ریپورتاژ آگهی
طبیعت متحیركننده دریاچه سوها اردبیل

طبیعت متحیركننده دریاچه سوها اردبیل

طبیعت‌گردی در اردبیل تجربه درجه یكی خواهد بود، از این رو با ما همراه باشید و درباره طبیعت متحیركننده دریاچه سوها اردبیل بدانید.
  • 1402/03/24
  • استان : اردبيل
  • شهر : نمين
  • دسته : تالاب و دریاچه های ایران
آدرس : اردبیل-نمین
تلفن : 66059000-021

دریاچه سوها یكی از زیباترین جاذبه های ایران است كه در شهرستان نمین واقع در استان اردبیل می باشد. قرارگیری این دریاچه در میان چمنزارها و جنگل های اطراف، فضایی رویایی و شگفت انگیز را پدید آورده كه چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می كند. آرامشی در این مكان نهفته است كه می توانید ساعاتی به دور از هرگونه تعلقات دنیایی به استراحت بپردازید و روحیه ای تازه كنید. روستای سوها (سوآ) در ابتدای جنگل گیلان قرار دارد و از آب و هوایی معتدل برخوردار است. علت نامگذاری این روستا وجود چشمه ها و آب های فراوان در اطرافش بوده است.

موقعیت دریاچه

در میان دشت های سر سبز و زیبای دریاچه حیواناتی نظیر اسب ،گاو، گاومیش به چشم میخورد كه به زیباییهای منطقه افزوده است و در مراتع حیوانات وحشی نظیر گراز گرگ و جوجه تیغی وجود دارد. برای سفر به این منطقه بهتر است كه از وسیله نقلیه شخصی استفاده نكنید چون مسیر روستا تا خود دریاچه جاده خاكی میباشد و میتوان از تاكسی های موجود در مسیر استفاده نمود و یا ماشینهای سوها كه از خود نمین یا اردبیل می آیند استفاده كرد.

طبیعت متحیركننده دریاچه سوها اردبیل-iJuUAs4Jkp

اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر میكنید دشت زیبای بابونه در نزدیكی دریاچه را نیز فراموش نكنید چرا كه عطر زندگی و صدای حیات جاریست. دریاچه تنها ۵ كیلومتر با روستای سوها واقع در شهرستان نمین فاصله دارد. مردم محلی دریاچه را سوآ نیز می نامند فاصله آن تا اردبیل حدود ۳۲ كیلومتر است. روستا حدود ۳۵۰ خانوار جمعیت دارد. شغل اكثر آن ها كشاورزی و دامداری است و محصول عمده آن ها غلات و حبوبات است.

خاك منطقه چنان است كه حتی با فشار زیاد پا ممكن است آب از دل زمین بیرون بیاید. پوشش جنگل های منطقه تنك است و بیشتر زمین های اطراف با چمن های سرسبز پوشیده شده اند. در فصل بهار و تابستان زیبایی های دریاچه دو چندان می شود گل های بابونه از هر طرف می رویند. به خصوص كه آب و هوای كوهستانی منطقه هوایی خنك تر از سایر مناطق دارد و فصل گرم را به بهترین زمان برای سفر به آن تبدیل می كند.

طبیعت متحیركننده دریاچه سوها اردبیل-cnGQC5dtZM

دیدنی های اطراف دریاچه سوها

طبیعت اطراف این دریاچه به اندازه ای مسحور كننده است كه خود مهم ترین دیدنی منطقه به حساب می آید؛ در اطراف دریاچه دشتی مملو از بابونه وجود داشته كه علاوه بر زیبایی بخشیدن به منطقه، خواص دارویی هم دارد. ولی افزون بر جلوه های بصری این محیط می توان به جاذبه های دیگری نیز اشاره كرد.

آبشار لاتون

آبشار لاتون كه مرتفع ترین آبشار ایران به حساب می آید، در فاصله ۱۶ كیلومتری از دریاچه واقع شده؛ ارتفاع این آبشار حدود ۱۰۵ متر می باشد. برای بازدید از این آبشار باید از میان جنگل های انبوه عبور كنید؛ اگرچه این مسیر بسیار دیدنی می باشد ولی ساعات طولانی (حدود ۱۵ ساعت) را باید پیاده روی كنید تا به آن برسید.

روستای كوته كومه

این روستا در فاصله ۹ كیلومتری از آبشار لاتون واقع شده است و از جمله مكان های دیدنی اطراف روستای سوها نمین به حساب می آید.

جنگل فندقلو نمین

این منطقه جنگلی یكی دیگر از جاذبه های اطراف دریاچه می باشد كه فضایی مسحور كننده و دلفریب دارد. خوب است بدانید كه تله كابین حیران هم در این مكان قرار دارد و می توانید تجربه ای تكرار نشدنی را بر فراز جنگل های فندقلو داشته باشید. 

طبیعت متحیركننده دریاچه سوها اردبیل-jjdgdOoeN1

راه های دسترسی به دریاچه سوها

دسترسی به دریاچه سوها نمین از طریق جاده اردبیل به بریس امكان پذیر می باشد؛ به طوری كه از این جاده باید به نیارق بروید و از آن جا به سمت روستای سوها كه تابلوهایش را در مسیر مشاهده می كنید، حركت كنید. فاصله بین روستا سوها تا دریاچه مسیری خاكی است كه حدود ۵ كیلومتر امتداد پیدا كرده و گردشگران تور اردبیل می توانند با خودروی شخصی خود این مسیر را بپیمایند.

البته لازم به ذكر است كه بگوییم قسمتی از مسیر جاده را حتما باید با آفرود یا نیسان بپیمایید یا این كه در صورت تمایل به صورت پیاده از آن عبور كنید؛ یكی از راه های درآمد روستاییان جابجایی گردشگران با نیسان به محل دریاچه است.

هنگام سفر به این دریاچه برخی نكات را باید مد نظر قرار دهید:

تنها نقاط محدودی دارای آنتن دهی مناسب هستند از همین رو امكان گم شدن افراد وجود دارد.

از آن جایی كه حیواناتی نظیر مار، خرس، پلنگ و گرگ در این منطقه دیده شده، بهتر است پس از تاریكی هوا از اقامت در منطقه پرهیز كنید.

اگر برای اولین بار راهی این مكان می شوید بهتر است همراه داشته باشید. 

طبیعت متحیركننده دریاچه سوها اردبیل-77gtsLn1IM