ریپورتاژ آگهی
روستاگردی مهیج در طالقان

روستاگردی مهیج در طالقان

طالقان از توابع استان البرز به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید و درباره روستاگردی مهیج در طالقان بدانید.
  • 1402/04/17
  • استان : البرز
  • شهر : طالقان
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : شمال شرقی مركز طالقان وبه فاصله ۵ كیلومتری كركبود
تلفن : 66059000-021

روستای زیبای كركبود یكی از زیباترین جاهای دیدنی در منطقه طالقان در استان البرز، در فاصله ۱۳۵ كیلومتری غرب استان تهران می باشد، این روستای كوهستانی در بخش بالا طالقان شهرستان طالقان واقع شده است و ۲۲۷۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد . كركبود در شمال شرقی مركز طالقان وبه فاصله ۵ كیلومتری از آن می باشد . این روستا بخاطر نوع و شكل زمین و كوه های اطرافش و آبشار و چشمه معروفش به عنوان یكی از جاذبه های منطقه طالقان محسوب می شود.

آشنایی با روستای كركبود طالقان

علت نام گذاری این روستا در دو روایت آمده است كه در زیر به آن اشاره میی كنیم:این دو روایت نسل به نسل بین اهالی دست به دست شده‌است. یكی به علت كبودی رنگ سنگ‌های این روستا كه رنگ و جلوه ای منحصر به فرد به كوه‌های این منطقه داده است و زمانی كه پوشش گیاهی روی كوه ها خشك شود ، كبود رنگ میشود، به همین دلیل روستا كر كبود نام گرفته است. 

روستاگردی مهیج در طالقان-gEgK6Trr6y
دیگری بر این اساس كه در گذشته‌های دور دو امام زاده به نام‌های زید و ابراهیم كه با هم برادر نیز بوده‌اند و در حال حاضر در این روستا تدفین یافته‌اند زندگی میكرده‌اند كه دارای دو اسب به نام‌های كهر و كبود بوده‌اند كه بعدها پس از مرگ این دو برادر اسم این روستا را كهروكبود و بعد كركبود نامیدند.از اطراف روستا اشیایی یافت شده است كه گویا به سده چهارم مربوط هستند.

این روستا در بخش بالا طالقان قرار داشته و بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۲۷ نفر ( ۳۹ خانوار) بوده‌است.زبان مردم كركبود زبان تاتی ایران است.بخش طالقان در شش ماهه دوم سال بسیار پر بارش و سرد می باشد و در بازه های زمانی مختلف در طول زمستان حتی امكان تردد به برخی نقاط آن نیز وجود ندارد اما تابستان های طالقان بسیار معتدل و مخصوص سیر و سفر گردشگران می باشد . آب و هوای روستای كركبود نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای سفر به كركبود بهترین فصل بهار و پاییز است.

روستاگردی مهیج در طالقان-wA1eEAEST2
برای رسیدن به این روستا باید از شهر طالقان عبور كنید و به منطقه بالا طالقان برید. از طریق جاده ای فرعی به دره كركبود می رسید كه روستای كركبود پس از گذشتن از چند روستا در انتهای مسیر قرار دارد.

جاهای دیدنی روستای كركبود

– این روستا دارای دو چشمه به نام‌های جوهرچشمه و اِشكِس می‌باشد .

– از زیبایی های روستای كركبود طالقان می توان رودخانه ی جاری از كنار آن را نام برد.

– گرمابه در مركز روستای كركبود قرار دارد كه اكنون مخروبه می‌باشد . رختكن حمام دارای چهار طاق نما می‌باشد كه یكی از آن‌ها ورودی و دیگری مسیر ورود به گرمخانه بوده و دوتای دیگر محل نشستن می‌باشند . از سمت راست ورودی به رختكن راهرویی به طول ۵/۱ متر وجود دارد كه پس از چرخش به سمت چپ و طی راهرویی دیگر به طول سه متر به گرمخانه منتهی می‌شود . در سمت چپ گرمخانه و پشت رختكن خزینه حمام قرار دارد و راه ورودی به آن با نرده مسدود شده‌است . برخی از طاقهای حمام نیم دایره و برخی نیز جناغی بوده و كلیه سطوح داخلی حمام با سیمان سفید اندود شده‌است .

روستاگردی مهیج در طالقان-Syhe7vMANt
– در روستای كركبود آبشاری قرار دارد كه آبشار كركبود یا ‘گُر’ نامیده می‌شود .آبشار كركبود، آبشاری تماشایی است كه در میان دره‌ای عمیق با صخره‌های ۳۰ تا ۵۰ متری خودنمایی می‌كند و از كوه های شمالی طالقان سرچشمه می گیرد و سرانجام به رودخانه ی شاهرود می پیوندد. این آبشار با اینكه ارتفاع زیادی ندارد اما آنچنان با قدرت بر صخره های بلند می كوبد كه لرزه بر دل بیننده می اندازد.

آب آبشار پس از ریزش بر صخره سنگی، در كف دره جاری شده و پیچش و جریان آن جلوه بسیار زیبایی را پدیدار می‌كند . در این فضای بسته صدای آب اجازه شنیدن هیچ صدایی را به انسان نمی‌دهد. به كنار آبشار و به زیر صخره ها كه دقت می كنیم حفره هایی را می بینیم كه به صورت دكه های مجزا درآمده اند. می گویند كه این حفره ها در قدیم جایگاه خوشنویسان، نویسندگان و قرآن نویسان بوده است. در پایین و ادامه آبشار حوضچه‌های كوچك پر آبیست كه برای آبتنی مناسب اند.

روستاگردی مهیج در طالقان-vCTADxVm5X
همچنین امكان آن را دارید كه از اطراف به پشت آب آبشار بروید و خنكای جریانِ آب آبشار را احساس كنید. به طور كلی فاصله تهران تا آبشار كركبود ۱۴۰ كیلومتر است. وجود درختان سر به فلك كشیده كه شاخ و برگ در هم تنیده اند و بر كوچه باغ ها سایه افكنده اند، زیبایی خاصی به این ناحیه داده است كه دیدن آن ها برای هر گردشگری جذاب و دیدنی است .

بازدیدی مهیج از روستای كركبود

در نهایت چند نكته برای این كه بتوانید گردش لذت بخشی را تجربه كنید به شما متذكر می شویم :

۱- اگر برای گذران یك آخر هفته متفاوت و یا تعطیلات دلتان فضایی دنج نزدیك پایتخت با صدای شر شر آب و آواز پرندگان بهاری می خواهد، تا بتوانید آرامش لازم را كسب كنید ما به شما این منطقه دیدنی را پیشنهاد می كنیم .

۲- در این روستا رستورانی وجود ندارد بنابراین باید از رستوران ها و غذاخوری های طالقان استفاده نمایید .

۳- هنگامی كه قصد پیاده روی در مسیر آبشار كركبود را دارید ، حتما كفش های مناسب داشته باشید . صندل و كفش‌های تابستانی پایین آمدن از كوه را دشوار كرده و بهتر است از آن ها استفاده نكنید .

روستاگردی مهیج در طالقان-5IsOYCnRlf

هم چنین بهتر است یك دست لباس اضافه با خود داشته باشید زیرا خیلی محتمل است كه بخواهید زیر آبشار بروید و یا آب بازی كنید .

۴- وقتی برای دیدن آبشار می روید به یاد داشته باشید كه آب آشامیدنی در این مسیر در دسترس نیست بنابراین به مقدار مورد نیاز آب ونوشیدنی همراه خود داشته باشید.

۵- اگر توانسستید حتما همراه خود یك دوربین عكاسی داشته باشید، چرا كه آن قدر این منطقه زیبا و دل فریب است كه محال است دلتان نخواهد لحظه یا صحنه ای را ثبت كنید . در كنار آبشار زیبای كر كبود می توانید بسیاری از تكنیك های عكاسی را با خلاقیت و ذوق هنری خود امتحان كنید .

۶- بهترین زمان برای بازدید از روستا و آبشار منحصر به فرد كركبود فصل بهار و تابستان می باشد كه به سبب گرمی هوا بازدید از آبشار را مفرح و امكان پذیر می‌كند.