ریپورتاژ آگهی
گردشگری در قلب كوه های اژدر گرمسار + عكس

گردشگری در قلب كوه های اژدر گرمسار + عكس

اگر در مسیر تهران به مشهد در حال حركت باشید كمی قبل از رسیدن به شهر گرمسار، در حاشیه جاده كوه رنگارنگی مشاهده می‌كنید كه توجه شما را جلب خواهد كرد. چین‌های رنگارنگی در روی این كوه دیده می‌شوند كه بسیار كم نظیر هستند و شاید در عمر خود چیز مشابهی مانند آن را نبینید. كوه اژدها گرمسار یك اتفاق نادر زمین شناختی یا شاید هم یك نشانه از وجود اژدهاهای اساطیری باشد، در هر صورت بازدید از آن یك اتفاق به یاد ماندنی برای شما خواهد بود.
  • 1402/04/06
  • استان : سمنان
  • شهر : گرمسار
  • دسته : كوه های ایران
آدرس : سمنان- گرمسار
تلفن : 66059000-021

اگر طبیعت‌گرد هستید و دوست دارید از نزدیك چین‌های رنگی كوه را بررسی كنید ما اوایل بهار و پاییز كه هوا در گرمسار كمی معتدل‌تر است را پیشنهاد می‌كنیم تا هم از تابش آفتاب سوزان در تابستان در امان باشید هم سرمای استخوان سوز زمستان كویر شما را اذیت نكند. ساعات اولیه صبح یا پایان روز كه با طلوع و غروب آفتاب مصادف است نیز می‌تواند زمان خوبی برای لذت بردن از این جاذبه طبیعی باشد. 

گردشگری در قلب كوه های اژدر گرمسار + عكس-hftRvikmVb
راه‌های دسترسی به كوه اژدها گرمسار
آدرس: سمنان، گرمسار، كوه اژدها
راه‌های دسترسی: برای دسترسی به كوه اژدها باید خودرو شخصی داشته باشید. از تهران بهترین راه دسترسی به كوه اژدها جاده تهران به مشهد است. در حدود كیلومتر 94 جاده تهران به مشهد و 11 كیلومتری مركز شهر گرمسار، بعد از شهرك صنعتی گرمسار و قبل از ورودی این شهر در سمت چپ جاده می‌توان كوه اژدها را مشاهده كرد. جاده خاكی یا مسیر ماشین رو برای رسیدن به پای كوه وجود ندارد و باید خودرو را در كنار جاده پارك كنید و با پای پیاده مسیری حدوداً 20 دقیقه‌ای را تا پای كوه بپیمایید. قله كوه اژدها گرمسار بیش از 1200 متر ارتفاع دارد اما چین‌های رنگی تقریباً از همان قسمت‌های پایین كوه نیز قابل مشاهده هستند. توصیه می‌كنیم اگر قصد دارید از نزدیك چین‌ها و كانی‌های رنگی كوه اژدها را ببینید حداقل كفش مناسب كوهنوردی با خود به همراه داشته باشید.

 

گردشگری در قلب كوه های اژدر گرمسار + عكس-jmGmtM4esp

برای دسترسی به كوه اژدها نیازی به تهیه بلیط نیست و حتی تورهای گردشگری نیز می‌توانند بدون مشكل برای بازدید از آن اقدام كنند. شما می‌توانید از صبح تا شب و تا هر زمان كه دوست داشته باشید در كنار كوه بمانید. اما فراموش نكنید هیچگونه امكانات اقامتی و رفاهی در نزدیكی كوه وجود ندارد. از طرفی تنها در روشنایی روز می‌توان از جاذبه‌های این كوه زیبا استفاده كرد. ترجیحاً ساعات اولیه صبح را انتخاب كنید كه آب و هوا معتدل باشد و حتی بتوانید طلوع خورشید را در كوه مشاهد كنید.

دانستنی‌های قبل از دیدن كوه اژدها گرمسار

•    كوه اژدها 1265 متر ارتفاع دارد.
•    چین خوردگی این كوه از جمله عجیب‌ترین و كم نظیر ترین شكل‌های زمین شناسی در ایران است.
•    چین‌ها به رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای و سفید دیده می‌شوند كه زیبایی این اثر طبیعی را دو چندان می‌كند.
•    این چین‌های زیبا در واقع حالت افقی داشته‌اند اما در اثر فشارهایی كه از چند جهت به آن‌ها وارد شده از حالت طبیعی خود خارج شده و به شكل چین مركب در آمده‌اند.
•    رنگ‌های مختلف این چین‌ها نشان از وجود چندین لایه از كانی‌ها و تركیبات مختلف از جمله آهن است.
•    مردم محلی معتقدند كه اژدهایی بزرگ با چنگ زدن بر این كوه باعث این چین‌های رنگی شده است.
•    داستان دیگری نیز وجود دارد كه وجود این چین‌ها را به جنگ رستم و اژدها مرتبط می‌داند. در این داستان گفته می‌شود رستم اژدها را به سمت كوه پرتاپ كرده است و در اثر برخورد اژدها به كوه این چین‌های زیبا ایجاد شده‌اند.
•    تصویری شبیه به اژدها نیز در درون این چین‌ها دیده می‌شود كه در اثر عبور آب راهه‌ها از میان چین‌ها به وجود آمده است.

دوچرخه سواری در كوه اژدها گرمسار

دوچرخه سواران حرفه ای خود را در طبیعت كوهستانی و كویری كوه اژدها گرمسار به چالش می كشند 

راهنمای بازدید از كوه اژدها

كوه اژدها گرمسار، جاذبه طبیعی زیبایی است كه بازدید از آن برای یكبار هم شده می‌تواند تجربه بی نظیری برای بسیاری از افراد باشد. چین‌های این كوه زیبا در طی هزاران سال فعل و انفعال زمین شناختی ایجاد شده‌اند و نمونه‌هایی مانند آن را به سختی می‌توان در ایران یا در هر جای دیگر از جهان پیدا كرد. خصوصاً اینكه وسعت و اندازه این چین‌ها بسیار زیاد بوده و از كیلومترها دورتر نیز مشخص هستند.

انتخاب فصل بهار برای سفر به گرمسار

اوایل فصل بهار بهترین زمان بازدید از این كوه زیبا و سایر جاذبه‌های طبیعی گرمسار به حساب می‌آید. زیرا آب و هوای گرمسار در این موقع معتدل‌تر می‌شود. به این ترتیب می‌توانید به بخش‌های كویری و خشك افراد گرمسار نیز سر بزنید و از گرما یا سرمای شدید كویر در امان باشید.

فرصتی ویژه برای طبیعت گردان

اگر زیبایی‌ها و جذابیت‌های كوه اژدها باعث شده تا برای بازدید از آن برنامه ریزی كنید توصیه می‌كنیم برنامه خود را كمی گسترده‌تر كنید. گرمسار جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد و اگر علاقه مند به طبیعت گردی هستید می‌توانید با سفر به گرمسار علاوه بر كوه اژدها، به گنبد نمكی كوهدشت، كویر ریگ جن، تنگه ظلمات و پارك ملی كویر ایران نیز سر بزنید تا سفر پربارتری داشته باشید.

كوهپیمایی در كوه اژدها

پیشنهاد می‌كنیم به گونه‌ای برنامه ریزی كنید كه صبح زود قبل از طلوع خورشید به پای كوه برسید تا طلوع آفتاب را در كوه مشاهده كنید. زیبایی چین‌های كوه از فاصله‌ای دور نمایان می‌شود كه برای عكاسی فرصت فوق‌العاده‌ای فراهم می‌كند. مسیر تا پای كوه كویری و سنگلاخی است و نیاز به پیاده روی نسبتاً طولانی دارد پس تجهیزات لازم مانند كفش مناسب را به همراه داشته باشید. ضمناً به همراه داشتن آب آشامیدنی اهمیت زیادی دارد زیرا هیچگونه امكانات رفاهی در اطراف كوه دیده نمی‌شود. با كمی كوه پیمایی سبك می‌توانید خود را در بالای چین‌های رنگی كوه اژدها پیدا كنید. منظره زیبایی در جلو چشم شما قرار دارد و می‌توانید از نزدیك لایه‌های مختلف خاك و رنگ‌های آن‌ها را مشاهده كنید.

دوچرخه سواری در كوه اژدها

از دوچرخه سواری در كوهستان و كویر لذت می برید؟ كوه اژدها گرمسار با طبیعت دست نخورده و بكر به همراه مسیرهای كویری و سنگلاخی می‌تواند انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما باشد. قسمت‌های زیادی از كوه اژدها هنوز به طور كامل مسیریابی نشده و اگر به دنبال ماجراجویی هستید این فرصت را به شما می‌دهد تا مسیرهای دوچرخه سواری جدیدی در آن ایجاد كنید.