ریپورتاژ آگهی
دره قزقان درگز

دره قزقان درگز

قزقان دره، روستایی از توابع بخش لطف ‌آباد شهرستان درگز در استان خراسان رضوی است
  • 1402/02/26
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : درگز
  • دسته : دره ها و تنگ های ایران
آدرس : خراسان رضوی، درگز، لطف آباد، روستای قزقان دره
تلفن : 66059000-021

قزقان دره، روستایی از توابع بخش لطف ‌آباد شهرستان درگز در استان خراسان رضوی است. این روستا هم مرز با كشور تركمنستان، در دهستان دیباج قرار گرفته و حدود ۵۷ خانوار در آن ساكن هستند.

عشایر در این منطقه زندگی می كنند و به تولید محصولات لبنی و صنایع دستی می پردازند؛ این محصولات، خود به تنهایی یكی از عوامل جذب گردشگر به این منطقه بشمار می رود.

گردشگران می ‌توانند برای استفاده از طبیعت بكر قزقان دره و خرید محصولات اصیل عشایر منطقه، از مسیر درگز- لطف‌آباد-شیلگان خود را به این مكان دیدنی برسانند.


وجه تسمیه
با توجه به اینكه در این مناطق از اول تركمنان و تركها ساكن بوده اند، به اسم قزقن دره نامیده شده است. قزقن در تركی به معنی داغ و گداخته می باشد. به دلیل اینكه در تابستان بادهای گرم از صحرای قره قوم تركمنستان در این دره می وزد، این اسم را به خود گرفته است. روستایی نیز به همین نام (قزقن) در آنسوی مرز در تركمنستان وجود دارد.


رویدادها
جشنواره عشایر و روستایی قزقان دره به همت اداره امور عشایر و مشاركت سایر اعضای ستاد در محل طبیعت زیبای قزقان دره هر سال از ده تا سیزده فروردین در این منطقه برگزار می شود.


مسیر قزقان دره
از قوچان تا روستای قزقان حدود سه ساعت سواری نیاز است. در روستا پس از پارك ماشین، پیاده به مسیر ادامه می دهیم. طول راه چمنزار و پوشیده از انواع گلهای صحرایی و شقایق است كه در بهار منظره ای دیدنی خلق می كنند. در جریان كوهنوردی و پیاده روی تماشای رقص پروانه ها و چرای گوسفندان بسیار لذت بخش است.


موقعیت مكانی
درگز یا دره گز یكی از شهرهای استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران است. درگز تا تهران ۱۱۵۰ و تا مشهد ۲۵۵ كیلومتر فاصله دارد. از شمال به مرز ایران و تركمنستان، از مشرق و جنوب شرقی به مشهد، از جنوب به چناران و از مغرب به قوچان محدود است.


جاذبه های نزدیك
گردنه و چشمه آب معدنی الله اكبر، پارك ملی تندوره، دره شگفت انگیز شمخال، آتشكده های متعدد، غارهای قزلق و شادمینه، پلكان نادری، بازارچه مرزی گمرك و ده‌ ها اثر تاریخی و طبیعی دیگر از دیدنی‌های این منطقه بكر و زیبا محسوب می ‌شوند.

در حدود ۴۰ كیلومتری درگز بخشی به نام لطف آباد وجود دارد. اگر با ماشین در جاده‌ های اطراف لطف‌آباد سفر كنید، حریم مرزی ایران و تركمنستان به چشم می ‌خورد. تپه‌ های خاكی و سرسبز این منطقه در فصل بهار دیدنی است. این منطقه دارای گمرك مرزی و محل ترانزیت كالا از ایران به تركمنستان است. در حوالی این بخش منطقه ‌‌ای به نام شیلگان دره نیز وجود دارد كه اگر در اواسط فصل بهار به این منطقه سفر كنید از سرسبزی بی‌ نظیر آن مدهوش خواهید شد.

دره قزقان درگز-VzqUcNsEsv

دره قزقان درگز-q5kuUMxKpk

دره قزقان درگز-Zwipnt5xCL

دره قزقان درگز-WlS0nItdSM

دره قزقان درگز-YG7v4nyCUt