ریپورتاژ آگهی
روستاگردی در هرانده فیروزكوه

روستاگردی در هرانده فیروزكوه

سفر به اطراف پایتخت و جدا شدن از فضای شهر شلوغ تهران برای ساكنان و مسافران آن جالب است از این رو با ما همراه باشید و درباره روستاگردی در هرانده فیروزكوه بدانید.
  • 1402/04/15
  • استان : تهران
  • شهر : فيروزکوه
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : كیلومتری استان تهران و ۱۲ كیلومتری جنوب غربی فیروزكوه
تلفن : 66059000-021

روستاها یكی از مراكز گردشگری هستند كه تقریبا در بیشتر مواقع نادیده گرفته می شوند اما همین زیستگاه های دور افتاده، جلوه گر مناظری بكر و زیبا می باشند كه چشم هر بیننده ای را به خود جذب می كند. یكی از این روستا های دل نواز، دهكده هرانده واقع در شهرستان فیروزكوه است. نزدیكی آن به تهران سبب شده تا ییلاقگاه مناسبی برای پایتخت نشینان محسوب شود.

آشنایی با روستای تماشایی هرانده

در دامان كوه های فیروزكوه، هرانده با درختان متعددش به چشم می خورد. این روستای خوش آب و هوا در تمامی روزهای سال جلوه گر چشم اندازهایی بدیع است و می توان گفت یكی از جاذبه هایی است كه در هر فصل سال بسیار دیدنی خواهد بود. شاید نام هرانده را بیشتر با بلندترین غار تهران، غار بورنیك شنیده باشید اما جالب است بدانید همین منطقه كوچك، در بر دارنده مكان های گردشگری تاریخی و طبیعی متنوعی است.

كوچه باغ ها و درختان سرازیر از دیواره های خانه هایش، طاق هایی ساخته شده به و سیله شاخ و برگ گیاهان، جاده های خاكی پوشیده شده از برگ، می تواند قاب بسیار زیبایی برای عكاسی از این طبیعت باشند.

روستاگردی در هرانده فیروزكوه-jRj9TTSU62
با كمی راه رفتن در روستا، صدای جوشش و خروش رودخانه نمرود به گوشتان خواهد رسید. بهتر است به سمت آن بروید و پاهایتان را به دست آب های روان و زلالش بسپارید تا تمام خستگیتان را از بین ببرد. اگر علاقه مند به بازدید از روستای ییلاقی دیگر و پیاده روی بودید می توانید از هرانده روانه خمده شوید و با راهپیمایی ۲ تا ۳ ساعته شاهد طبیعت بكر فیروزكوه باشید.

اگر به مكان های تاریخی علاقه مندید می توانید در روستای هرانده شاهد آن ها باشید. تپه باستانی ۱۰۰۰ ساله شیر دره و بقعه تاریخی امامزاده یحیی متعلق به صده ۷۰۰ تا ۸۰۰ قمری جزو این آثار به شمار می روند.

برای تكمیل این سفر كوتاه مدت به شما پیشنهاد می كنیم تا به مكان های گردشگری اطرف هرانده نیز سری بزنید تا لذت این تفریح را دو چندان كنید. طبیعت زیبای دشت آزو، تنگه واشی، روستای نوا و آبشار شورآب می تواند مكانی مناسب برای طبیعت دوستان باشد، همچنین پل ورسك، پل فیروزكوه و قلعه اجورد نیز از مكان هایی هستند كه دیدنشان خالی از لطف نیست.

روستاگردی در هرانده فیروزكوه-XZlMxED9mu

چه فصلی به روستای هرانده سفر كنیم؟

باغ های پر ثمر این دهكده در فصل بهار مملو از گل های رنگارنگ می شود و عطری دلپذیر را در هوا پخش می كند. تابستان در هرانده با میوه های خوش رنگ و لعاب و هوای مطبوعش، می تواند ییلاق مناسبی به شمار رود.

اما طبیعت در نیمه دوم سال جلوه ای متفاوت به این دهكده می دهد. بی شك پاییز و رقص رنگ ها در هرانده یكی از دلبررانه ترین اوقات سفر به این مكان خواهد بود و اگر در مهرماه عازم روستا شدید می توانید از سیب های سرخ و خوش طعم آن نیز لذت ببرید. با نزدیك شدن به زمستان، سرما بسیاری روستا را فرا می گیرد و دامنه های كوه های اطراف آن را سفید پوش می كند.

 

در هرانده كجا بمانیم؟

به شما پیشنهاد می كنیم اگر به روستای هرانده آمدید حتما شبی را در طبیعت آن بگذرانید و گوش به صدای طبیعت و رودخانه گذرا از میان آن بدهید. اما اگر به راحتی بیشتری نیاز داشتید و روزهای سرد سال را برای سفرتان انتخاب كردید، خانه باغ های سیمانی هرانده می تواند برای اقامت انتخاب مناسبی باشند.

روستاگردی در هرانده فیروزكوه-0yHHTFL9XB

امكانات رفاهی دهكده

داخل روستا مغازه ای برای خرید وسایل مورد نیازتان وجود دارد اما اگر قصد رفتن به سوی خمده را داشتید بهتر است هرچه می خواهید را از هرانده خریداری كنید چرا كه در در آن روستا تنها قهوه خانه ای فصلی قرار دارد و وسایل موجود در آن بسیار محدود است. مغازه لبنیاتی هرانده نیز مكان مناسبی برای خرید محصولات بومی و لبنیات های خوش مزه می باشد.

تنها سرویس بهداشتی عمومی این دهكده در حسینیه آن قرار گرفته است و استفاده از آن بلا مانع می باشد.

سوغات و صنایع دستی روستای هرانده

مردمان مهمان نواز هرانده، هنرمندانی ناشناخته هستند و می توان ذوق و تبحرشان را در محصولاتی نظیر قالی، گلیم، وسایل پشمی و یا نوای خوش مردمان نی زن آن مشاهده نمود. میوه های مرغوب هرانده و محصولات ساخته شده از آن ها، یكی از بهترین ره آورد های سفر به این دهكده چشم نواز است اما جالب است بدانید به دلیل آب فراوان این روستا، پروش ماهی قزل آلا نیز در آن رواج دارد.

روستاگردی در هرانده فیروزكوه-u8b5kRvfKJ
امكان ندارد در میان كوچه پس كوچه های روستا راه بروید و بوی غذاهای محلی مدهوشتان نكند. نوش جان كردن كباب های متنوع ، ته چین های خوش مزه و آبگوشت محلی هرانده، یكی از بهترین تفریح های این گردش محسوب می شود.

تذكر: باید خاطرنشان كرد ورود به باغ ها امكان پذیر نیست چرا كه ملك هایشان شخصی بوده و حتما بایستی از صاحبانشان اجازه گرفت.

تذكر: به یاد داشته باشید برای رفتن به غار بورنیك بایستی از توانایی خوبی برخوردار باشید وسایل مورد نیاز نطیر چراغ قوه و كفش مناسب به همراه خود ببرید چرا كه از روستا تا غار نزدیك به ۱.۵ كیلومتر پیاده روی لازم است و داخل غار نیز تاریك و در برخی نقاط صعب العبور خواهد بود. در صورت امكان این ماجراجویی را با تور و یا افراد راه بلد انجام دهید تا راحت تر به مقصدتان برسید. به یاد داشته باشید برای به وجود آمدن هر سانتی متر مكعب از استالاگمیت و استالاكتیت ها زمان بسیار زیادی لازم است، پس در حفظ و حراست از آن ها كوشا باشید.