیلومتری، شهر صومعه‌سرا است. بر اساس شواهد تاریخی قدمت شكل‌گیری فومن به‌عنوان یك شهر به زمان حكومت ساسانیان برمی‌گردد؛ اما قدمت سكونت در آن به سه هزار سال هم می‌رسد. بر همین اساس این شهر مملو از جاذبه‌های تاریخی به‌جامانده از ادوار گذشته در كنار جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی است. در ادامه مطلب به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی فومن می‌پردازیم.

از آنجایی كه یك رود خروشان پرآب به نام رخون از نزدیكی این قلعه عبور می‌كرده است نام آن قلعه ردخون شده است كه به‌مرور زمان به قلعه رودخان تغییر كرده است. دژ رودگان یا روگان نیز از دیگر نام‌های این قلعه اعجاب‌انگیز است كه بین دو قله با ارتفاع متفاوت به شكل عجیبی ساخته شده است و هزار و ششصد پله دارد! برای دسترسی به این قلعه كه در دل جنگل‌های فومن جا خوش كرده است باید به ۲۰ كیلومتری جنوب غرب فومن، روستای رودخان و به ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات بروید و تابلوهای راهنمایی را دنبال كنید.

 

قلعه رودخان از جاهای دیدنی فومن

همان‌طور كه گفتیم قدمت این شهر به زمان ساسانیان برمی‌گردد و یكی از آثار شگفت‌انگیز به یادگار مانده از این سلسله پادشاهی در ایران، قلعه رودخان فومن است. این قلعه در زمان سلجوقیان بازسازی شده و حتی اسماعیلیان هم مدتی از آن استفاده می‌كرده‌اند و تا زمان حكومت زندیه همچنان مورد استفاده بوده است.

 

۴ مورد از جاهای دیدنی فومن، شهر كلوچه‌های خوشمزه ایرانی-b6JknlTMNc

پارك فومن از جاهای دیدنی فومن در شب

كی از جاذبه‌های زیبای شهر فومن كه نه طبیعی است و نه تاریخی، بلكه كاملا دست‌ساز است، پارك فومن است. یكی از زیباترین و جذاب‌ترین مكان‌های تفریحی در فومن كه شب‌هنگام به شكل چشمگیری می‌درخشد. یكی از جذابیت‌های این پارك وجود مجسمه‌های بامزه‌ای است كه كودكانی با چهره‌های شاد و خندان را نشان می‌دهد. پارك فومن یكی از مكان‌های تفریحی برای جوانان شهر و نیز یكی از جذاب‌ترین مكان‌های تفریحی برای كودكان است.

غار خون فوشه از جاهای دیدنی فومن و صومعه سرا

یكی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های ارزشمند گیلان غاری سه هزار ساله در فاصله پانزده‌كیلومتری فومن و در روستای فوشه است كه به غار خون فوشه معروف است. این غار فاصله كمی با قلعه رودخان دارد و گردشگران می‌توانند به‌راحتی بعد از دیدن قلعه به دیدن این غار عجیب بروند. مسیر رسیدن به غار نیز جذابیت‌های منحصربه‌فرد و شگفتی‌های زیادی دارد كه برای ماجراجویان بسیار دلنشین است.

مناطق كوهستانی از جاهای دیدنی فومن در زمستان

از آنجایی كه فومن بیشترین و بهترین ارتفاعات استان گیلان را در اطراف خود جا داده به همین دلیل در زمستان چهره‌ای بسیار زیبا و دلربا دارد. این ارتفاعات بسیار زیبا و دیدنی از ارتفاعات ماسوله گرفته تا ارتفاعات گسگره، ماكلوان، گشت رودخان، فوشه و قلعه رودخان هركدام جلوه خاص خودشان را دارند و جذابیت خاصی به فومن بخشیده‌اند.

 

۴ مورد از جاهای دیدنی فومن، شهر كلوچه‌های خوشمزه ایرانی-JANyA2gshy
واقعیت این است كه فومن یك شهر ساحلی نیست پس اگر دلتان منظره‌های دریایی می‌خواهد باید بگوییم این شهر مناسب شما نیست؛ اما تا دلتان بخواهد جاهای دیدنی فومن از جنگل‌های انبوه و سرسبز گرفته تا جاذبه‌های تاریخی و مذهبی، بسیار است. نزدیك‌ترین فاصله فومن تا دریا حدود هفتاد كیلومتر است كه باید ابتدا به صومعه‌سرا بروید و بعد از آن به سمت بند انزلی حركت كنید.