ریپورتاژ آگهی
آبشارگردی در شاهرود

آبشارگردی در شاهرود

سفر به شاهرود و بازدید از جاذبه‌های طبیعی آن جالب و درخور توجه است از این رو با ما همراه باشید و درباره آبشارگردی در شاهرود بدانید.
  • 1402/04/18
  • استان : سمنان
  • شهر : شاهرود
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : ۳۵ كیلومتری شمال غربی شهر شاهرود
تلفن : 66059000-021

آبشار مجن در ۳۵ كیلومتری شمال غربی شهرشاهرود واقع شده است. این آبشار زیبا و باصفا كه در تنگه داستان قرار گرفته، از جلوه های طبیعی شهرستان مجن است. برای دیدن آبشار باید وارد آبی سرد و زلال شده و با حدود بیست متر پیاده روی در آب، از فضای زیبا و هیجان آور آن لذت ببرید. پوشش گیاهی و جانوری متنوع و آب و هوای مطلوب از جاذبه های گردشگری این منطقه است.

آشنایی با آبشار درجه یك مجن در شاهرود

آبشار مجن در سی و پنج كیلومتری شمال غربی شاهرود در انتهای شهر مجن شاهرود واقع شده است. این آبشار زیبا از جلوه های طبیعی شهر مجن است. در انتهای مجن دره ای زیبا با مناظری منحصربفرد از كوه و دشت و رود، قرار دارد. از شهر تا ابتدای آبشار، جاده ای خاكی و البته ناهموار در میان این دره زیبا احداث شده است كه در حدود ۱۰ كیلومتر مسافت دارد.

آبشارگردی در شاهرود-M0kOgywam1

در فصل بهار بوی عطر گل های وحشی و در فصل تابستان گل های زیبای آفتابگردان بر زیبایی منطقه می افزاید. این آبشار در زمستان نیز بسیار دیدنی است كبك ها دسته دسته شما را تا آبشار همراهی می كنند.

آبشار تنگه داستان كه از جاذبه های گردشگری شهرستان شاهرود محسوب میشود، تا كنون ناشناخته مانده است. این آبشار برای كسانیكه طالب هیجان و ماجراجویی هستند بسیار مناسب است. برای دیدن آبشار باید وارد آبی سرد و زلال شوید و با حدود بیست متر پیاده روی در آب در فضایی زیبا و هیجان آور از آن لذت ببرید. این آبشار زیبا و با عظمت در میان تنگه ای به نام داستان با ارتفاع دوازده متر در بین دو سنگ عظیم ‌الجثّه جاری است. بیننده در نگاه اول چنین تصور میكند كه سنگ ها تا لحظاتی دیگر فرو خواهند ریخت. ریزش این آبشار به یك رود ۲۵ كیلومتری می انجامد كه به طور فصلی پر آب است و برخی از فصل ها آبش كم است.

آبشارگردی در شاهرود-CMfaK28QT1

در بالای آبشار اول چندین آبشار نیز در دل صخره های مرموز و بكر واقع گشته اند كه دستیابی به آنها بسیار سخت است و مكانی مناسب جهت آرامش پرندگان است. صخره های عمودی كنار آبشار برای صخره نوردی بسیار مناسب بوده و عظمتی شگرف دارند.

 

رود زیبای مجن، رودی فصلی به طول بیست و پنج كیلومتربوده كه پس از مخلوط شدن با ریزابه های زیادی در مسیر شرقی حركت كرده و به رودخانه تاش می پیوندد. جریان آب كه تامین‌ كننده آب شهر مجن است به قدری سرد است كه وقتی وارد دهانه كانال می ‌شوید برودت زیاد آن قابل لمس بوده و حتی در فصل تابستان و در اوج گرما نیز نمی ‌توان به چند متری آبشار نزدیك شد.

 

مجن در میان دره نسبتاً پهناوری میان دو رودخانه پی ‌حصار و پیش ‌ده بنا شده است. شغل اكثر اهالی آن، كشاورزی، باغداری و دامداری است. محصولات كشاورزی آن، سیب زمینی و گندم و محصولات باغی شامل زردآلو، گیلاس و آلبالو است. شهر مجن به دلیل قرار گرفتن در منطقه كوهستانی، شهری بن بست است و تنها راه ارتباطی آن جاده ای آسفالت است كه مجن را به شاهرود و بسطام مرتبط میكند.

آبشارگردی در شاهرود-TWYNVAO6DN

برای رفتن به این آبشار از خود روستا باید حدود ده كیلومتر، را در جاده های خاكی سپری كنید و بعد از آن به آبشار برسید! این جاده خاكی چندان جالب نیست اما هدف شما دیدن آبشاری دل انگیز است. در این مسیر چیزهایی مثل كلبه های گلی، درختان بلند و زیبای سپیدار، مزرعه های سر سبز و … قرار دارند كه می تواند چشم شما را به خود بدوزد و لذت روح شما را دو چندان كنند.

در مجموع طبیعت سرسبز و رودخانه های جاری، مجن را به باغی دلگشا در حاشیه كویر مبدل ساخته است. البته از باران های سیل آسا و شدید این منطقه هم نباید غافل شد.

آب و هوای مجن، در پاییز و زمستان سرد و یخبندان همراه با بارش برف سنگین و در بهار و تابستان معتدل است. وجود آثار سفالی و قلعه هایی در اطراف شهر مجن و همچنین درختان كهنسال ارس كه در منطقه به نام سور مشهور هستند، نشانگر قدمت تاریخی این منطقه است.

آبشارگردی در شاهرود-nJNwQF2Wb8

آنچه مجن را از نظر جلب جهانگرد ممتاز ساخته است، سبك معماری و طبیعت زیبای آن است. در این شهر خانه ها گرداگرد تپه ای در دامنه كوه و در میان دو رودخانه پی حصار و پیش ده كه از كوه های اطراف سرچشمه می گیرند، بنا شده است.

مسیر دسترسی

شهر "مجن" در فاصله ۳۵ كیلومتری غرب شاهرود و در منطقه ای كوهستانی واقع شده است و تنگه داستان نیز در فاصله ده كیلومتری شهر مجن قرار گرفته كه آبشار در این تنگه واقع شده است.

در مسیر شاهرود به بسطام پس از ۱٫۸ كیلومتر راه اسفالته ی عریضی در سمت چپ ما دیده می شود كه مسیر روستای مجن است. پس از طی ۳۱٫۵ كیلومتر در این مسیر به روستای مجن می رسیم. از روستا تا آبشار ۱۲٫۵ كیلومتر راه است كه ده كیلومتر این مسیر خاكی است ولی جاده خاكی خیلی خوبی است و برای انواع وسایل نقلیه قابل تردد می باشد. در انتهای این جاده خاكی به پاركینگ آبشار كه در كنار آبشار واقع شده است می رسیم و پس از چند متر پیاده روی درون آب سرد به زیر آبشار می رسیم.

آبشارگردی در شاهرود-Rht2OJUHfq