ریپورتاژ آگهی
تفریح در كشتی یونانی

تفریح در كشتی یونانی

انجام تفریحات آبی و غیرآبی در كیش تجربه متفاوتی است از این رو با ما همراه باشید و درباره تفریح در كشتی یونانی بدانید.
  • 1402/04/10
  • استان : هرمزگان
  • شهر : جزيره کيش
  • دسته : شهر-استان
آدرس : كیش
تلفن : 66059000-021

كشتی به گل نشسته به نام كشتی یونانی كه برای همیشه در آب های خلیج فارس و جزیره كیش ماندگار شده است. این كشتی با انبوهی از ذخایر نفتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در حوالی روستای باغو از حركت ایستاد و خدمه مجبور به ترك كشتی شدند و بار نیز تخلیه شد. آن موقع بسیار تلاش كردند تا كشتی را حركت دهند اما بعد از ۸۰ روز هیچ نتیجه ای نگرفتند كه در نهایت كشتی همان جا باقی ماند. حتی بومیان جزیره كیش كه شاهد این صحنه بودند روایت می كنند كه یونانی ها بعد از ترك كشتی آن را آتش زدند و همین امر باعث شده تا امروزه در بدنه و عرشه كشتی چیزی جز قطعات فولاد دیده نشود. با این حال، امروزه این لاشه كشتی به یكی از دیدنی های جزیره كیش تبدیل شده است. طول و عرض كشتی یونانی ۱۳۱٫۹ متر و ۱۷٫۱ متر است و از نظر فنی جزو یكی از بهترین كشتی های آن زمان محسوب می شد.

تاریخچه كشتی یونانی

ساخت این كشتی به ۹ مارس ۱۹۴۳ مصادف با ۱۳۲۲ شمسی برمیگردد كه كشتی سازی ویلیام همیلتون و شركا به عهده داشت.

تفریح در كشتی یونانی-6iBqHd8ght

پس از ساخت این كشتی همان سال به وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا فروخته شد و در اختیار شركت كشتی بخار لاریناگا قرار گرفت، اما بعد از ۲ سال به مالكیت شركت تی اند جی هریسون درآمد. باز در سال ۱۹۴۶ شركت كشتی بخار شرانت آن را خریداری كرد و نام نچرالیست را بر روی كشتی گذاشت.

چندین سال بعد شركت ایرانی لوید اند كو خرمشهر، كشتی را با نام كوروش ایرانی خرید، بعدا خطوط كشتیرانی ایران در خرمشهر با نام همدان خریداری كردند كه در نهایت، آخرین صاحبان كشتی، دو یونانی بودند كه در سال ۱۹۶۶ اقدام به خرید كردند و نامش را نیز كوالا اف انتخاب كردند. دقیقا در همان سال این كشتی به گل نشست، دلیل نام امروزی اش نیز به همین خاطر است كه این كشتی هنگام غرق شدن در اختیار یونانی ها بوده است. اما در مورد علت به گل نشستن كشتی هنوز هم هیچ دلیل قاطع كننده ای وجود ندارد و چندین روایت از بومیان و نفرات دیگر بر سر زبان هاست كه نمی توان به آنها اعتماد كرد. 

تفریح در كشتی یونانی-TlKeWVI1eG
در جزیره كیش، بهترین وسیله برای رسیدن به جاذبه ها استفاده از تاكسی های شهری و یا اجاره كردن ماشین است كه به دو صورت با راننده و بی راننده در اختیارتان قرار خواهد گرفت. باید به خیابان غروب كیش بروید و در میدان غروب، پارك ساحلی غروب یا همان پارك ساحلی كشتی یونانی را خواهید دید. برای بازدید از كشتی یونانی نیاز به پرداخت هیچ گونه ورودی ندارید و در هر ساعت از شبانه روز می توانید بروید.

تفریحات در كشتی یونانی

در ظاهر و در نگاه اول شاید فقط لاشه ای از كشتی را ببینید كه به گل نشسته است؛ اما در این حومه می توانید لحظات بی نظیری را تجربه كنید، مانند:

تماشای غروب آفتاب

بعد از كلی گشت و گذار و خرید در جزیره كیش، لحظات پایانی روز را به بازدید از كشتی یونانی و تماشای غروب آفتاب اختصاص دهید. مطمئنا منظره ای خواهید دید كه تا عمر دارید در ذهنتان حك خواهد شد و در هیچ جای دیگری این غروب را نخواهید دید. 

تفریح در كشتی یونانی-p31PCfgQhc

مژده به آنهایی كه علاقه مند به عكاسی هستند، زیرا كشتی یونانی سوژه خوبی برای عكاسی است، اصلا هم فرقی ندارد كه یك عكاس حرفه ای هستند یا با گوشی موبایل عكاسی می كنید، این منطقه سرشار از زیبایی است و از هر زاویه با كمی خلاقیت می توانید تصاویر خاصی را ثبت كنید و به یادگار داشته باشید. مثلا در نزدیكی كشتی یونانی، ساعتی قرار داده اند كه به شكل سكان كشتی است. هنگام بازدید از كشتی یونانی بی شك كنار این ساعت خواهید ایستاد و عكس یادگاری خواهید گرفت. البته ناگفته نماند كه مجسمه ها و سازه های دیگری نیز در نزدیكی كشتی وجود دارند كه هركدام می تواند به عنوان سوژه عكاسی انتخاب شود.

شتر سواری

در نزدیكی كشتی یونانی، شتربانانی هستند كه از طریق كرایه دادن شترهایشان امرار معاش می كنند، اصلا جای نگرانی و ترس نیست، زیرا شتربانان حواسشان به شما هست و می توانید با خیال راحت سوار بر شتر شده و از تماشای مناظر از ارتفاع لذت ببرید.

تفریح در كشتی یونانی-T5jw2cZN7U

حتی به دلیل وجود كشتی یونانی در این حومه پارك ساحلی احداث كرده اند كه می توانید در آن پارك با كرایه دوچرخه تجربه متفاوت دیگری كسب كنید، طوری كه با دوچرخه به سمت كشتی یونانی بروید و منظره زیبا را از زاویه ای دیگر تماشا كنید.

غواصی ممنوع

توجه داشته باشید كه تماشای قسمت های داخلی كشتی یونانی ممكن نیست. با اینكه غواصی در خلیج فارس معروف است و خیلی از گردشگران دوست دارند تا غواصی را تجربه كنند اما در حوالی كشتی یونانی امكان پذیر نیست، زیرا خطرات بسیاری در زیر كشتی شما را تهدید می كند، به عنوان مثال ممكن است كشتی هر لحظه فرو بریزد. البته تصاویری از غواصان حرفه ای در این منطقه به ثبت رسیده كه احتمال دارد مربوط به چندین سال گذشته باشد كه هنوز كشتی یونانی در وضعیت خوبی بود.