ریپورتاژ آگهی
چند جاذبه خاص طبس

چند جاذبه خاص طبس

طبس با قرارگیری در خراسان جنوبی، یكی از زیباترین مناطق گردشگری ایران است از این رو با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه خاص طبس بدانید.
  • 1402/04/14
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : طبس
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : شهرستان طبس
تلفن : 66059000-021

شهر باستانی طبس منطقه‌ای خاص در خاك ایران است كه در قسمت كویری ایران قرار گرفته است. كشف رمز و راز این شهر پهناور جذابیت بالایی برای توریست‌های مناطق كویری دارد.

باغ گلشن

سومین حاكم طبس، یعنی امیرحسن خان در دوره‌ی حكومتش، دستور ساخت باغ گلشن را در طبس صادر كرد. این باغ در بلوار امام خمینی قرار دارد و یك موهبت سرسبز در آب‌وهوای كویری طبس محسوب می‌شود. این باغ طبقاتی با گل‌ها و درختان متنوعی همچون كاج، نخل، پرتقال، نارنج، انگور و… پر شده و با وجود پلیكان‌های مهاجری كه ساكن دائمی آن شده‌اند، تبدیل به یكی از زیباترین جاهای دیدنی طبس شده است.

سد شاه عباسی

اگر مشتاق تماشای یك بنای هوشمندانه و خاص در جاهای دیدنی طبس هستید، سد عباسی یا همان طاق عباسی را از دست ندهید. این سد مرتفع در روستای قدیمی «خرو»، بالاتر از «چشمه‌‎ی آب گرم مرتضی علی» جا گرفته است. طاق عباسی به كمك دره‌ی تنگی با بنای آجری ساخت شده و به دوره‌ی صفویه برمی‌گردد. این سد به نازك‌ترین سد جهان معروف است و از قدیمی‌ترین سدهای جهان است و خلاقیت ایرانی‌ها در این بنا به وضوح دیده می‌شود.

چند جاذبه خاص طبس-aVqlo9vClA

چشمه مرتضی علی

یكی از خوش‌ آب‌ و هواترین جاهای دیدنی طبس را در چند كیلومتری آن و در حوالی روستای خرو می‌توانید پیدا كنید. چشمه مرتضی علی یكی از پدیده‌های خاص طبیعت، در حوالی طبس است كه از دیدنش نمی‌شود گذشت. این چشمه با وجود دو نوع آب و گرم لذت معركه‌ای را به طبیعت‌گردها انتقال می‌دهد. این چشمه میان دره‌ای با دیوارهای بلند جا گرفته كه بیشتر مسیر آن به شكل پیاده‌روی است و همین نكته جذابیت این منطقه را بیشتر می‌كند.

كال جنی

كال جنی یكی از جاهای دیدنی طبس به شمار می‌آید كه تنها به خاطر نامش هم كه شده، مسافران زیادی را جذب خود می‌كند. شاید در ابتدا تصور كنید كه نام این منطقه را كال جنی قرار داده‌اند تا گردشگران را جذب خود كند و خبری از جن و پری نیست. اما بر خلاف انتظار باید بدانید كه محلیان بر این باور هستند كه این دره حیرت‌انگیز، محل زندگی ارواح و اجنه است. البته این یك داستان قدیمی محلی است و بیشتر خرافات در آن دخیل شده. تا به امروز هیچكس در این منطقه جن را از نزدیك ندیده، پس لازم به نگرانی نیست!

چند جاذبه خاص طبس-r5keImnbat
همانطور كه متوجه شدید، كال جنی یكی از مكان های دیدنی طبس و نام دره‌ای زیبا در شمال این شهر است است. شما می‌توانید داستان‌های مختلفی را درباره آن از دهان مردم این روستا بشنوید. در این دره دخمه‌ها و تونل‌های بسیار زیادی به چشم می‌خورند كه اكثر آنها ساخته دست بشر هستند. بر اساس تحقیقات باستان‌شناسی، قدمت این دخمه‌ها به دوره زرتشتیان و ساسانیان باز می‌گردد. این یعنی در این دوران، مردم محلی در اینجا مشغول زندگی بوده‌اند.

علاوه بر ظاهری اسرارآمیز، آبشارهای كوچك و بزرگی نیز در این منطقه به چشم می‌خورند. مناظر این منطقه بسیار بكر و دیدنی است. پس كال جنی را باید در بین جاهای دیدنی طبس قرار داد و از آن بازدید كرد.

غار حلوان

در روستای حلوان، جایی در شمال غرب شهرستان طبس، غاری به اسم حلوان جا خوش كرده كه عمر سنگ‌های آن از صد میلیون سال هم بیش‌تر است. پیدا شدن بقایای استخوان حیوان‌هایی مثل شتر، الاغ، پرندگان، فرضیه‌ی پناهگاه بودن این غار را برای حیوانات درنده تقویت می‌كند.

چند جاذبه خاص طبس-SwcftApvlh

كویر حلوان

قطعا می‌توان در بازدید از شهرهای حاشیه كویر، انتظار دیدن كویرهایی بكر و منحصر به فرد را داشت. پس باید آماده این باشید كه یكی از جاهای دیدنی طبس ، كویری ماسه‌ای، گرم و اغواكننده باشد. نام كویر حلوان طبس برگرفته از روستایی است كه در همان نزدیكی قرار دارد. روستایی كه به صورت كامل توسط قلعه‌ای بزرگ و باستانی احاطه شده است. قلعه‌ای كه می‌توان آن را بزرگ‌ترین و زیباترین قلعه باستانی كل طبس دانست.

این روستا در ۹۰ كیلومتری شمال غرب طبس و در حاشیه كویر مركزی ایران قرار دارد. در حقیقت كویر حلوان را بیشتر می‌توان نزدیك به خراسان جنوبی دانست. اگر به كویرنوردی علاقه دارید و به دنبال پیاده‌روی با پای برهنه روی شن‌های داغ كویری هستید، و همچنین دوست دارید یكی از بهترین كویرهای اطراف طبس را ببینید، كویر حلوان قطعا برای شما نهایت آرزو و آمال خواهد بود. دریاچه نمك خور، باتلاق‌های رسی و نمكی و تپه‌های ریگی را می‌توان جزء جاذبه‌های منحصر به فرد این كویر دانست.

چند جاذبه خاص طبس-BiDN92ZbNG

دره كال سردر طبس

جاهای دیدنی طبس تنها محدود به كال جنی نیست. دره‌ تاریخی دیگری به نام كال سردر با صدها سال قدمت نیز در این شهر باستانی به چشم می‌خورد. اگر ترجیح می‌دهید به دره ارواح و اجنه‌ها سر نزنید، پس حتما باید دره كال سردر را جایگزین آن قرار دهید! اولین لحظه‌ای كه با این دره رو به رو می‌شوید، قطعا شما را به قدر كافی جذب خود می‌كند. تصور كنید كه در حال قدم زدن در دشتی زیبا به نام دشت سردر هستید كه ناگهان جلوی شما دره‌ای عظیم ظاهر می‌شود.

اكثر گردشگرانی كه به طبس می‌آیند، ترجیح می‌دهند در مسیر این دره پیاده‌روی كنند. پیاده‌روی در این دره زیبا تنها ۴۰ دقیقه به طول می‌انجامد. در طول مسیر از كنار نهری كم‌عمق عبور خواهید كرد و می‌توانید از چشمه‌ای منحصر به فرد دیدن فرمایید. چشمه‌ای كه دو موج آب سرد و گرم را به صورت همزمان در كنار هم دارد! زمانی كه دست خود را در آب این چشمه قرار دهید، می‌توانید با قسمتی از دست خود آبی خنك و با قسمتی دیگر گرمای آب را حس كنید.

 

چند جاذبه خاص طبس-lwWQ3bmUCP
در این منطقه می‌توانید از سد تاریخی عباسی دیدن فرمایید. سدی كه بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد. همچنین چشمه آبگرم مرتضی علی، چندین و چند آبشار و چشمه نیز جزء جاذبه‌های دیدنی این منطقه هستند.