ریپورتاژ آگهی
دره انجیر زو فیروزه

دره انجیر زو فیروزه

دره زیبای انجیر زو در شمال روستای سلیمانی از توابع دهستان طاغنكوه شمالی بخش طاغنكوه شهرستان فیروزه در استان خراسان رضوی می باشد.
  • 1402/03/07
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : فيروزه
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : این دره در سه كیلومتری شمال روستای سلیمانی واقع شده و راه اصلی آن از انتهای شمالی روستا به صورت خاكی و ماشین رو می باشد.
تلفن : 66059000-021

دره زیبای انجیر زو در شمال روستای سلیمانی از توابع دهستان طاغنكوه شمالی بخش طاغنكوه شهرستان فیروزه در استان خراسان رضوی می باشد. آب جریان یافته در این دره، در طول هزاران سال سبب تشكیل مخروط افكنه بزرگ روستای سلیمانی شده كه امروزه روستای سلیمانی و زمین های حاصلخیز آن روی این مخروط افكنه واقع شده‌ اند. دره پوشیده از انواع درخت زبان گنجشك (كه در لهجه محلی سرون گفته می شود)، چنار و بید و درختان انجیر وحشی می باشد و شامل سه قسمت است:

۱- قسمت پایینی كه بواسطه انبوه درختان، بهترین مكان اسكان مسافرین به شمار می‌ آید. در بالاترین بخش این قسمت، استخر كوچك ذخیره آب و آبشار زیبای انجیر زو را مشاهده خواهید كرد.

۲- قسمت میانی كه زیباترین بخش دره را تشكیل می ‌دهد،  از آبشار شروع شده و تا ابتدای دره تنگی كه جریان آب برای خود ایجاد نموده، ادامه دارد. این بخش صعب العبور اما دل انگیز، به كمك آبشار و طبیعت وحشی جنگل، طراوت خاصی دارد.

۳- قسمت بالایی كه از ابتدای دره پر پیچ و خم شروع می شود و تا سرچشمه ادامه می یابد. قسمت پیچ و خم دار صعب العبور ترین قسمت دره محسوب می شود و آبشار دوم را نیز در همین قسمت می ‌بینیم. پس از این بخش سخت به دره ای بازتر و درختان پراكنده می‌ رسیم كه به سرچشمه منتهی می‌ شود. چند چشمه كوچك جوشان هم، آب دره را تأمین می ‌كنند.

 

مسیر دسترسی
این دره در سه كیلومتری شمال روستای سلیمانی واقع شده و راه اصلی آن از انتهای شمالی روستا به صورت خاكی و ماشین رو می باشد.

دره انجیر زو فیروزه-V69Phz8gqA

دره انجیر زو فیروزه-KSMfyo4ib4