ریپورتاژ آگهی
سواحل محبوب‌تر مكران

سواحل محبوب‌تر مكران

گشت و گذار در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان، تجربه‌ای بی‌همتا توصیف می‌شود از این رو با ما همراه باشید و درباره سواحل محبوب‌تر مكران بدانید.
  • 1402/04/07
  • استان : سيستان و بلوچستان
  • شهر : چابهار
  • دسته : مناطق ییلاقی و دریاكنارها
آدرس : چابهار-حاشیه دریای عمان
تلفن : 66059000-021

از زیبایی‌های منحصر به فرد این سواحل هم‌نشینی دو منطقه بیابانی و دریایی در كنار هم است. در یك سو شما شاهد كوه‌های بیابانی و كویر خواهید بود و بعد بلافاصله منظره بی‌كران دریا در مقابلتان ظاهر خواهد شد. این منطقه به دلیل اینكه واسطه ایران با سایر نقاط جهان از طریق اقیانوس است، از قدیم دارای اهمیت استراتژیك بوده است؛ اما اخیرا اهمیت گردشگری آن نیز درك شده و با احداث و افزایش امكانات تفریحی به عنوان یكی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری، هم برای ایرانی‌ها و هم برای گردشگران خارجی مطرح شده است. در ادامه به برخی از مكان‌های دیدنی خط ساحلی مكران اشاره خواهیم كرد.

سواحل مكران چابهار

در جنوب شرقی كشورمان، در چابهار و در حاشیه دریای عمان، شما شاهد یكی از زیباترین، متنوع‌ترین و بكرترین مناظر طبیعی خواهید بود كه تجربه سفری بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی را برایتان رقم خواهد زد. این منطقه سواحل مكران نام دارد. بومیان آن را «مَكران» می‌گویند، ولی فردوسی، حماسه‌سرای ایرانی، از اینجا با عنوان «مُكران» یاد كرده است. این سواحل از شرق بندرعباس شروع می‌شود و تا مرز ایران و پاكستان امتداد می‌یابد. بندر چابهار نیز در این سواحل واقع شده است. 

سواحل محبوب‌تر مكران-0BIoM36HRf

درباره نام مكران می‌توان به ذكر نام این سواحل در كتاب تاریخ هرودوت، مورخ یونانی قرن پنج میلادی اشاره كرد. او از این سواحل با عنوان ساتراپ (استان) یاد كرده است. دیگر مستندات تاریخی نیز از نام سواحل مكران یاد كرده‌اند. اما درباره این كه چرا نام مكران بر روی این سواحل گذاشته شده، نظریات مختلفی مطرح است؛ یكی از این نظریات برای واژه مكران ریشه‌ای سومری و بابلی قائل است. در زبان سومری و بابلی مكران را مگان می‌گفتند. مگان یعنی كرانه مگا و خود واژه مگا یعنی قایقران.‌

سواحل مكران دارای تنوع بی‌نظیری از پرندگان است؛ از پرندگان بومی گرفته تا پرندگان مهاجر، آبزی و شكاری. این پرندگان به بیش از ۲۰۰ گونه می‌رسند. پرندگان مهاجر اغلب در فصل‌های پاییز و زمستان این منطقه را برای مهاجرت و زندگی انتخاب می‌كنند. پرندگانی كمیاب و دیدنی نظیر پلیكان پا خاكستری و گیلان‌شاه شاخدار در فصل‌های پاییز و زمستان، این سواحل را به عنوان پناهگاه امن و آرام خود در نظر می‌گیرند.‌ 

سواحل محبوب‌تر مكران-7NYtLL7c7f
علاوه بر پرندگان، سایر حیوانات كمیاب نیز در این سواحل زندگی می‌كنند. خرس سیاه، پلنگ، سنجاب راه راه؛ همچنین شما می‌توانید پستانداران دریایی مانند نهنگ و دلفین را در این سواحل بكر مشاهده كنید.

پیشنهاداتی برای بازدید از سواحل مكران

یكی از لذت‌های گردشگری، لذت عكاسی از مناظر، طبیعت و بناهای تاریخی مقصد گردشگری است. امروزه به لطف وجود گوشی‌های همراه، تقریبا هر كسی می‌تواند از منظره دلخواه خود تصویری به یادگار ثبت كند. شك نداشته باشید در سواحل مكران و مناظر بكر و شگفت‌انگیزش به هر طرف كه بچرخید شاهد قاب‌های ناب و ماندگاری خواهید بود.

كویرها و شن‌زارهای فراخ با تپه‌های ماسه‌ای كه در میان‌شان نخل روییده، سوژه مناسبی برای عكاسی است. سرتان را كه بچرخانید، تا چشم كار می‌كند آبی اقیانوس خواهد بود؛ گاه آرام و متین، گاه مواج و سركش با پرندگانی در آسمان اقیانوس و ماهی‌هایی كه گاه به گاه بیرون از آب می‌پرند. شب كه می‌شود، نوبت به ستاره باران آسمان كویر می‌رسد. خلاصه كافی است دوربین را روشن كنید و دكمه عكس را فشار دهید. 

سواحل محبوب‌تر مكران-NywpOYvecK
سواحل مكران یكی از بهترین و مناسب‌ترین جاهایی است كه در آن می‌توانید از انواع تفریحات آبی لذت ببرید. عمق كم ساحل و نبودن سواحل صخره‌ای، فرصت خوبی است برای شنا و آب‌تنی. در فصل‌های سرد سال نیز كه مردم در اغلب مناطق كشور بخاری روشن كرده‌اند و لباس گرم بر تن دارند، دما در این منطقه كاملا مناسب شنا و آب‌تنی است. از سایر تفریحات می‌توان به قایق‌سواری و جت اسكی اشاره كرد. سواحل مكران برای علاقه‌مندان ماهیگیری نیز فرصت بسیار خوبی است كه رو به غروب آفتاب در افق دریا بنشینند و به ماهیگیری بپردازند.

بدیهی است كه لوازم مورد نیاز هر مسافرتی، بنا بر نیاز و سلیقه مسافر متفاوت است. در مورد سفر به سواحل مكران نیز این موضوع صدق می‌كند. چیزی كه واضح است این است كه در هنگام مسافرت به سیستان و بلوچستان و مناطقی نظیر چابهار و سواحل مكران، لازم نیست لباس گرم با خود بردارید. حتما لباس‌هایی بردارید كه با توجه به دمای منطقه در آن احساس راحتی كنید.

سواحل محبوب‌تر مكران-xuObucgWdC

لوازم و لباس شنا حتما همراه داشته باشید. داشتن كفش مناسب برای پیاده‌روی در مناطق كویری و ساحلی بسیار مهم است. در خصوص خوراك نگرانی چندانی نخواهید داشت. این منطقه پر است از غذاخوری‌هایی كه انواع غذاهای خوشمزه دریایی با طبخی دل‌پذیر سرو می‌كنند. با توجه به بعد مسافت‌ها در منطقه، از شارژ گوشی قبل از عزیمت به جاهای دیدنی كه احتمال وجود برق در آنها كم است اطمینان حاصل كنید. و در آخر چادر مسافرتی حتما به همراه داشته باشید.

همانگونه كه تا الان متوجه شدید، بیشتر دیدنی‌های سواحل مكران جاذبه‌های طبیعی و حیات وحش است. بنابراین توصیه می‌كنیم قبل از اینكه به سری به جایی بزنید، حتما درباره شرایط آن مكان تحقیق كنید و از راهنماهای مجرب كمك بگیرید. مثلا اگر قصد شنا دارید، حتما درباره عمق ساحل و آب و هوای آن روز اطلاعات كسب كنید. در هنگام بازدید از حیوانات، بخصوص حیواناتی وحشی مانند تمساح گاندو، به یك راهنمای باتجربه و آشنا مراجعه كنید. اگر به مناطق كویری و بیابانی می‌روید، حتما آب كافی همراه خود ببرید.