ریپورتاژ آگهی
كوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی

كوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی

چابهار مقاصد مهم گردشگری دارد، به همین جهت با ما همراه باشید و درباره كوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی بدانید.
  • 1402/05/10
  • استان : سيستان و بلوچستان
  • شهر : چابهار
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : استان سیستان بلوچستان- در حدود ۴۰ تا ۵۰ كیلومتری شهر چابهار
تلفن : 66059000-021

كوه‌ها معمولا یكی از مهم‌ترین بخش‌های اكوسیستم‌های طبیعی محسوب می‌شوند. برخی از كوه‌ها به‌حدی زیبا هستند كه به شهرتی جهانی رسیده‌اند. البته كوه‌های نیز وجود دارند كه با تمام زیبایی‌شان كمتر نامی از آن‌ها می‌شنویم. یكی از این نمونه‌ها، كوه‌های مریخی است كه از مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌آید.

كوه های مریخی چگونه پدید آمده اند

همیشه دیدن یك دنیای دیگر و سفرهای فضایی به كرات دیگر برای انسان وسوسه كننده و آرزوی دیرین بشر بوده است كه تا حدودی هم به آن رسیده است. اما برای دیدن مناظری از یك سیاره ی دیگر حتما لازم نیست از جو زمین خارج شویم! مناظری در روی كره ی زمین هستند كه به دلیل شكل خاصی كه دارند، دقیقا مانند كرات دیگر هستند و تعجب نكنید اگر به شما بگوییم كه یكی از این مكان ها در كشور خودمان است. جایی كه مناظر آن تداعی كننده ی كره ی مریخ است و با قدم گذاشتن در آن، سفری فضایی به مریخ را تجربه خواهید كرد.

 

كوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی-rlo0TGUjYL 

كوه های مریخی در چابهار یكی از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت هستند كه تصویر مریخ را تداعی می كنند. در حدود ۴۰ تا ۵۰ كیلومتری شهر چابهار، به كوه هایی بر می خوریم كه انگار از سیاره ی دیگری هستند.

 

كوه های مریخی، كوه هایی به رنگ طوسی و سفید هستند كه قدمت آنها به ۴ تا ۵ میلیون سال قبل تخمین زده شده است. این كوه ها ارتفاع های متفاوتی دارند و در بعضی از جاها ممكن است كمتر از ۱۰ متر و در بعضی از جاها به بیشتر از ۱۰۰ متر برسد و برخلاف ظاهر نرمی كه دارند، فوق العاده سخت هستند و در صورتی كه بخواهید از آنها بالا بروید باید صخره نوردی بلد باشید.

شاید برایتان سوال باشد كه شكل عجیب این كوه ها از كجا آمده است. در واقع این كوه ها، از نظر زمین شناسی، به آنها زمین بد (Badland) گفته یم شود چون نمی توان روی آنها كشاورزی یا دامداری كرد و به همین دلیل از این نظر ارزشی ندارند و علاوه بر این، در این منطقه ریزش باران به اندازه ای كم است كه هیچ گیاه و حتی علفی نمی تواند در آن بروید و به همین دلیل به آن سرزمین بد گفته می شود.

كوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی-Ru1jXNlrBc 

طبق گفته ی زمین شناسان و باستان شناسان، روی این كوه ها، شیارها و روسب هایی وجود دارد كه در اثر فرسایش در طول هزاران سال بوجود آمده اند و كوه هایی به این زیبایی خلق كردده اند.

جالب است بدانید كه جستجوهای زیادی در این كوه ها انجام شده است و محققان در این جستجوها، صدف و بقایای جانداران را كشف كردهاند كه این موضوع نشان دهنده ی این است كه این كوه ها در گذشته های دور زیر دریای عمان بوده اند.

 

كوه هایی كه از بقایای جاندارن به همراه رسوبات اهكی و ماسه و خاك تشكیل شده اند و بخاطر فرسایش بوجود آمده، اشكالی شبیه به ناهمواری های سطح مریخ را بوجود آورده اند.

بازدیدی مهیج از كوه های مریخی چابهار

به‌دلیل قرارگیری در جنوب كشور، این منطقه در تابستان‌ها هوایی گرم و خشك دارد. همچنین وجود باد و گردوخاك می‌تواند بازدید را مشكل كند. بنابراین بهترین زمان سفر به كوه‌های مریخی چابهار اوایل بهار، پاییز و زمستان است. برای بازدید سعی كنید ساعات اولیه روز یا هنگام عصر را انتخاب كنید تا تابش مستقیم آفتاب شما را اذیت نكند.

كوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی-GgIzi2Sojh 

خوشبختانه مجتمع گردشگری كوه‌های مریخی برای رفاه حال گردشگران و استفاده از ظرفیت بالقوه‌ آن تاسیس شده است كه امكانات مناسبی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. این مجتمع با مساحتی بالغ بر هفت هكتار، بین كوه‌های مریخی و ساحل دریای عمان ساخته شده است و شامل دو سالن ویژه اردوهای دانش‌آموزی، فضای سبز، سرویس‌های بهداشتی، ۶ سوییت، آلاچیق و سكوی ویژه رصد ستارگان می‌شود.

 

پیاده‌روی

اولین و عمومی‌ترین تفریحی كه می‌توانید در كوه‌های مریخی چابهار از آن لذت ببرید، پیاده‌روی است. كافی است اندكی تخیل خود را چاشنی این كار كنید و تجربه‌ای از مریخ‌نوردی را برای خود خلق كنید.

تماشای ستارگان

از آنجا كه این ناحیه از نظر آلودگی نوری در وضعیت بسیار خوبی به‌سر می‌برد، یكی از بهترین تفریحاتی كه علاقه‌مندان زیادی نیز دارد، تماشای ستاره‌ها در آسمان شب است. آسمان این نقطه قابلیت رصد هم‌زمان ‍۱۴ صور فلكی را دارد.

صخره‌نوردی

خوشبختانه امكان صخره‌نوردی در كوه‌های مریخی وجود دارد. بنابراین اگر به صخره‌نوردی علاقه دارید، تجهیزات صخره‌نوردی را همراه خود داشته باشید.

عكاسی

بدون‌شك یكی از محبوب‌ترین تفریحات در هر تجربه طبیعت‌گردی، عكاسی است. اگر قصد عكاسی حرفه‌ای دارید، تجهیزات مربوطه را فراموش نكنید.

كوه های مریخی چابهار؛ پدیده‌ای تماشایی-8cwSM8Kgj9 

به چابهار كه سفر كردید، در سمت شرق به جاده‌ منتهی به بندر گواتِر وارد شوید. بعد از طی حدود ۵۰ كیلومتر، در سمت چپ جاده می‌توانید كوه‌های مریخی چابهار را ببینید. این جاده یكی از جذاب‌ترین جاده‌های ایران است كه در طول آن می‌توانید علاوه بر كوه‌های مریخی، دریاچه‌ لیپار و دریای عمان را هم تماشا كنید.