ریپورتاژ آگهی
شوید لوبیا با گوشت قیمه شیرازی

شوید لوبیا با گوشت قیمه شیرازی

یك غذای محلی و فوق العاده! با سالاد شیرازی و آب نارنج هم كه دیگر حرف ندارد.
  • 1400/11/12
  • استان : فارس
  • شهر : شيراز
  • دسته : غذاهای محلی ایران

یك غذای محلی و فوق العاده! با سالاد شیرازی و آب نارنج هم كه دیگر حرف ندارد.

شوید لوبیا با گوشت قیمه شیرازی-ucNZIieqx2

مواد لازم برای ۶ نفر:

لوبیا چشم بلبلی یا نخود فرنگی: یك لیوان

شوید تازه: نیم كیلو ( از شوید خشك هم می‌توان استفاده كرد.)

برنج: ۴ پیمانه

رب گوجه: ۵ قاشق غذاخوری

زعفران آب كرده:كمی

گوشت قیمه‌ای: حدود ۶۰۰ گرم

پیاز: دو عدد متوسط

نمك و فلفل:به میزان لازم

روغن=كمی

ساقه سیر تازه یا حبه سیر: چند عدد به دلخواه ( در آب خیسانده و پوست كنده و ریز یا رنده می‌كنیم)

ادویه مخلوط و معطر: یك قاشق غذاخوری

دستور تهیه

۱- لوبیا را از یكی دو روز قبل خیس كنید و مرتب آب آنرا عوض كنید و با آب كم روی شعله ملایم بپزید تا آب آن بخوردش برود. ( یا نخود فرنگی را از غلاف جدا و دانه كنید و بشویید و كنار بگذارید).

۲- برنج را پاك كرده و از ۲ ساعت قبل با نمك خیس كنید . شوید را پاك كرده و چند بار داخل آب خیس كرده و آب آنرا تعویض كنید و خوب بشویید و بگذارید آب آن برود و سپس خرد كنید . گوشت گوساله بدون چربی را كه مناسب قیمه باشد كوچك و به اندازه قیمه ای خرد كنید و بشویید.

۳- پیازرا پوست كنده و در روغن تفت دهید و گوشت را اضافه كرده و كمی مجددا تفت دهید تا رنگش عوض شود در همین حین كمی ادویه مخلوط و زعفران و سپس رب گوجه را اضافه كنید و با كمی آب آنرا بپزید . گوشت قیمه زودتر میپزد.

۴- پس از پختن گوشت حالا لوبیای چشم بلبلی پخته شده ( یا نخود فرنگی) را اضافه كنید و نمك و فلفل آن را اندازه كنید ( با چاشنی آبلیمو ). آنرا بچشید و وقتی جوشید آب آن كم شد خاموش كنید . رب آن را هم هرچه بیشتر بزنید با زعفران و شوید هماهنگی ایجاد كرده و خوش رنگ‌تر می‌شود .

۵- آب را بجوشانید و برنج را بریزید و بپزید و سپس آبكش كنید . شوید و سیر را می‌توانید هم در لحظه آخر به آب جوشان برنج اضافه كنید و هم میتوانید سیر و شوید را پس از آبكش كردن برنج و هنگام كشیدن آن داخل قابلمه لایه به لایه همراه با مواد پخته شده اضافه كنید .

۶- كمی زعفران و روغن داغ همراه با كره یا روغن حیوانی هم برای كشیدن برنج لازم دارید. این غذا معمولا با انواع ترشیجات و نارنج تازه و یا سالاد شیرازی سرو می‌شود.