ریپورتاژ آگهی
جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری

جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری

بازدید از غارهای ایران هیجان‌انگیز است از این رو با ما همراه باشید و درباره جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران بدانید.
  • 1402/05/08
  • استان : چهارمحال و بختياري
  • شهر : باباحیدر
  • دسته : غارهای ایران
آدرس : چهار محال بختیاری- شهر بابا حیدر
تلفن : 66059000-021

این غار كه دارای ۲۶ متر ارتفاع است، در نزدیكی شهر بابا حیدر واقع شده است. به همین دلیل رفتن به آن خیلی راحت و آسان است. این غار دارای دو دهانه است و برای وارد شدن به آن می توانیم از دهانه جلویی استفاده كنیم و زمانی كه به آخر آن رسیدیم، از دهانه عقبی خارج شویم.

از دهانه پایانی غار، آب سرد و خنكی جاری است كه از سر چشمه درون غار، نشات می گیرد. اگر از فضاهای بسته می ترسید و یا حس می كنید نمی توانید وارد غار شوید و در آن راه بروید، می توانید از سمت دیگر غار، آب گوارایی كه جاری است را تماشا كنید و لذت ببرید. ورودی غار میان بوته های وحشی گون قرار دارد و به دلیل ارتفاع كوچك دهانه غار، وارد شدن به آن كمی سخت است.

آشنایی با غار مرموز و جادویی سراب

با توجه به این مكان، دست ساخته طبیعت است، از قدمت بسیار زیادی برخوردار است و به جرات می توانیم بگوییم هزاران سال طول كشیده است تا قندیل های آهكی درون غار ساخته شده اند.

جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری-cv4syEfnNz 

به همین جهت زمین شناسان اهمیت زیادی برای این مكان قائل هستند. اما در حالت كلی می توانیم غار را مربوط دوران كرتاسه بدانیم. نكته جالب دیگری كه درباره غار وجود دارد این است كه میان سایر غارهایی كه در چهارمحال و بختیاری پیدا می شود، این مكان دارای درجه ۳ است. با مستر بلیط همراه باشید تا درباره این اصطلاح بیشتر بدانیم. زمانی كه غارها یا سایر مكان های طبیعی كشف می شوند، از لحاظ درجه تاریخی و ارزشمندی برای میراث ملی، درجه بندی می شوند. برای مثال غارهایی كه دارای درجه یك باشند، از لحاظ زمین شناختی اهمیت بسیار بالایی دارند و ورود عموم مردم به صورت گردشگر به آن ها ممنوع خواهد بود.

 

وجه تسمیه نام غار برگرفته از سرچشمه آب در این غار است. زمین‌های اطراف این غار نیز مربوط به یكی از تیره‌های اهالی شهر است. سراب در معنای واژه سراب معمول نیست، بلكه به معنی سرآب یا بالای آب است كه در گویش محلی این منطقه متداول و رایج است.

جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری-TfGHBxYfgf 

بعد از رسیدن به سرچشمه غار، یك راه باریك در طرف چپ چشمه قرار دارد كه اگر مسیر آن را دنبال كنیم ما را به دهانه یك غار دیگر هدایت می‌كند. دهانه غار در میان صخره‌های زمخت و بوته‌های گون وحشی است و بیش از ۵۰ متر بالاتر از چشمه سراب، سمت چپ و ارتفاع آن در حدود ۲۴۰۰ متر است.

نحوه دسترسی و بازدید از غار سراب

این غار دارای دو دهانه برای ورود و خروج است. دهانه ورودی غار ارتفاع كمی دارد، به طوری كه برای وارد شدن به آن باید كمی خم شوید. قسمت ابتدایی این مكان تاریك، ارتفاع كمی دارد اما هرچه جلوتر می رویم ارتفاع بیشتر می شود و به ۱۵ متر هم می رسد. در مسیر ابتدایی كه طی می كنیم، قندیل های آهكی بسیار زیبایی را خواهیم دید كه مانند چهل چراغ های باشكوهی از سقف غار آویزان هستند. بدون شك شكل گیری این سازه های زیبا و دیدنی، هزاران به طول انجامیده است.

جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری-14Oexktl3L 

اگرچه سقف غار پر از قندیل های آهكی كوچك و بزرگ است، اما كف اتاق سطحی صاف دارد كه علت آن هم حفاری ها و كنده كاری هایی است كه روی آن انجام شده تا آن را برای تردد و عبور عموم مردم مناسب كند. زیباترین و معروف ترین قسمت غار نیز همین دالان پر از قندیل است.

همینطور كه جلوتر برویم، به قسمتی خواهیم رسید كه غار را به دو بخش بالا و پایین تقسیم كرده است. بدیهی است كه این دو قسمت با یكدیگر اختلاف ارتفاع دارند. تفاوت ارتفاع آن ها حدود ۱۵ تا ۲۰ متر است و به همین دلیل در حالت كلی، ارتفاع غار را ۲۵ متر می دانیم. طول غار بسیار زیاد است اما تنها فاصله ای حدود ۶۰۰ متر بین دهانه ورودی و خروجی، قابل تردد و دسترسی است. بخش پایینی به عنوان بخش اصلی غار شمرده می شود كه دارای راهروهای بسیاری است كه هر كدام از آن ها نیز به قسمت های مختلف دیگری متصل می شوند.

 جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری-EfF18jEOe3

یكی از این راهرو ها به دهانه انتهایی متصل می شود كه از آن آب سردی جاری است و به چشمه ای در نزدیكی این مكان طبیعی – تاریخی، ریخته می شود و علاقمندان و كسانی كه به دلایل مختلف نتوانستند وارد فضای تاریك غار بشوند، می توانند با بازدید از آن سفر خود را كامل كنند.

دوست‌داران طبیعت و غارنوردان برای رفتن به غار سراب و دیدن تمام جاهای قابل دسترسی آن، باید مجهز به این مكان سفر كنند، در پیمودن مسیر غار، به دلیل وجود ارتفاعات مختلف سطح غار، و وجود سه حوضچه در این مسیر، ممكن است نیاز به تویوب یا قایق‌های بادی و حتی تجهیزات غواصی داشته باشند. بنابراین افراد عادی برای سفر كردن به این غار و دیدن جاذبه‌های آن باید با راهنما و یا یك تیم حرفه‌ای بروند. چون اگر به غار آشنایی نداشته باشند امكان بازدید از تمام قسمت‌های آن به تنهایی امكان‌پذیر نخواهد بود. اگر برای دیدن غار نیاز به زمان‌بندی باشد، تجربه نشان داده است كه پیمودن این غار در حدود ۵ الی ۶ ساعت به طول می‌انجامد.

جاذبه‌ی مرموز غار سراب در بام ایران / ملاقات با جادوی غار سراب در استان چهارمحال و بختیاری-KbyCDs4U0d 

بنابراین اگر قصد لذت بردن از زیبایی‌ها و هیجانات موجود از پیمودن این غار را به صورت تفریحی و نه به طور فنی دارید می‌توانید با داشتن اندك امكاناتی برای دیدن غار، اقدام كنید.برای بازدید كامل و فنی از این غار باید تجهیزات كافی به همراه داشت، اما برای تفریح و دیدن غار ، به قصد سرگرمی می‌توان به تنهایی هم از غار،دیدن كرد این مكان بكر و طبیعی یكی از مكان‌های پرجاذبه شهرستان فارسان است كه به دلیل داشتن هوای خنك مورد توجه گردشگران طبیعت‌دوست، از سراسر ایران بویژه در فصول بهار و پاییز است.