ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای مرنجاب؛ بنایی تماشایی در دل كویر

كاروانسرای مرنجاب؛ بنایی تماشایی در دل كویر

كاروانسراهای ایران از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری به حساب می‌آیند از این رو با ما همراه باشید و درباره كاروانسرای مرنجاب؛ بنایی تماشایی در دل كویر بدانید.
  • 1402/05/30
  • استان : اصفهان
  • شهر : آران و بيدگل
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : اصفهان، ۵۰ كیلومتری شمال شرق آران و بیدگل، كویر مرنجاب
تلفن : 66059000-021

سلام نو_سرویس گردشگری: كاروانسرایی در كویر بی نظیر و هیجان انگیز مرنجاب وجود دارد، كه این روزها پناهگاهی برای مسافران كویر مرنجاب به شمار می رود. با توجه به این كه صدها سال از قدمت كاروانسرای مرنجاب می گذرد اما همچنان به عنوان یك مقصد گردشگری برای كسانی كه علاقمند به سفرهای كویری هستند، به شمار می رود. این بنا در سال ۱۰۱۲ هجری قمری به دستور شاه عباس ساخته شد و موقعیت دقیق آن در مسیر جاده ی ابریشم بوده و راهی ارتباطی بین شهر های مهمی مثل اصفهان و خراسان از آن می گذشت، دلیل ساخت این پناهگاه هم قطعا برای رفاه حال مسافران این مسیر بوده تا در این مكان استراحتی كوتاه داشته باشند و سپس بقیه مسیرشان را ادامه دهند.

كاروانسرای تاریخی مرنجاب

قدمت كاروانسرای مرنجاب به صدها سال پیش بر می گردد و شاه عباس در سال ۱۰۱۲ هجری قمری دستور ساخت این كاروانسرا را در یكی از پر رفت و آمدترین مسیرهای ایران داد تا هم رفاه حال مسافران برقرار شود و هم این كه در رونق اقتصادی این منطقه گام مثبتی برداشته باشد.

كاروانسرای مرنجاب؛ بنایی تماشایی در دل كویر-VrO7fMxLky

اسكندر بیك منشی نیز در كتاب عالم ‌آرای عباسی از كاروانسرای مرنجاب به عنوان كاروانسرایی معتبر در كنار جاده‌ای كه شاه‌ عباس در وسط كویر نمك احداث كرده نام برده است.

این كاروانسرا دارای پایه هایی از جنس سنگ و ملاط بوده و در داخل آن حیاطی به مساحت ۳۰ در ۲۰ نیز قرار گرفته است. تعداد ۲۹ اتاق در این كاروانسرا وجود دارد كه تنها چند پله با كف زمین فاصله دارند.

در پشت اتاق های این كاروانسرا هم اصطبل هایی ساخته بودند تا مسافران بتواند اسب ها و قاطرهایشان را آنجا نگه بدارند. به طور كلی این كاروانسرا به شكل قلعه‌ای مربع‌ شكل به مساحت ۳۵۰۰ متر مربع است كه شش برج در دیوارهای آن تعبیه شده است.

در بالای این كاروانسرا سنگرهایی به منظور دیدبانی ساخته بودند كه حدود ۵۰۰ پاسدار مسلح وظیفه پاسداری و محافظت از قلعه را داشتند. همچنین این كاروانسرا دارای قنات آب شیرین است. شور نبودن آب قنات كاروانسرای مرنجاب همه ساله بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود می‌كشاند.

كاروانسرای مرنجاب؛ بنایی تماشایی در دل كویر-54CKwnWlNP

امكانات كاروانسرای تماشایی مرنجاب

كاروانسرای مرنجاب جهت رفاه حال مسافران جادهی ابریشم و بهدستور شاهعباس اول در قرن ۱۷ میلادی ساخته شد. مرنجاب از دهات كویری شهرستان آران و بیدگل واقع در استان اصفهان است و در ۵۰ كیلومتری این شهرستان قرار دارد.

این كاروانسرا نشان میدهد كویر در قرنها پیش خیلی بیشتر از امروز مورد توجه بوده است. جادهی آران و بیدگل به مرنجاب و دستكن یكی از راههای ارتباطی بوده كه اصفهان را به شهرهای كاشان، یزد، مشهد و تهران متصل میكرد.

در زمان صفویان مسیر اصفهان به مشهد كه در آن زمان پایتخت ایران بهشمار میرفت از اهمیت خاصی برخوردار بود. درحقیقت مسیر مرنجاب، اصفهان را به مشهد متصل میساخت.

كویر مرنجاب امروزه به واسطهی بازسازی كاروانسرای مرنجاب و قابل سكونت شدن آن هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است و آن را به یكی از مقاصد اصلی كویردوستان تبدیل كرده است.

این كاروانسرا دارای ۲۹ اتاق است و گردشگرانی كه تمایل دارند شب را در كاروانسرا سپری كنند میتوانند یكی از اتاقهای آن را رزرو كنند. ظرفیت اتاقها ۱۰ و ۱۵ نفره است و هر یك از اتاقها حمام و توالت اختصاصی دارد.

از دیگر ویژگیهای مثبت این كاروانسرا دایر بودن سفرهخانه سنتی و داشتن یك چاه آب شیرین آن هم در قلب كویر و در محاصرهی دریاچههای نمك است.

كاروانسرای مرنجاب؛ بنایی تماشایی در دل كویر-KTYlJ33TyW

در این منطقه انسان میتواند جالبترین پدیده های كویر، مانند تپههای متحرك و ثابت ماسهای، صخره های رسوبی و كویرهای نمكی و رسی را به وفور تماشا كند. دریاچه ی قم كه با نامهای حوض سلطان، دریاچه ساوه و دریاچه نمك نیز شناخته میشود در نزدیكی این منطقه است.

این دریاچه از دور همانند دریایی سفید و بیكران است و سال‌های سال است كه در این منطقه نمك برداشت میشود. كاروانسرا و كویر مرنجاب از شمال به دریاچه نمك آران و بیدگل، از غرب به كویر مسیله و دریاچههای نمك حوض سلطان و حوض مره، از شرق به كویر بند ریگ و پارك ملی كویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود میشود.

امنیت، تنوع جاذبه های گردشگری، تنوع گونههای گیاهی و جانوری فضای بكر و مناسبی جهت گردشگری فراهم كرده است.

این كویر یكی از زیباترین نقاط كویری ایران به شمار میرود. تپه های شنی بلند و جنگلهای تاغ جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. از سایر جاذبههایی كه در نزدیكی كاروانسرای مرنجاب است میتوان به پیست رالی، ماراتن صحرا، بالنسواری، دوچرخهسواری، شترسواری، چاه دستكن، تپههای شنی و ریگزار و جزیره سرگردان اشاره كرد.

كاروانسرای مرنجاب؛ بنایی تماشایی در دل كویر-mHfv9HOYAz

علاوه بر این برخی از گردشگران با نیت شن درمانی، روان درمانی، پوست درمانی و برخی دیگر با هدف فعالیتهای نجومی، زمینشناسی، جانورشناسی و یا گیاهشناسی به این منطقه سفر میكنند.

بر طبق اطلاعات هواشناسی در این منطقه انسان ۶ ماه از سال یعنی از اواسط مهر تا اوایل بهار شبها احساس سرما و از اواسط خرداد تا اوایل شهریور احساس گرما میكند. در نتیجه، بهترین زمان برای بازدید از این مكان از لحاظ اعتدال هوا از اواخر فروردین تا اوایل خرداد است.