ریپورتاژ آگهی
كتیبه دوزی

كتیبه دوزی

در كتیبه دوزی از دوختهای ساتن دوزی و ده یك دوزی استفاده می گردد و معمولا زیر دوخت را با مقوا یا دوختهایی مثل بخیه روی هم ، پنبه دوزی و یا فتیله دوزی برجسته می نمایند.
  • 1400/11/13
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : صنایع دستی ایران
آدرس : كتیبه: آنچه به خط جلی نسخ یا به خط طغری یا به خط كوفی بر دور دیوار مساجد و مقابر و اماكن متبركه یا سردر دروازه خانه امرا و بزرگان نویسند.
تلفن : 66059000-021

كتیبه: آنچه به خط جلی نسخ یا به خط طغری یا به خط كوفی بر دور دیوار مساجد و مقابر و اماكن متبركه یا سردر دروازه خانه امرا و بزرگان نویسند. اما در اصطلاح هنری كتیبه دوزی به دوختی اطلاق می شود كه در آن طرحهایی از آیات ، اسما ، اسامی ائمه اطهار (ع) و اشعار به شیوه خطوط : ثلث ، مثنی ، معما ، طغری ، شبه طغری ، تسلسلی یا دیوانی ، سایر خطوط تفنن یا نستعلیق با قلم دانگ بالا با استفاده از نخهای سرمه ، ملیله ، نقده یا گلابتون دوخته می شود.

در كتیبه دوزی از دوختهای ساتن دوزی و ده یك دوزی استفاده می گردد و معمولا زیر دوخت را با مقوا یا دوختهایی مثل بخیه روی هم ، پنبه دوزی و یا فتیله دوزی برجسته می نمایند. نوع نخ به كا برده شده در كتیبه دوزی عبارتند از نخ گلابتون ، نقده و سرمه. موارد مصرف كتیبه دوزی بیشتر در پرده ها ، روكش مقابر ، تابلوها ، تزئین روی لباسها ، سفره ها ، رومیزیها و غیره می باشد.

 

كتیبه دوزی-xSXm0VDYIq

كتیبه دوزی-2XrsmeX1TA