ریپورتاژ آگهی
گورستان‌های عجیب و غریب در شمال ایران كه مورد توجه گردشگران قرار گرفته

گورستان‌های عجیب و غریب در شمال ایران كه مورد توجه گردشگران قرار گرفته

صد آنلاین | انسان از زمانی كه خود را شناخت با قرار دادن تكه‌ای سنگ، چوب یا برجسته كردن خاك، محل دفن همنوع از دست داده‌اش را مشخص كرد.
  • 1402/05/25
  • استان : مازندران
  • شهر : ساري
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : شرق مازندران
تلفن : 66059000-021

به گزارش صد آنلاین، تعلق خاطر انسان به همنوع و زندگی اجتماعی در طول زمان باعث به وجود آمدن گورستان‌ها شد. به این ترتیب زمانی كه انسان توانست ابزار را به كار گیرد، از آنها برای ساختن سنگ گور هم استفاده كرد و اشكالی را به وجود آورد كه امروزه بقایایش را در تعدادی از گورستان‌های تاریخی كشورمان می‌توان دید. در این پرونده، به تعدادی از گورستان‌های متفاوت و عجیب كشورمان سر زدیم تا از نزدیك با آنها آشنا شویم.

 گورستان سفید چاه:

گورستان سفید چاه از عجیب‌ترین گورستان‌های كشورمان است كه به خاطر داشتن سنگ قبرهای عجیبش مشهور شده است. سفید چاه قبرستانی در شرق مازندران است. عده‌ای می‌گویند قدمت این گورستان به ۱۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد و هر كس در این گورستان دفن شود، مورد لطف پروردگار قرار می‌گیرد و قسمتی از گناهانش بخشیده می‌شود. اما نكته جالب اینجاست كه در سفید چاه روی هر قبر دو تخته سنگ به شكل عمودی قرار داده‌اند. یكی در محلی كه سر متوفا قرار گرفته و دیگری هم در قسمتی كه پای متوفا قرار دارد.

گورستان‌های عجیب و غریب در شمال ایران كه مورد توجه گردشگران قرار گرفته-pisNPiaIja

از آنجا كه گورستان سفید چاه روی رسوبات آبرفتی مخروط‌افكنه‌ای قرار گرفته، شرایط زیرزمینی این گورستان به شكلی است كه آب‌های جاری زیرزمینی از درون رسوبات زهكشی شده خارج می‌شوند و به رود نكا می‌ریزند. با خارج شدن آب از رسوبات زیر گورستان شرایط زیرسطحی نسبتا خشكی برای اجساد موجود در قبرهای این گورستان فراهم می‌شود. این وضعیت می‌تواند زمان متلاشی شدن و تخریب اجساد مردگانی را كه در قبرها دفن شده‌اند، به تأخیر بیندازد. 

شاید همین موضوع باعث شده تا اهالی روستاهای واقع در حوزه آبریزرود نكا در این منطقه، اجساد مردگان خود را از محل‌های دور و نزدیك به این گورستان منتقل كرده و دفن كنند؛ «عده‌ای معتقدند كه این گورستان اولین گورستان مسلمانان بوده است ولی هنوز اسناد معتبری پیدا نشده كه این موضوع را تایید كند.» اینها را علی ماه فروزی، مدیر پژوهشی میراث فرهنگی مازندران می‌گوید. 

هنگام بازدید از گورستان سفید چاه، با سنگ قبرهای خاكستری و زردرنگی برخورد می‌كنید كه با گذشت زمان فرسوده شده یا شكسته‌اند. با این حال باز هم می‌توان خطوط و نقوش عجیب و غریبی را روی آنها دید. سنگ‌قبرهایی كه روی آنها كنار نام متوفا، شغل او و حتی در برخی از تخته‌سنگ‌ها نسب متوفا را هم حكاكی كرده‌اند. اشكالی مثل قیچی، داس، گاوآهن، وسایل تیراندازی و... نمونه نقوشی هستند كه روی تخته سنگ‌ها حك شده و شغل صاحب قبر را یادآوری می‌كنند.»

كارشناسان احتمال می‌دهند خیلی از قبرهایی كه نقش قیچی یا گاوآهن رویشان هست، مربوط به یك قوم یا خاندان بوده‌اند كه به‌عنوان نشانه خانوادگی‌شان از قیچی یا وسیله دیگری روی سنگ قبرهایشان حك شده است. با توجه به شواهد موجود، گورستان سفید چاه به مسلمانان تعلق دارد و قوانین و آداب تدفین مسلمانان در این گورستان برقرار بوده است. قبرها جهت غربی - شرقی داشته، به طوری كه صورت میت به سمت قبله قرار می‌گرفته است.»

گورهای این گورستان با نقش‌هایی كه رویشان حك شده، درست مثل یك موزه هزار حرف ناگفته دارند؛ «از لحاظ نمادین قیچی، هم نماد زندگی است و هم مرگ.» البته قیچی تنها نمادی نیست كه روی سنگ قبرها دیده می‌شود. دایره (نمادی از زمان، حركت پیوسته و مدور آسمان)، آینه (نماد حقیقت، خودشناسی و حقیقت الهی)، چاقو (علاوه بر استفاده روزمره برای معیشت، مفهوم مرگ هم می‌دهد

گورستان‌های عجیب و غریب در شمال ایران كه مورد توجه گردشگران قرار گرفته-vLhdQcqtvv

با چاقو چیزی را بریدن به معنی جدایی، تقسیم و آزادی است)، دوك نخ‌ریسی (ازجمله ابزارهای بافت‌های سنتی است كه روی بیشتر سنگ گورهای شامل ابزار مشاهده می‌شود. دوك نشانه بانوان مادر و بافندگان سرنوشت است. چرخ نخ‌ریسی نماد گـردش عالم است و نـخ‌ریسـی و بافنـدگی فرد مونث را در حـال بافتن سرنوشت و حجـاب جهان وهم‌آلود نشـان می‌دهد)، شمشیر (نماد نیرو، حفاظت، اقتدار، سلطنت، رهبری، عدالت، دلیری، قدرت، هوشیاری و نابودی جسمـانی) ترازو (بیانگر عدالت، بی‌طرفی، قضاوت، موازنه همه اضداد و مكمل‌ها، قصاص، شایستگی‌ها و ناشایستگی‌های انسان را وزن می‌كند) و... از دیگر نمادهایی هستند كه روی سنگ قبرها به كار رفته و هر كدام معانی خاص خود را دارند.»

مقبره چوبی شیروانی دار:

حتما خانه‌های شیروانی را در سفرهایی كه به مناطق شمالی ایران داشته‌اید زیاد به چشم دیده‌اید. خانه‌هایی كه به واسطه داشتن شیب تند در قسمت شیروانی خانه، مقاومت بیشتری در مقابل باران و برف دارند. البته اینها را نگفتیم كه شما را با نوع ساختمان‌سازی اهالی ساكن در مناطق شمالی آشنا كنیم.

گورستان‌های عجیب و غریب در شمال ایران كه مورد توجه گردشگران قرار گرفته-zd9cWls3sO

در واقع این مقدمه‌ای بود تا شما را به روستای شاه شهیدان ببریم. جایی كه علاوه بر داشتن آب و هوا و طبیعت زیبا، جاذبه‌های دیگری هم دارد كه دهان تازه‌واردها با دیدن آنها باز خواهد ماند و چشم‌هایشان گرد خواهد شد. یكی از این مناطق، قبرستان شاه شهیدان است كه در ۲۰ كیلومتری مركز قصر خورگام و در ۶۰ كیلومتری مركز شهرستان رودبار قرار دارد. قبرستانی عجیب كه متوفیان آن در قبرهایی كه دارای شیروانی هستند و از گزند باران و برف در امانند، برای همیشه ساكن شده‌اند.

این قبرستان را اهالی این روستا و روستاهای مجاور به خوبی می‌شناسند هم به خاطر قبرهای چوبی‌ای كه دارد و هم به خاطر امامزاده‌ای كه در میان قبرستان قرار گرفته؛ «امامزاده هادی و محمد كه نسبشان به امام سجاد(ع) می‌رسد و مردم خیلی به این امامزاده می‌آیند. در همین رفت و آمدهاست كه می‌توانند نظری هم به این قبرهای چوبی بیندازند.» اینها را امید عزیزی می‌گوید. مدیركل سازمان میراث فرهنگی استان گیلان. 

در واقع این قبرستان با وجود اینكه تعداد قبرهای چوبی شیروانی‌دارش به ۱۲ نمونه بیشتر نمی‌رسد و بسیاری از آنها به مرور زمان تخریب شده‌اند، به ثبت آثار ملی رسیده؛ «مساحت این گورستان به هزار متر می‌رسد و مورد توجه افراد زیادی است. قبرهای این قبرستان چوبی هستند و با بررسی‌هایی كه شده، عمر آن به ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.»

گورستان‌های عجیب و غریب در شمال ایران كه مورد توجه گردشگران قرار گرفته-iV5UrIN6jh

به گفته آقای عزیزی، مردمان كهن در گذشته به جای استفاده از سنگ، از چوب برای دفن مردگانشان استفاده می‌كردند. نوع چوبی كه آنها برای سنگ لحد به كار می‌بردند، چوب ننج یا سرخدار - چوب نوعی درخت محكم و مقاوم در گیلان - بوده كه مردمان قدیم برای تهیه آن باید به منطقه دُرفك در ارتفاعات روستای شاه شهیدان می‌رفتند. یكی از نكات جالبی كه در قبرستان به چشم می‌خورد، همان بحث طبقه بالا و پایین جامعه است.

گورستان‌های عجیب و غریب در شمال ایران كه مورد توجه گردشگران قرار گرفته-FOwzaOAGEf

در این قبرستان هم مثل برخی از قبرستان‌های دیگر، بازماندگان برای متوفیانی كه در مقام بالایی بودند، سنگ تمام می‌گذاشتند و از سنگ قبر بهتری برای تدفین آنها استفاده می‌كردند؛ «مثلا آنهایی كه وضع مالی خوبی داشتند یا شهره خاص و عام بودند برای قبرهایشان علاوه بر چوبی به عنوان سنگ قبر، چند تخته چوب را به‌عنوان شیروانی با میخ‌های آهنی یا چوبی دست‌ساز، به هم متصل می‌كردند و بالای سنگ قبر قرار می‌دادند تا از نفوذ آب به داخل قبر جلوگیری كند.» حالا از این تعداد قبر ۱۲ نمونه بیشتر باقی نمانده و برخی از نوادگان آنها هر پنجشنبه بر سر قبرها می‌آیند و فاتحه می‌فرستند و در كنار آن به زیارت امامزاده هم می‌روند.