ریپورتاژ آگهی
اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنكردنی در شهركرد

اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنكردنی در شهركرد

بازدید از بعضی فضاها به یادماندنی و فراموش‌نشدنی خواهد بود از این رو با ما همراه باشید و درباره اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنكردنی در شهركرد بدانید.
  • 1402/04/05
  • استان : چهارمحال و بختياري
  • شهر : شهرکرد
  • دسته : محوطه های باستانی
آدرس : شهركرد
تلفن : 66059000-021

این خانه با ۱۴۰ سال قدمت یكی از زیباترین خانه‌های به یادگار مانده از معماری دوران قاجار در شهركرد است. بخش مهم این خانه، كه تالار یا اتاق آیینه نامیده می ‌شود، در واقع اتاق شاهنشینی به شكل چلیپایی است كه در معماری مسكونی قاجاری بسیار دیده می ‌شود. اتاق آیینه بخشی از عمارتی بزرگ متعلق به خانواده محمودیه است كه دارای فضاهایی بزرگ، باربند، میان‌ سرا، اندرونی، حیاط خلوت، انبارها و اتاق‌هایی با تزیینات آینه است. در دوره پهلوی دوم بیشتر قسمت‌های این خانه تخریب و فقط فضای موسوم به تالار آینه و اتاق‌های همجوار آن و بخشی از ایوان شمالی حیاط آن و حیاط غربی (حیاط خلوت) باقی مانده است. اكنون انجمن خوشنویسان استان چهارمحال و بختیاری در این مكان مستقر است.

اتاق آینه شهركرد؛ باورنكردنی و قدیمی

تا حدود پنج دهه پیش خانه های تاریخی مجلل زیادی در شهركرد وجود داشته است كه به دلیل توسعه لجام گسیخته شهر اكثر قریب به اتفاق آنها تخریب شده است. 

اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنكردنی در شهركرد-uI4ciQiYCe
اتاق آیینه بخشی از عمارت بزرگ متعلق به خانواده محمودیه بوده است كه دارای فضاهایی بزرگ، باربند، میان سرا، اندرونی، حیاط خلوت و انبارهایی بوده است و در خیابان كشی های انجام شده در دوره پهلوی دوم در شهرستان شهركرد انجام شده و اجرای خیابان ولیعصر بیشتر عرصه این خانه تخریب می شود و فقط فضای موسوم به تالار آیینه و اتاقهای جوار آن و بخشی از ایوان شمالی حیاط آن و حیاط غربی (حیاط خلوت) باقی مانده است.

این خانه حدود ۱۴۰ سال قدمت داشته و شاخص های گونه مسكونی معماری ایرانی در آن مشاهده می شود. بخش مهم این خانه كه تالار یا اتاق آیینه نامیده می شود در واقع اتاق شاه نشین به شكل شكم دریده یا چلیپایی است كه در معماری مسكونی قاجاری بسیار دیده می شود. این شكل اتاق در خانه ها و قلعه چالشتر نیز به وفور وجود دارد اما آنچه این اتاق را منحصر به فرد نموده است تزیینات آیینه كاری،گچبری و نقاشی و چوبی جداره ها و سقف است. 

اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنكردنی در شهركرد-Q50hGk3WDb
عمارت محمودیه قدمتی در حدود ۱۴۰ سال دارد و از زیباترین خانه های به جا مانده از معماری دوران قاجار در شهر كرد می باشد. اتاق آیینه بخشی از عمارت بزرگ متعلق به خانواده محمودیه بوده و از یك عمارت قاجاری كه محل زندگی خانواده محمودیه بود، به‌ جای مانده‌ است. باقی عمارت در عملیات عمرانی ساخت خیابان ولیعصر كنونی در شهركرد در زمان پهلوی دوم از بین رفته و تنها همین اتاق با پلانی چلیپائی و تزئینات معماری دوره قاجار به ویژه آئینه كاری‌های نفیس، چند اتاق همجوار و بخشی از حیاط خلوت و ایوان آن بر جای مانده‌ است.

جرزها خشتی بوده و سقف آنها تخت و تیر پوش است كه با پرواز بندی چوبی از زیر تزیین شده است. آیینه كاری ها با قطعات هندسی ریز بر روی جرزها،قاب بالای درها، كلاف زیر سقف كار شده است كه بین آنها را با نقوش گیاهی و هندسی و پرندگان نقاشی كرده اند.سربخاری این اتاق دارای گچبری كلوخه ای است. درهای باقیمانده در این خانه دو لنگه چوبی با تزیینات خورشیدی در كتیبه هاست. 

اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنكردنی در شهركرد-1676gqRJEr

ثبت ملی اتاق آینه شهركرد

بعد گذشت دوره پهلوی و با انقلاب اسلامی ایران این مكان تاریخی ساختار گردشگری به خود گرفت، بطوریكه سالانه گردشگران بسیاری از این بنای تاریخی و مهیج دیدن می كردند. از همین رو سازمان میراث فرهنگی اتاق آینه را جزو آثار ملی كشور ثبت نمود تا یكبار دیگر فضای این اتاق پذیرای افرادی باشد كه رخ به آینه های سپرده و با آرامشی خاص سیرت خود را هماننده حقیقت این آینه ها نمایش دهند. حال این اتاق پذیرای خوشنویسان با احساس ایرانی است و اینجا خانه آنهاست تا با قلم خاطره ها، احساس آینه را بیان كنند.

این اثر در تاریخ ۹ فروردین ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۲۸۶ به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است .بخش مهم این خانه كه تالار یا اتاق آیینه نامیده می شود در واقع اتاق شاه نشین به شكل شكم دریده یا چلیپایی است كه در معماری مسكونی قاجاری بسیار دیده می شود. این شكل اتاق در خانه ها و قلعه چالشتر نیز به وفور وجود دارد اما آنچه این اتاق را منحصر به فرد نموده است تزیینات آیینه كاری،گچبری و نقاشی و چوبی جداره ها و سقف است. 

اتاقی ۱۴۰ ساله و باورنكردنی در شهركرد-3vf4UiQePI
علاوه بر آئینه كاری، نقاشی‌هایی از نقوش پرندگان و گیاهان و … هم به چشم می‌خورد و از سوی دیگر روی بخاری دیواری هم گچبری‌های زیبای كلوخه ای دیده‌ می‌شود. درهای این اتاق دو لنگهچوبی با تزیینات خورشیدی در كتیبه ها است و شیشه‌های رنگی بر بالای آن جای گرفته‌اند. جرزها خشتی بوده و سقف آنها تخت و تیر پوش است كه با پرواز بندی چوبی از زیر تزیین شده است.