ریپورتاژ آگهی
زیباترین دریاچه‌های دماوند

زیباترین دریاچه‌های دماوند

گشت و گرد در جاذبه‌های طبیعی آرامش‌بخش است از این رو با ما همراه باشید و درباره زیباترین دریاچه‌های دماوند بدانید.
  • 1402/04/15
  • استان : تهران
  • شهر : دماوند
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : روستای هویر-۳۰ كیلومتری شهر طالقان
تلفن : 66059000-021

دریاچه های تار و هویر یكی از جاذبه های طبیعی و گردشگری در شهر دماوند و در نزدیكی های تهران می باشد. شاید كمتر كسی پیدا شود كه بتواند تصور كند در اطراف و نزدیكی های تهران این همه زیبایی های طبیعی را بتوان یافت كرد. این دریاچه ها دارای آب شیرین می باشند كه گردشگران می توانند از آب آن برای آشامیدن استفاده كنند. همچنین نزدیكی آن ها به استان تهران توانسته یكی از دلایل خوب برای این جاذبه های طبیعی به شمار آید. اگر قصد دارید در نیمه اول سال به منظور دوری از گرما و شلوغی شهر تهران، جایی را برای آرامش و گردشگری انتخاب كنید، قطعا این دو دریاچه می توانند گزینه های بسیار مناسبی باشند. در این مطلب قصد داریم با این دریاچه بیشتر آشنا شویم.

معرفی دریاچه تار و هویر دماوند

دریاچه های تار و هویر در روستایی به همین نام یعنی روستای هویر واقع شده است كه در ۳۰ كیلومتری شهر طالقان می باشد و یكی از جاذبه های طبیعی و گردشگری زیبا در این شهر محسوب می شوند.

زیباترین دریاچه‌های دماوند-Fg1uytmhm4

دریاچه تار و هویر با یك دیگر حدود ۵۰۰ متر فاصله دارند و از نظر پدیده زمین شناسی در اثر لغزش زمین پدید آمده اند. كسانی كه به بازدید از این منطقه و این دو دریاچه رفته اند، آن را به گونه ای توصیف می كنند كه تكه ای بهش روی زمین را مشاهده كرده اند. اگر به بازدید از این جاذبه طبیعی بروید، احساس آرامش سراسر وجودتان را فرا می گرد و شما را محو زیبایی های خود می كنند. در این منطقه می توانید هوایی بسیار تمیز و پاك را استشمام كنید و از این همه زیبایی لذت ببرید. این دو دریاچه در میان كوه های بلند محاصره شده اند كه باعث زیبایی دو چندان منطقه شده است.

دریاچه تار

هنگامی كه به سمت این دو دریاچه می روید، اولین دریاچه كه پیش روی شما قرار می گیرد، دریاچه تار است كه در دل كوه بوده و در ارتفاع ۲۵۰۰ متر از سطح دریا واقع شده است.

زیباترین دریاچه‌های دماوند-1UOTP7Gwxd
دریاچه هویر وسعتی بالغ بر ۴۶ هكتار دارد و شكل آن به صورت لوزی می باشد كه از شمال غرب به جنوب شرق كشیده شده است. عمق ایندریاچه در فصل های كه بارندگی زیاد است به ۵۰ متر می رسد و در فصل هایی كه بارندگی كم باشد با ۴۰ متر می رسد.

طول این دریاچه به ۱.۳ كیلو متر و عرض آن به ۴۰۰ متر می رسد. این دریاچه باعث شده داستان های عجیب و غریبی از زبان اهالی این منطقه شنیده شود، به گونه ای كه برخی معتقدند كه در شب و در تاریكی هوا موجوداتی عجیب در این منطقه رفت و آمد دارند و همچنین گنج های با ارزش و قیمتی و كشتی دزدان درایی در سطح كف دریاچه وجود دارد. اما تاكنون هیچكدام از این روایت ها به اثبات نرسیده اند و در حد افسانه و قصه باقی مانده اند.

 

دریاچه هویر

از دریاچه تار برای رسیدن به دریاچه هویر حدود ۵۰۰ متر فاصله دارد و نیم ساعت پیاده روی در پیش دارید. دریاچه هویر هم عمق كمتری نسبت به دریاچه تار دارد و هم وسعت آن كمتر می باشد.

زیباترین دریاچه‌های دماوند-mbkCiRO6ui
عمق این دریاچه به ۱۵ متر و وسعت آن ۱۳ هكتار برآورد شده است. دریاچه هویر دارای طولی حدود ۹۰۰ متر و ۱۵۰ متر عرض می باشد كه از شمال تا جنوب كشیده شده است.

امكانات تفریحی در تار و هویر

منطقه تار و هویر نیز مانند دیگر جاذبه های طبیعی و گردشگری از امكانات تفریحی متنوعی برخوردار است. از همین رو بسیاری از گردشگران آن را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می كنند. در این منطقه می توان از امكانات تفریحی متنوعی همچون شنا و آب تنی، ماهیگیری، قایقرانی، كوهنوردی و… نام برد كه در این بخش با آن ها بیشتر آشنا می شویم:

 

شنا و آب تنی: با رفتن به منطقه ی تفریحی كه در آن دریاچه، رودخانه، دریا و… دارد اولین گزینه ای كه برای تفریح به ذهنمان می رسد شنا و آب تنی می باشد. اگر در فصل تابستان راهی این منطقه شده باشید می توانید با شنا و آب تنی جسم و روح خود را سرشار از آرامش كنید و از گرمای شهرها فرار كنید و به این منطقه خوش آب و هوا پناه ببرید.

زیباترین دریاچه‌های دماوند-bR6Mz0Jc3k
ماهیگیری: یكی از تفریحاتی كه می توانید در این منطقه به آن بپردازید، ماهیگیری می باشد. اما اگر می خواهید از این دریاچه ها ماهی صید كنید می بایست از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز دریافت كنید. پس از دریافت مجوز اگر با امكانات ماهیگیری به سمت این دریاچه ها بروید می توانید از ماهی های تازه ای كه در این دریاچه ها زندگی می كنند صید كنید. همچنین می توانید از ماهی هایی كه صید كرده اید در همین منطقه كباب كنید و برای یك وعده غذایی میل كنید.

كوهنوردی: كسانی كه اهل كوهوردی هستند می توانند با تمام تجهیزات كوهنوردی به این منطقه بروند و به كوهنوردی در رشته كوه قره داغ كه ارتفاع آن به ۴۰۸۰ می رسد و كوه زرین نیز با ارتفاع ۳۸۳۵ بپردازند. این كوه ها می توانند برای علاقمندان به كوهنوردی مقصد خوبی باشند.

 

دوچرخه سواری: طبیعت اطراف دو دریاچه گردشگران را وسوسه می كند تا در این طبیعت به دوچرخه سواری بپردازند. پیشنهاد می شود اگر اهل دوچرخه سواری هستید، حتما پیش از سفر دوچرخه خود را همراهتان ببرید.

زیباترین دریاچه‌های دماوند-xwWGaDF1rG
كمپینگ: اگر به صورت تور به این منطقه سفر كردید و یا با دوستان خود، می توانید در این طبیعت بی نظیر كمپینگ خود را برپا كنید و در كنار عزیزانتان از طبیعت اطراف لذت ببرید.

تفریحات اطراف دریاچه تار و هویر تنها به این موارد ختم نمی شوند و می توانید در صورت رفتن به این منطقه از سایر تفریحات مورد علاقه خود در طبیعت لذت ببرید.