ریپورتاژ آگهی
پلكان نادری درگز

پلكان نادری درگز

در فاصله ۸۸ كیلومتری جاده قدیم قوچان به درگز در ۴ كیلومتری شرق روستان كپكان در دامنه جنوبی كوه الله اكبر عارضه سنگی به چشم می ‌خورد كه در بین اهالی موسوم به هزار پله نادری است.
  • 1402/02/26
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : درگز
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : خراسان رضوی، درگز
تلفن : 66059000-021

در فاصله ۸۸ كیلومتری جاده قدیم قوچان به درگز در ۴ كیلومتری شرق روستان كپكان در دامنه جنوبی كوه الله اكبر عارضه سنگی به چشم می ‌خورد كه در بین اهالی موسوم به هزار پله نادری است. پلكان نادری از جاهای دیدنی درگز به شمار می ‌رود و این مسیر سنگی از ارتفاع ۵۰۰ متری كوه‌ های الله اكبر آغاز شده و به طول تقریبی یك كیلومتر پس از چند پیج و تاب در امتداد جاده به فاصله ۸۰۰ متر ی خط الرأس كوه پایان می ‌یابد. این راه در گویش محلی به نردبان یولی (راه نردبانی) معروف است و در گویش كرمانجی زینه نادری گفته می ‌شود. این پلكان حدود ۱۰۰۰ متر طول دارد و عرض هر پله بین ۲ تا ۳ متر در نوسان است. ارتفاع هر پله در حدود ۱۰ تا ۲۰ سانتی ‌متر و كف آن ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است. تعداد پله‌ ها با شمارشی از بالا به پایین ۱۱۰۰ عدد بوده است. پلكان بر روی یك تخته سنگ یكپارچه از جنس سنگهای كف رودخانه‌ ای به صورت ممتد و بدون بریدگی شكل گرفته است. عارضه طبیعی دیگر در امتداد غرب و شرقی پلكان را محصور كرده است. یك آبرفت باریك در جبهه شرقی دیوار با ارتفاع متوسط دو متر واقع شده كه در پشت این دیواره سنگی دره ‌ای عمیق قرار دارد. كاربرد این پلكان دقیقا مشخص نشده است، ولی راجع به آن نظرات مختلفی ابراز شده است. برخی معتقدند، این پلكان برای چابك ‌سازی و تمرین اسب‌ های سواره نظام نادر ساخته شده و برخی آنرا راهی برای ارتباط به دشت درگز از طریق گردنه الله اكبر می ‌دانند كه در زمستان‌ ها بسیار صعب العبور بوده و این پلكان از لغزش سواران سپاه در یخبندان جلوگیری می ‌كرده است. از بالا به پایین پله‌ ها طی می‌ شوند پس از پیمودن حدود ۵۰۰ متر در سمت راست پلكان نوعی حصار سنگ سراسری در موازات پلكان را تشكیل می ‌دهد. در داخل سه قاب متصل به هم شامل یك قاب میانی نسبتا بزرگ كه به شكل محراب است و دو قاب كوچك در طرفین كتیبه ‌ای به چشم می ‌خورد كه نوشته ‌های آن بر اثر فرسایش محو شده‌ اند، اما با این حال با اندكی دقت می‌ توان بعضی از كلمات متن را قرائت كرد، ولی خواندن كل متن كتیبه نیاز به شیوه‌ های خاص كتیبه خوانی دارد. این كتیبه‌ ها امروزه دیگر وجود ندارد و به عبارتی به سرقت رفته ‌اند.

لازم به ذكر است الله اكبر با ارتفاع ۲۸۰۴ متر بلندترین قله هزار مسجد محسوب می‌ شود. در دامنه جنوبی الله اكبر دره‌ ای باریك از كماس جدا می ‌شود. در این دره روستاهایی قرار دارد. راه از میان این دره می ‌گذرد. از دو راهی امام قلی تا ابتدای گردنه و پلكان نادری، روستاهای اینچه ساوبلاغ، اینچه كیكانلو، آق مزار، خارانلو، گپی و كپكان و تأسیسات پایگاه نظامی بر سر راه قرار دارد. در جنوب كپكان دره ای حاصلخیز قرار دارد كه با امتداد به سمت جنوب و قوچان راه مالرو قوچان به درگز را پس از بریدن كوه های هزار مسجد، در كپكان بر گردنه الله اكبر متصل می ‌كند و هم اكنون روستاهای كلاته گلستان، دربند قشلاق و دربند ییلاق در میان این دره قرار دارد. دامنه شمالی كوه الله اكبر به دشت درگز منتهی می ‌شود.

 

پلكان نادری درگز-ncm3R2RrNe

پلكان نادری درگز-qinBGlJasL

پلكان نادری درگز-SleGKq1ZYb

پلكان نادری درگز-6oEGIPFr2d