ریپورتاژ آگهی
روستای دربادام باجگیران

روستای دربادام باجگیران

روستای دربادام از توابع بخش باجگیران شهرستان قوچان در ۴۵ كیلومتری شمال غربی قوچان و ۱۷۵ كیلومتری مشهد واقع شده است
  • 1402/03/07
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : فيروزه
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : خراسان رضوی، قوچان، باجگیران
تلفن : 66059000-021

روستای دربادام از توابع بخش باجگیران شهرستان قوچان در ۴۵ كیلومتری شمال غربی قوچان و ۱۷۵ كیلومتری مشهد واقع شده است. آب و هوای این روستا در تابستان مطبوع و در زمستان نسبتاً سرد است.

 

وجه تسمیه
به علت اینكه این روستا در نزدیكی مرز قرار داشته و در این روستا برجك های نگهبانی نیزوجود داشته و در آن زمان با توجه به ترك بودن سربازها می گفتند دور آدم به معنی وایستا آدم بوده و با گذر زمان به دربادام تغییرنام پیدا كرده است.


موقعیت جغرافیایی
كوه‌ های بلندی پیرامون روستای دربادام را فرا گرفته‌ اند. این روستا از غرب و جنوب به كوه بلند با ارتفاع ۲۰۵۱ متر محدود است. رودخانه شاهرگ از كنار روستا عبور می ‌كند. شرایط مساعد اقلیمی، عبور رودخانه شاهرگ و استقرار در مسیر جاده تزانزیتی از عوامل مؤثر دوام و توسعه این روستا می باشد.


محصولات
درآمد اغلب مردم روستای دربادام از فعالیت‌ های زراعی، باغداری و دامداری تامین می‌ شود. گروهی از مردم روستا در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. مهم ‌ترین محصولات زراعی روستا گندم، جو، نخود و عدس است. گردو، بادام، زردآلو و گلابی از محصولات باغی روستاست. مراتع غنی اطراف روستا، موجبات رونق دامداری را فراهم آورده است. انواع فرآورده‌ های دامی مانند شیر، پنیر، ماست، كره، پشم و گوشت به وفور در روستا یافت می ‌شود.


بافت روستا
روستای كوهستانی دربادام، بافت مسكونی متراكمی دارد. خانه ‌های آن عموماً در یك طبقه و با سقف مسطح ساخته شده‌ اند. معماری ساده و نوع مصالح به كار رفته در ساخت خانه‌ ها با محیط طبیعی پیرامون، هماهنگی و سازگاری جالبی یافته ‌اند. كوچه‌ ها و معابر روستا، اغلب پیچ در پیچ و به طور نامنظم كشیده شده ‌اند. شكل خانه‌ ها و فضا‌های درونی آن با توجه به نوع فعالیت و معیشت خانوار متفاوت است. اتاق‌ های استراحت، پذیرایی، طویله، انبار علوفه و میوه از فضا‌های معمول در خانه‌ های روستائیان هستند. مصالح بكار رفته در ساخت بنا‌های قدیمی، گل، سنگ، خشت، و چوب است. در ساخت خانه‌ های جدید از مصالح سیمان، گچ، آجر و تیرآهن استفاده شده است.


آداب و رسوم
مردم روستای دربادام، مراسم اعیاد ملی و مذهبی نوروز، قربان، فطر، غدیر و آئین‌ های شب یلدا، سیزده بدر و چهارشنبه سوری را با شادی برگزار می‌ كنند و در ایام محرم و وفات و شهادت ائمه به عزاداری می ‌پردازند. مردم روستای دربادام و روستا‌های اطراف ضمن برگزاری مراسم دینی، اعتقاد خاصی به امامزاده روستا دارند. امامزاده این روستا، امامزاده عبدالرحمن نام دارد و در بین اهالی روستا به نام امام باد شناخته می ‌شود. مرسوم است كه گروهی از مردم، در شب یا روز چهارشنبه هر هفته به مزار امام باد می ‌ر‌وند و نذورات و قربانی‌ های خود را در همان جا احسان می‌ كنند. در كنار زیارتگاه، صخره‌ ای قرار دارد كه به اعتقاد مردم محلی، دختران دم بخت و زنان نازا با عبور از زیر آن به آرزوی خود می ‌رسند. موسیقی در روستای دربادام، با بهر‌ه ‌گیری از انواع آوازها و آهنگ‌ های محلی بویژه در مراسم عروسی و جشن‌ های روستا، همراه با سازهای محلی دوتار، دهل و قشمه رواج دارد.


پوشاك و صنایع دستی
مردان روستای دربادام به ندرت از پوشاك محلی استفاده می‌ كنند، ولی زنان روستا به منظور حفظ سنت‌ ها، در برخی مراسم بویژه مراسم جشن عروسی، از لباس ‌های كردی و شیلور (كه در گذشته پوشاك اصلی زنان كرد بوده است) استفاده می‌ كنند. این لباس‌ ها، از پارچه‌ های طرح‌ دارِ با رنگ‌ های زیبا دوخته می‌ شوند. پلاس بافی، مهم‌ ترین صنعت دستی روستای دربادام است.


غذای محلی
از معروف ‌ترین غذاهای محلی روستای دربادام می ‌توان به انواع نان محلی، فطیر مسكه و كشته جوش اشاره كرد.


جاذبه های گردشگری
این روستا یكی از مهمترین مناطق ییلاقی و تفرجگاهی شهرستان قوچان است. رودخانه شاهرگ، از ارتفاعات اطراف روستا سرچشمه می‌ گیرد و مهمترین منبع تامین آب مورد نیاز روستاست. گروه زیادی از مردم قوچان و شهرهای اطراف بویژه در بهار و تابستان اوقات فراغت خود را در حواشی این رودخانه سپری می‌ كنند. قسمت‌ هایی از ارتفاعات غربی و جنوبی روستا، در بهار و تابستان از مراتع غنی پوشیده شده و چشم ‌انداز بسیار زیبایی پدید می ‌آورد. این ارتفاعات، در تمام طول سال، مورد توجه كوهنوردان و طبیعت ‌گردان قرار می ‌گیرد. رنگارنگی باغ‌ های میوه با شكوفه‌ های عطرآگین بهاری، تنوع میوه‌ های تابستانی، خزان پاییز و سپیدی زمستان، مردم را بر شوق و گردشگران را به وجد می ‌آورد. زیارتگاه امام باد در ۴ كیلومتری روستا واقع شده و مورد توجه اهالی می باشد. از دیگر جاذبه ‌های روستای در بادام، خانه‌ ای به نام اجاق است. در روز چهارشنبه بعضی از روستائیان به این مكان می‌ روند و برای شفای بیماران، گوسفند قربانی می‌ كنند. پختن نان فطیر و توزیع آن در میان مردم، از دیگر رسوم این روز در خانه اجاق است.

 

روستای دربادام باجگیران-TGswX11Vg6