ریپورتاژ آگهی
آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی

آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی

آبشار حمید یكی از جاذبه های زیبای شهر بجنورد است از این رو با ما همراه شوید تا با این آبشار بیشتر آشنا شوید.
  • 1402/05/07
  • استان : خراسان شمالي
  • شهر : بجنورد
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : خراسان شمالی- شهرستان بجنورد
تلفن : 66059000-021

آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی

 

قسمت بزرگی از ناحیه بجنورد با توجه به متون تاریخی در سده‌های پنجم تا هشتم هجری قابل سكونت و آباد بوده است. ناحیه بجنورد با شروع دوران مغول و تیموری آسیب‌های فراوانی را متحمل شد. نتایج بررسی و پهنه‌بندی محوطه‌های باستانی حاكی از آن است كه نقاط باستانی شناسایی شده، كه به به دوران میان‌سنگی هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد تعلق دارد، در تشكیل زیستگاه‌های اولیه در پیرامون رودخانه اترك نقش مهمی را ایفا كرده است.

آشنایی با بجنورد

شهرستان بجنورد مركز استان خراسان شمالی در ناحیه شمال شرقی كشور است كه به‌ عنوان چهل و چهارمین شهر ایران شناخته می شود. در پارسی میانه، اسم این و پس از اسلام بوزنجرد یاد می شد و امروزه آن را به نام بجنورد می شناسند.

شهرستان بجنورد در كوهپایه های آلاداغ بنا شده و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیتی بالغ بر ۱۹۹،۷۹۱ نفر دارد. شهرستان بروجرد ۳۶۱۹ وسعت داشته و از نظر شهرستان های همسایه می توان این گونه گفت كه شهرستان بجنورد از شرق با شهرستان شیروان، از غرب با شهرستان مانه و سملقان، از جنوب با شهرستان اسفراین، از جنوب ‌غربی با شهرستان جاجرم همسایه است.

 آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی-pNs87gdpBY

همچنین این شهرستان از شمال با كشور تركمنستان حدود ۴۰ كیلومتر مرز مشترك دارد. در ادامه بنا داریم شما را بیشتر با این شهرستان و جاذبه های دیدنی آن آشنا كنیم تا اگر به شهرستان بجنورد سفر نكرده اید، حتما سفر به این شهرستان زیبا را در برنامه خود بگنجانید.

شهر بجنورد در سال ۱۱۰۰ قمری توسط یكی از امیران ایل شادلو تاسیس شد. اما بعد از آن در پی شورش حسن خان سالار به این شهر به شدت آسیب وارد شد كه تعمیر آن به ‌وسیله فرزندان تولی‌خان انجام شد.

در سده های پنجم و هشتم هجری بخش بزرگی از ناحیه ی بجنورد قابل سكونت بود كه با شروع دوران مغول و تیمور آسیب های زیادی را متحمل شد. نتایج حاصل از بررسی ها و پهنه بندی های مناطق باستانی نشان از این دارد كه نقاط باستانی كشف شده به دوره میان سنگی هزاره چهارم تا هزاره اول پیش از میلاد باز می گردد كه در تشكیل زیستگاه های اولیه در اطراف رودخانه اترك نقش مهمی داشته است.

 آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی-mhDuFYZDBn

از آثار به جا مانده از دوره ساسانی می توان به بنای سنگی موسوم به آتشكده اسپاخو اشاره كرد كه نشان از اهمیت خراسان شمالی در آن زمان داشته است. علاوه بر این شهرستان بجنورد در صدر اسلام با دیگر نقاط كشور ارتباطی فرهنگی و اجتماعی عمیقی داشته است.

امروزه در بافت میانی شهر بجنورد و محلات جنوب شهر مردمان بومی بجنورد و خراسان شمالی زندگی می كنند كه به تات ها معروف هستند. زبان و گویش مردم این شهرستان نیز گویش تاتی زبان فارسی برگرفته از فارسی معیار بوده كه با توجه به گذر زمان به دست فراموشی سپرده شده است. در این استان گونه های دیگری از زبان مانند گویش های فارسی- تركی، فارسی-كردی، فارسی-تركی-كردی و كرمانج نیز رواج دارد و با استناد از دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی بخش عظیمی از ساكنان بجنورد را اقوام كرد شادلو تشكیل می دهند.

بجنورد مركز شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی می باشد كه در كوهپایه ‌های آلاداغ قرار گرفته است. این شهرستان ۱۰۷۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشته و ۸۲۱ كیلومتر تا تهران فاصله دارد.

 آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی-WeibGkzuQM

شهرستان بجنورد از شمال با تركمنستان و از شمال شرقی تا جنوب شرقی با شهرهای شیروان، اسفراین و از جنوب غربی تا شمال غربی با جاجرم، آشخانه و راز همسایه است.

این شهرستان در بیشتر نقاط خود مناطق كوهستانی و فلات ‌های مرتفع دارد. از این رو در فصل زمستان سرمای زیادی بر این شهر حاكم است و میانگین روزهای یخبندان در آن به ۱۰۰ روز نیز می رسد. در تابستان نیز این شهرستان روزهای نسبتا گرمی دارد. از این رو شهرستان بجنورد طیف گسترده ای از تغییرات دمایی را تجربه می كند.

آبشار حمید بجنورد با ارتفاع ۲۵ متر از جاذبه های گردشگری بجنورد است و در ۷ كیلومتری بجنورد در روستایی با همین‌نام قرار دارد. آب این آبشار از روستای آبچور سرچشمه می‌گیرد و پس از چندین كیلومتر و عبور از مناطق مختلف در كوهستان‌های حمید جلوه‌ای از زیبایی طبیعت را به رخ بینندگان خود می‌كشد. این آبشار در انتهای دره‌ای پیچ در پیچ صخره‌ای قرار گرفته است و ریزش آب از دو ستون سنگی ۲۵ متری، آهنگی زیبا از نغمه طبیعت را به گوش مخاطبان می‌رساند.

 آبشار حمید بجنورد؛ آبشاری جذاب و دیدنی-IgndHHceGz

چشمه جوشان و حوضچه‌های سنگی كوچك فراوانی در میان و اطراف دره ایجاد شده كه آب گوارا و خنكی را پیشكش گردشگران می‌كند.