ریپورتاژ آگهی
تفرجگاه گرماب سعادت آباد رشتخوار

تفرجگاه گرماب سعادت آباد رشتخوار

تفرجگاه گرماب در ۱۵ كیلومتری روستای سعادت آباد واقع شده است كه ورودی آن از ۷ كیلومتری روستا در میان دره های خرم و خوش آب و هوا شروع می شود
  • 1402/02/26
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : رشتخوار
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : خراسان رضوی، رشتخوار، سعادت آباد
تلفن : 66059000-021

تفرجگاه گرماب در ۱۵ كیلومتری روستای سعادت آباد واقع شده است كه ورودی آن از ۷ كیلومتری روستا در میان دره های خرم و خوش آب و هوا شروع می شود و حدود ۸ كیلومتر تا آب گرم و آبشار زیبا را باید از  میان دره ها و تنگل های سرسبز گذشت تا به آنجا رسید. درختان زیبا و كوهی در مسیر این تفرجگاه همچون بنه، گز،  ِچنار كوهی در منطقه گرم و خشك باعث شده تا این تفرجگاه همچون نگینی در دل كویر بدرخشد. سالیانه خصوصا در بهار و تابستان تعداد زیادی از گردشگران از مناطق دور و نزدیك برای گذران اوقات فراغت خود و تفریح و كوهنوری و حتی جمع آوری بنه و گیاهان كوهی به اینجا می آیند. آبشار زیبا ی تفرجگاه  گرماب با آبی سرد و گوارا در كنار آب گرم معدنی  قدرت خداوند را برای هر بیننده ای به نمایش می گذارد. این آبشار كه به اسم گرمسار معروف است از كوههای روستای سعادت آباد سرچشمه میگیرد و در بیست كیلومتری رشتخوار واقع شده است. ارتفاع آبشار از سطح زمین بیست متر میباشد و گردشگران از چشمه آب گرم كه در نزدیك آن قرار گرفته برای شنا و خواص درمانی استفاده میكنند. چشمه آب گرم به یك حوض كوچك سر پوشیده هدایت می شود كه به دلیل اعتقاد به خاصیت درمانی آن، مراجعین خاص خود را دارد و بصورت شیفت بندی برای خانمها و آقایان قابل استفاده است. آبشار در فصل تابستان، در نهایت كم آبی است، اما زیارت مزار پیر یاهو و دره سرسبز گردشگران زیادی را جلب كرده است. این منطقه دارای دو بخش است كه یك بخش آن مسیر پیاده روی است كه افراد بیشتر به قصد پیاده روی و لذت بردن از چشم اندازها و مناظر طبیعی مراجعه می كنند كه در ارتفاعات پائین این مجموعه واقع شده است و بخش دیگر كه در ارتفاعات بالاتری از مسیر پیاده روی واقع شده، فضایی است كه افراد بیشتر به قصد زیارت پیر یاهو به این نقطه مراجعه می كنند.


زیارتگاه پیر یاهو
زیارتگاه پیر یاهو در كوه های سعادت آباد  با فاصله ۱۷كیلومتری از روستا واقع شده و مكانی است متعلق به پیری زاهد و خدا پرست. هویت اصلی پیر یاهو همچنان در پرده‌ ای از ابهام و راز باقی مانده است و چنین به نظر می‌ رسد كه از عرفا بوده‌ است، اما به اعتقاد اهالی منطقه كه به این مكان اعتقاد دارند، ایشان از بزرگانی است كه در زمان حضرت موسی در این  دیار می زیسته و وقتی كه خدا می خواهد یكی از بندگان مخلص خود را به حضرت موسی معرفی كند  وی را معرفی می كند. وقتی حضرت به پیش وی می آید و حرف از خدا می زند پیر زاهد از شنیدن اسم خدا جان می دهد و به دیار باقی می شتابد. این زیارتگاه در مكانی بسیار زیبا و دل انگیز واقع شده و هر سال پذیرای زائران و گردشگران زیادی از سراسر كشور می باشد.


روستای سعادت آباد
روستای سعادت آباد كه در نوزده كیلومتری جنوب شرق رشتخوار واقع شده است، در فصول سرد سال دارای مزارع سرسبز زعفران و گندم و در تابستان دارای باغات پسته و مزارع گسترده چغندر قند و خربزه است. وجود آثار تاریخی باشكوهی همچون عمارت محمد خان قرائی، مسجد و آب انبار سعادت آباد و وجود كوههای گرمو در شمال روستا و آبشار، چشمه آب گرم و مزار پیریاهو باعث گردیده تا گردشگران بسیاری در فصول مختلف سال به این منطقه سفر نمایند و از جاذبه های تاریخی، طبیعی و مناظر زیبا و بكر آن لذت ببرند.

تفرجگاه گرماب سعادت آباد رشتخوار-zheav6SkAp

تفرجگاه گرماب سعادت آباد رشتخوار-ZIl1WEGEqn

تفرجگاه گرماب سعادت آباد رشتخوار-TTeqEt8XOT

تفرجگاه گرماب سعادت آباد رشتخوار-76DADh7kSF

تفرجگاه گرماب سعادت آباد رشتخوار-srpexrzZXL

تفرجگاه گرماب سعادت آباد رشتخوار-gvpANgzxfJ