ریپورتاژ آگهی
بازاری قدیمی و جالب در اهواز؛ بازار عبدالحمید

بازاری قدیمی و جالب در اهواز؛ بازار عبدالحمید

بازارگردی در اهواز بسیار هیجان‌انگیز است شهری دیدنی و خاص، از این رو با ما همراه باشید و درباره بازاری قدیمی و جالب در اهواز بدانید.
  • 1402/05/01
  • استان : خوزستان
  • شهر : اهواز
  • دسته : مراكز خرید ایران
آدرس : خیابان نظامی یا نظری‌ پور، مابین خیابان نادری و امام خمینی
تلفن : 66059000-021

بازار عبدالحمید یكی از قدیمی‌ ترین بازارهای شهر اهواز است كه در خیابان نظامی یا نظری‌ پورمابین خیابان نادری و امام خمینی واقع شده است و قدمت این بازار به یك قرن قبل بر می گردد كه هنوز هم می‌توان شكل سنتی آن را در آن مشاهده كرد.علاوه بر كالاهای مختلف و صنایع دستی و بومی، مكان‌های تاریخی دیگری همچون خانه دادرس مربوط به دوره قاجاریه هم در محدوده بازار عبدالحمید قرار دارد. همچنین كاروانسرای شیخ خزعل در این بازار قرار دارد كه می توانید در هنگام بازدید از بازار از این كاروانسرا نیز دیدن كنید.

آشنایی با قدیمی‌ترین بازار اهواز

بهتر است بدانید این بازار در سال های قبل به عنوان بازار اصلی و مركز خرید شهر معروف بود، زمانی كه بیشتر اهالی ثروتمند و اشراف زادگان از بازار عبدالحمید خرید می كردند، ولی امروزه برای خرید های ارزان قیمت مورد استفاده قرار می گیرد. بازار عبد الحمید در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بازاری قدیمی و جالب در اهواز؛ بازار عبدالحمید-nNo9WiyTaj

با ورود به این بازار لذت قدم زدن در یك مكان سنتی را تجربه خواهید كرد و در واقع، در این بازار تاریخ، سنت، هویت و سنت و فرهنگ مردم استان خوزستان را به نمایش گذاشته شده و باعث جذب بازدیدكنندگان شده است. بازار عبدالحمید از زمان های قدیم تاكنون به عنوان یكی از بهترین مراكز خرید برای كالاهای كمیاب مشهور است.

بازار عبدالحمید قدیمی‌ترین بازار اهواز است كه در خیابان نظامی یا نظری‌پور، بین خیابان نادری و امام خمینی قرار گرفته است. بازار عبدالحمید در دوره‌ی قاجار نه‌ تنها بسیار پررونق بود بلكه پاتوق پول‌دارهای منطقه برای خریدهای ریز و درشت نیز به‌ شمار می‌رفت. خانه‌ی دادرس كه از جمله‌ خانه‌های به‌جا مانده از دوره‌ی قاجار در اهواز است، كاروانسرای شیخ خزعل بوده و در بازار عبدالحمید واقع شده است.این بنای به جامانده از دوره قاجار در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بازار عبدالحمید واقع در خیابان نظامی(نظری‌پور) بین خیابان نادری و امام خمینی (ره) اهواز است. این بازار كه وجه تسمیه آن نام یكی از شیوخ طوایف عرب اهواز در زمان قاجار بود، از مهمترین مراكز خرید شهر به شمار می‌آمد.

بازاری قدیمی و جالب در اهواز؛ بازار عبدالحمید-NsmXkNZEg2

قدمت این بازار همان‌گونه از سرو وضع ظاهری آن بر می‌آید به بیش از یك قرن می‌رسد و جداره و نمای آن كه هم‌اكنون مایه سرافكندگی و زشتی شده و سیمای شهر را نازیبا كرده، زمانی قلب شهر بود. خانه دادرس، گواه عظمت و شكوه این بازار در زمان خود بود؛ این بنای بازمانده از دوره قاجار كه در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، اینك در میان پسماندهای دستفروشان در گوشه‌ای از بازار عبدالحمید گم شده است.

صداهای ناهنجار دستفروش ها آرامش این بازار را به هم ریخته و تمركز برای دقت در یكی از آثار هویتی شهر را از بین می‌برد.این بازار كه یادگار به جامانده از نسل‌های پیشین اهواز است اكنون یكی از معضلات شهری شده و به جای نگهداری از آن باید چاره‌ای برای رفع معضلات ناشی از تجمع و دستفروشی در این بازار اندیشید.

بازار متنوع و جالب اهواز

بازار عبدالحمید كه داد نیروهای اجراییات شهرداری از معضلات آن بالا است، تقریبا از اصلی‌ترین مراكز دستفروشی و بساطی شهر است.

بازاری قدیمی و جالب در اهواز؛ بازار عبدالحمید-nVDCFlXSzb
بساط همه نوع جنس و میوه و لباس و كیف و كفش و لباس‌های سنتی و امروزی در این بازار دیده می‌شود و راه برای گذر عابران به بیش از یك متر در وسط خیابان و نیم متر در هر طرف خیابان نمی‌رسد. با این ازدحام دستفروشی در كوچه‌ای باریك، مكان دفع پسماند نیز در همان جا است و زباله‌ها و اجناس فروشندگان در كنار هم، غیرقابل تفكیك شده‌اند!

دستفروشان در این بازار سابقه‌ای طولانی دارند و سابقه طولانی آنها موجب گستاخی و حق به جانبی آنها شده است، طوری كه نیروهای اجراییات شهرداری به جای برخود قاطعانه و قهری با دستفروشان به خواهش و التماس رو آورده‌اند! برخی از نیروها هم با دستفروشان دوست و صمیمی شده‌اند و اوقات خوشی در كنارشان سپری می‌كنند!

بازارها از مهم‌ترین اماكن برای شناخت فرهنگ و هویت هر شهر هستند. بازارهای قدیمی اهواز نیز می‌توانند ارائه‌دهنده فرهنگ، سنت و هویت شهر اهواز باشند.

 

بازاری قدیمی و جالب در اهواز؛ بازار عبدالحمید-EDtTH7lmN6