ریپورتاژ آگهی
بجستان

بجستان

جِستان، مركز شهرستان بجستان، در استان خراسان رضوی واقع است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۱٫۹۶۰ نفر بوده‌است.انار بجستان معروف است. موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های طبیعی
  • 1400/11/12
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : بجستان
  • دسته : شهر-استان
آدرس : در فاصله ۲۷۸ كیلومتری جنوب غربی مشهد
تلفن : 66059000-021

جِستان، مركز شهرستان بجستان، در استان خراسان رضوی واقع است.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۱٫۹۶۰ نفر بوده‌است.انار بجستان معروف است.
موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های طبیعی

شهرستان بجستان در فاصله ۲۷۸ كیلومتری جنوب غربی مشهد با مساحتی بالغ بر ۳۷۰۰ كیلومتر مربع از نظر موقعیت در طول جغرافیایی ۴۳ درجه و ۳۱ دقیقه در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا واقع گردیده‌است.این شهرستان از شمال به خلیل آباد و از جنوب به فردوس، از شرق به گناباد و از غرب به بشرویه منتهی می‌شود.بلندترین نقطهٔ آن در محدودهٔ روستای آهنگ (ارتفاعات سیاه كوه) بالغ بر ۲۴۴۰ متر و پست‌ترین نقطه در اطراف مرندیز و سر دق به ارتفاع ۸۳۶ متر از سطح دریا می‌باشد. بر اساس آخرین تقسیمات كشوری بجستان دارای دو بخش مركزی و یونسی و ۳ دهستان است.
پیشینهٔ تاریخی

وجود محوطه‌ها و آثار باستانی اطراف بجستان و مسجد جامع با اهمیتی كه در دوران شاهرخ تیموری ساخته شد دلییل بر اهمیت و اعتبار تاریخی این شهرستان می‌باشد. احتمالا قدمت بجستان به دوره هخامنشی می‌رسد . این شهر در گذشته بعنوان بوزستان، بزستان و بژستان نیز نامیده شده و به اعتقاد برخی از مورخین توسط سام نریمان قهرمان افسانه‌ای ایران ساخته شده‌است . همچنین معتقدند نام بجستان یا بغستان (سرزمین ایزد) خود گویای وجود این است كه این آبادی از دوران قبل از زرتشت و یا دست كم وابستگی آ ن به آیین‌های قبل از زرتشت است . گویا، یاقوت حموی نخستین جغرافیا نویس مسلمانی است كه آن را اسم برده و گوید ” دهكده‌ای است”بجستان در دوران تیموریان از اهمیت برخوردار بوده و اعتبار آنجا آنقدر بوده كه حاكمان و بزرگان معاصر تیمور قادر بوده‌اند تیمور رااز خرابی آن شهر باز دارند.از حیث تجارت و داد و ستد بجستان در دور ان قاجاریه از اهمیت و رونق بالایی بر خوردار بوده‌است شبكه گسترده راهها و رباطهای متعدد از جمله فخر آباد، قاسم آباد، زین آباد و … در راه فیض آباد به بجستان و فردوس دلایل رونق و داد وستد در این ناحیه‌است.

مسجد جامع بجستان
پل یونسی
رباط زین آباد
رباط فخر آباد
مسجد مرندیز
مسجد جامع
مسجد مزار

بجستان-gd1QtlcyhX

بجستان-Bzg2tMWsCQ

بجستان-HOFcy9vDEJ