ریپورتاژ آگهی
خیابان فردوسی صد سال پیش چه شكلی بوده است؟ + عكس

خیابان فردوسی صد سال پیش چه شكلی بوده است؟ + عكس

در سال ۱۳۱۳ و به مناسبت برگزاری جشن هزارۀ فردوسی، این خیابان به یادبود شاعر پرآوازۀ ایرانی تغییر نام پیدا كرد. عكس‌هایی را كه در اینجا ملاحظه می‌كنید، آنتوان سوروگین، عكاس معروف دوران قاجار و اوایل دورۀ پهلوی از این خیابان تهیه كرده است.
  • 1402/04/03
  • استان : تهران
  • شهر : تهران
  • دسته : شهر-استان
آدرس : تهران. خیابان فردوسی
تلفن : 66059000-021

به گزارش سلام نو به نقل از پارسینه، خیابان فردوسی یكی از خیابان‌های قدیمی شهر تهران است كه در دوران قاجار به نام خیابان علاءالدوله شناخته می‌شد.

در اینجا سه عكس تاریخی از خیابان فردوسی یا علاءالدوله را می‌بینید كه در اواخر دورۀ قاجار یا اوایل دورۀ پهلوی ثبت شده‌اند. (این عكس‌ها در اصل سیاه و سفید بوده‌اند و در این‌جا با استفاده از نرم‌افزار به صورت رنگی درآمده‌اند). 

خیابان فردوسی صد سال پیش چه شكلی بوده است؟ + عكس-3Pj7hOYRkr
 خیابان فردوسی یكی از خیابان‌های قدیمی شهر تهران است كه در دوران قاجار به نام خیابان علاءالدوله شناخته می‌شد.

در سال ۱۳۱۳ و به مناسبت برگزاری جشن هزارۀ فردوسی، این خیابان به یادبود شاعر پرآوازۀ ایرانی تغییر نام پیدا كرد. عكس‌هایی را كه در اینجا ملاحظه می‌كنید، آنتوان سوروگین، عكاس معروف دوران قاجار و اوایل دورۀ پهلوی از این خیابان تهیه كرده است.

به همین جهت می‌توان گفت كه قدمت این عكس‌ها دست‌كم به یك قرن قبل می‌رسد.

مغازۀ عكاسی خود سوروگین نیز در این خیابان واقع شده بود. از دیگر ساختمان‌های مهم تاریخی در این خیابان ساختمان سفارت بریتانیا بوده است. 

خیابان فردوسی صد سال پیش چه شكلی بوده است؟ + عكس-UFVIoiWEUp
در عكس اول تصویر یك روز برفی در خیابان فردوسی را می‌بینیم. چند عابر نیز در این تصویر دیده می‌شوند كه لباس‌هایی سنتی و زمستانی بر تن دارند و یك نفر نیز با پارویی در دست ایستاده و به دوربین نگاه می‌كند. 

خیابان فردوسی صد سال پیش چه شكلی بوده است؟ + عكس-yuKDXK3htR
عكس دوم عبور عابران و احتمالا دورنمایی از مغازۀ عكاسی خود سوروگین را نشان می‌دهد. در این عكس عبور هم‌زمان اتومبیل، درشكه و چهارپا را از این خیابان می‌توان دید.

نكتۀ جالب دیگری كه در این عكس هست، لباس‌های متفاوت مردم است؛ بعضی لباس‌های سنتی پوشیده‌اند و تعدادی نیز لباس‌های مدل غربی بر تن دارند.

از همین جا می‌توان حدس زد كه این عكس در اواخر عمر سوروگین و اوایل دورۀ پهلوی گرفته شده باشد. 

خیابان فردوسی صد سال پیش چه شكلی بوده است؟ + عكس-QUZi9skhx2
عكس سوم نیز به احتمال زیاد در كنار دیوار بیرونی سفارت بریتانیا گرفته شده است. در این عكس عبور چند اسب‌سوار را در انتهای خیابان می‌توان دید، به اضافۀ چند تخت چوبی كه كنار خیابان و زیر سایۀ درختان قرار دارند و چند نفر بر روی آن‌ها نشسته‌اند.