ریپورتاژ آگهی
ملكان

ملكان

یكی از مناطق قدیمی آذربایجان شرقی است و آثار به دست آمده از بقایای شهر تاریخی سبلان و منطقه ملك كندی(ملكان) نشان می دهد كه این منطقه روزگاری دارای تمدنی باشكوه بوده است و آثار به دست آمده از آن به روزگار ساسانی باز می گردد.
  • 1400/11/12
  • استان : آذربايجان شرقي
  • شهر : ملکان
  • دسته : شهر-استان
آدرس : از مناطق قدیمی آذربایجان شرقی
تلفن : 66059000-021

یكی از مناطق قدیمی آذربایجان شرقی است و آثار به دست آمده از بقایای شهر تاریخی سبلان و منطقه ملك كندی(ملكان) نشان می دهد كه این منطقه روزگاری دارای تمدنی باشكوه بوده است و آثار به دست آمده از آن به روزگار ساسانی باز می گردد. دریاچه ملكان و پل دختران از جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان ملكان به شمار می آیند
مكان های دیدنی و تاریخی

دریاچه ملكان و پل دختران از جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان ملكان به شمار می آیند.
ورودی شهرستان ملكان با نشان انگور

صنایع و معادن

عمده ترین صنایع شهرستان ملكان، صنایع مرتبط با فرآورده های كشاورزی است و انواع خشك بار از كارخانه های تهیه خشك بار در این شهرستان تولید می شود. از دیگر صنایع این شهرستان می توان از صنایع مربوط به آرد سازی، نان ماشینی، چوب بری، تولید مواد غذایی از قبیل ماكارونی، رب، كیك و … قطعات صنعتی و پلاستیكی، سنگ بری، اجاق گاز و… نام برد. هم چنین دو معدن سنگ ساختمانی لاشه با میزان برداشت سالیانه ۲۵۰۰۰ تن و چند معدن شن و ماسه در این منطقه مورد بهره برداری است.

كشاورزی و دام داری

ملكان به سبب حاصل خیزی خاك و مساعد بودن اوضاع جوی و دسترسی آسان به آب های سطحی و زیرزمینی مركز كشاورزی مهمی است كه عمده ی محصولات آن غلات، میوه به ویژه انگور، صیفی جات و سیب زمینی است. دام داری و پرورش طیور نیز در ملكان اهمیت زیادی دارد و انواع فرآورده های دامی نظیر لبنیات، پوست و پشم از جمله صادرات این شهرستان است. پرورش دام در این بخش بیش تر شامل: گاو، گوسفند و بز بوده كه به شیوه ی روستایی و صنعتی توسط روستاییان صورت می گیرد و به صورت گوشت و یا دام زنده به سایر نقاط ارسال می شود. علاوه بر آن پرورش طیور به دو شیوه سنتی و صنعتی شامل: پرورش مرغ، ‌خروس، بوقلمون رواج دارد كه علاوه بر مصارف داخلی مقداری هم صادر می شود. ملكان در ۱۰ كیلومتری مراغه و در ۱۵۵ كیلومتری تبریز قرار گرفته و راه ارتباطی آذربایجان شرقی – كردستان و آذربایجان شرقی – آذربایجان غربی از این شهرستان عبور می كند.

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

ملكان در گذشته ملك كندی نام داشته كه به زبان محلی به معنای روستای شاه است. شهرستان ملكان از شهرهای قدیمی آذربایجان شرقی است و آثار به دست آمده از بقایای شهر تاریخی سبلان و منطقه ملك كندی(ملكان) نشان می دهد كه این منطقه روزگاری دارای تمدنی باشكوه بوده است و آثار به دست آمده از آن به روزگار ساسانی باز می گردد.

مشخصات جغرافیایی

شهرستان ملكان یكی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است. ملكان از مناطق قدیمی آذربایجان شرقی است. مركز این منطقه در ۴۶ درجه و ۰۶ دقیقه درازای خاوری و ۳۷ درجه و۰۸ دقیقه پهنای شمالی و در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این شهرستان از شمال به حومه بناب، از جنوب به شهرستان میان دوآب، از خاور به مراغه و از باختر به دریاچه ارومیه محدود می شود. ملكان در ۱۰ كیلومتری مراغه و ۱۵۵ كیلومتری تبریز قرار گرفته است. ملكان در جلگه ای هموار و رسوبی بر كرانه جنوب خاوری دریاچه ارومیه قرار گرفته و آب و هوای آن نسبتاً گرم و زمستان های آن معتدل است.

ملكان-nnmdfFNe21

ملكان-LTUPgvRuPN

ملكان-8fDgFu7fVX

ملكان-AUDItGJWgn

ملكان-oADyN4AbVx

ملكان-9MnxCkg1eg

ملكان-cImwBpuEiS

ملكان-ygh84ppTuK