ریپورتاژ آگهی
خانه ملا محمد ترشیزی سبزوار

خانه ملا محمد ترشیزی سبزوار

خانه ملا محمد ترشیزی در خیابان سید جمال الدین اسد آبادی سبزوار واقع شده و از دو قسمت زمستان نشین و تابستان نشین تشكیل گردیده، بخش زمستان نشین آن در حدود هشتاد سال و بخش تابستان نشین آن حدود شصت سال قدمت دارد.
  • 1402/02/31
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : سبزوار
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : خراسان رضوی، سبزوار
تلفن : 66059000-021

خانه ملا محمد ترشیزی در خیابان سید جمال الدین اسد آبادی سبزوار واقع شده و از دو قسمت زمستان نشین و تابستان نشین تشكیل گردیده، بخش زمستان  نشین آن در حدود هشتاد سال و بخش تابستان نشین آن حدود شصت سال قدمت دارد. این بنا در كل متعلق به دوره پهلوی اول است. ورودی بنا از جانب شرق بوده و كل محوطه از سه قسمت شامل بنای اصلی، اندرونی و نیز حیاط دیگری در ضلع جنوبی با اتاقهایی در سمت شمالی  آن تشكیل شده است. از مهمترین عوامل تزئینی بنا می توان به آجر كاری رجنام، دیواره حیاط و بالای پنجره های بیرونی اشاره نمود و همچنین گچبری  اطراف روشنایی و كادر بندی ساده سقف اتاقها و پنجره های  مشرف به حیاط شرقی و نیز وجود بادگیرهایی در سقف كه هم اكنون برای تهویه اتاق ها استفاده می گردد جلوه خاصی به بنا بخشیده است.

باغ ترشیزی نیزاز آثار تاریخی شهرستان سبزوار و نمونه ‌ای از باغ‌ های ایرانی محسوب می ‌شود. باغ ترشیزی روستای باغان در فاصله هفت كیلومتری شرق سبزوار قرار دارد و یكی از آثار تاریخی سبزوار است كه متعلق به خانواده ایرج ترشیزی می ‌باشد. ترشیزی‌ ها از خانواده ‌های اصیل و ثروتمند سبزوار هستند كه در آن زمان دارای چندین باغ ازجمله در روستاهای باغان، مهر آباد و چند خانه با ارزش تاریخی است كه یكی از آنها متعلق به ملامحمد ترشیزی می ‌باشد كه به ثبت ملی نیز رسیده است. ترشیزی ‌ها اولین گاراژ باربری و مسافربری سبزوار را تأمین كرده‌ اند كه امروزه به ‌نام گاراژ محمدیه معروف است و یكی از آثار تاریخی سبزوار محسوب می ‌شود. باغ ترشیزی باغان بصورت یك عمارت با دورنمای اصلی (شمالی- جنوبی) ساخته شده و دقیقا‌ً قرینه هم می ‌باشد. عمارت اصلی فضاهایی مثل تالار پذیرایی، پنج دری، اتاق ‌های نشیمن، دالان، راهرو در خود جای داده و ساختمانی كه در ضلع جنوب شرقی عمارت و چسبیده به آن قرار دارد، شامل آب انبار، حوضخانه، بادگیرخانه، مطبخ، انباری و… است. باغ عمارت در ضلع جنوبی قرار دارد و درختان كهنسالی فضای باغ را آراسته ‌اند و تزئینات این عمارت شامل گچبری، یزدی بندی گچی نیم طاق ورودی‌ ها و آجر كاری فوق العاده زیبا در بنا ‌شده است.


موقعیت مكانی
سبزوار، میدان حكیم، خیابان اسدآبادی، پشت دبیرستان قدیمی اسرار

 

خانه ملا محمد ترشیزی سبزوار-hgpxeeBjiB