ریپورتاژ آگهی
گل‌فشانی خارق‎العاده در چابهار

گل‌فشانی خارق‎العاده در چابهار

بدون شك سفر به سیستان و بلوچستان پر از دیدنی‌های درجه یك خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره گل‌فشانی خارق‎العاده در چابهار بدانید.
  • 1402/04/07
  • استان : سيستان و بلوچستان
  • شهر : چابهار
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : بندر تَنگ در نزدیكی كُنارك و ۹۵ كیلومتری شهرستان چابهار
تلفن : 66059000-021

كوه گِل افشان چابهار یكی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های ایران در شهرستان چابهارِ استان سیستان و بلوچستان است. كوه گل فشان چابهار در منطقه‌ای به نام بندر تَنگ در نزدیكی كُنارك و ۹۵ كیلومتری شهرستان چابهار واقع شده است. كوه گل فشان بندر تنگ در گستره بیابانی به نام كهیر قرار گرفته كه خود این بیابان نیز در نتیجه فعالیت‌های درونی زمین به وجود آمده است.

بازدید از گل فشان خارق‌العاده چابهار

بلندی كوه گل فشان چابهار حدود ۱۰۰ متر، و قطر قاعده آن نیز كمی بیشتر از ۱۰۰ متر است. در بالاترین نقطه كوه چاله‌ای به قطر كمتر از یك متر و به عمق نیم متر وجود دارد. از درون این گودالِ كم‌عمقً گِل با فشار گازهای درونی زمین به شكل حبابی درآمده و به بیرون پرتاب می‌شود. هر بار كه پرتاب گل به بیرون صورت می‌گیرد، خاك تپه می‌لرزد و گاه‌گاهی در زمان پرتاب گل، صدایی شبیه به شلیك تفنگ هم شنیده می‌شود. كوه گل فشان چابهار پدیده‌ای بی‌نظیر و كمیاب است كه نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌كند. پرتاب گِل از درون دهانه به بیرون، هر ده تا پانزده دقیقه یك بار رخ‌ می‌دهد. 

گل‌فشانی خارق‎العاده در چابهار-GKMw76lOQv

این گِل سرد و خاكستری‌رنگ است و در اثر فعالیت‌های درونی زمین به بالا پرتاب می‌شود و همچون چشمه‌ای به پائین سرازیر می‌گردد. گل‌های خارج شده از كوه بر روی هم انباشته می‌شوند و كم‌كم مخروط‌هایی با اندازه‌های گوناگون تشكیل می‌دهند. در سال‌های پیش دو تپه كوچك گل فشان دیگر نیز در این منطقه وجود داشت كه اكنون خشك شده است.

برای رسیدن به كوه گل فشان چابهار باید وارد چاله‌ای به عمق دو متر شد كه در فاصله ۲۰۰ متری كوه قرار دارد. بهترین زمان برای دیدن این جاذبه گردشگری ایران، فصل بهار و پائیز است. اگر هوا آفتابی باشد و بارندگی صورت نگرفته باشد، رسیدن به گودال كار آسانی است. اما در صورت خیس بودن زمین، رفتن و رسیدن به كوه گل فشان چابهار كار آسانی نیست.

در اینكه دیدنی‌های ایران را با سفر به مناطق مختلف باید دید، شكی نیست. اما اینكه چرا بازدید از این جاذبه گردشگری برای هر ایرانی و مسافر خارجی لازم است، دلیل‌های گوناگونی وجود دارد:

دیدار از كوه گل فشان چابهار، دیدن پدیده‌ای نادر در ایران و دنیا است كه همتای آن را نمی‌توان در هر جایی پیدا كرد. 

گل‌فشانی خارق‎العاده در چابهار-TeTTB9JbFV
از گِل‌های این كوه می‌توان برای درمان بیماری‌های پوستی همچون آكنه و اگزما، كمردرد، درد ستون مهره‌ها، گرفتگی ماهیچه‌ها، دردهای مفصلی، تنگی و گرفتگی رگ‌ها و بیماری‌های دیگر استفاده كرد. دیدار از كوه گل فشان چابهار به‌معنای دیدن یكی از ۲۴ كوه گِل افشان دنیا است. یعنی دیدن پدیده‌ای كه در بسیاری از كشورها نمی‌توان همتای آن را پیدا كرد.

دیدار كویر اطراف كوه گل فشان چابهار كه آن هم یكی از زیباترین پدیده‌های طبیعت است. توجه داشته باشید كه برای دیدن این منطقه زیبا، بلیط هواپیما ارزان همواره در سفر ماركت در دسترس شما است.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته كوه گل فشان چابهار

فعالیت‌های درونی زمین دلیل پیدایش كوه گل فشان چابهار است و هر بیننده‌ای با دیدن آن دچار نوعی حیرت می‌شود. نكته جالب این است كه در دوروبر این تپه‌ها هیچ گیاهی رشد نمی‌كند و تا چشم كار می‌كند، توده‌های خاك و كویر دیده می‌شود. نكته جالب دیگر درباره این گِل، مناسب بودن آن برای سفالگری است. گل مخصوص كوزه‌گری باید چسبناك و پودری، و بدون دانه‌های درشت و برجسته باشد و گل این گل افشان‌ دارای چنین ویژگی‌هایی است. 

گل‌فشانی خارق‎العاده در چابهار-ElKvCejtbk
حتما در دیدار از این جاذبه گردشگری چابهار به این گل دست بزنید و بافت آن را لمس كنید. اگرچه بسیاری از مردم آن را بر روی پوست خود می‌مالند تا از اثر درمانی آن بهره ببرند.

چگونه به كوه گل فشان چابهار برویم؟

اگر با خودروی شخصی خود به چابهار سفر كرده‌اید، برای دیدار از این پدیده زیبای طبیعت باید از بندر كنارك به سمت بندر عباس بروید. پس از گذراندن ۵۰ كیلومتر، در حالی ‌كه روستای كهیر را پشت سر می‌گذارید، تابلوی بندر تنگ را در سمت چپ جاده می‌بینید. پس از آن وارد مسیر فرعی روستای تنگ می‌شوید و بعد از چند دقیقه تابلوی كوه گل فشان تنگ در دید شما قرار می‌گیرد.

اگر شما در تهران یا شهر دیگری دور از چابهار زندگی می‌كنید، می‌توانید از سفر ماركت بلیط هواپیما چابهار یا كنارك را تهیه كنید. البته با پرواز چارتر به این فرودگاه هم سفر ارزان‌تری را تجربه خواهید كرد. از چابهار تا كوه گل فشان هم وسیله‌های نقلیه زیادی در دسترس هستند كه شما را به این منطقه می‌رسانند. 

گل‌فشانی خارق‎العاده در چابهار-nM1BOfdavP

چه با بلیط هواپیما تهران چابهار و چه با اتوبوس یا وسیله شخصی به این سفر رفته باشید، سری هم به روستای تنگ بزنید و از دیدن ساحل زیبای آن لذت ببرید. دیدن روستای تنگ شما را با مردم خوب و دوست‌داشتنی این منطقه محروم آشنا می‌كند. برخی از مردم این روستا از راه ماهیگیری زندگی خود را تامین می‌كنند و اسكله‌های مخصوص ماهیگیری آنها در كنار آب ساخته شده است.

 پس از روستای تنگ كوه‌های مریخی و جنگل حرا در فاصله نسبتا نزدیك به كوه گل فشان چابهار قرار دار