ریپورتاژ آگهی
رباط ریوند داورزن

رباط ریوند داورزن

كاروانسرای تاریخی ریوند از جمله كاروانسراهای بین راهی استان خراسان رضوی است كه در دوران حكومت صفویه در حاشیه جاده ابریشم سابق ساخته شده است.
  • 1402/02/23
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : داورزن
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : خراسان رضوی، داورزن
تلفن : 66059000-021

كاروانسرای تاریخی ریوند از جمله كاروانسراهای بین راهی استان خراسان رضوی است كه در دوران حكومت صفویه در حاشیه جاده ابریشم سابق ساخته شده است. این كاروانسرا ی مربع شكل یكی از منحصربفرد ترین كاروانسراهای داورزن است كه دارای چهار ایوان هشتی، حیاط مركزی، حجره ها، اصطبل و شاه نشین بوده و آب انباری نیز در روبروی كاروانسرا برای مصارف مسافران ایجاد شده است. برای تأمین امنیت این كاروانسرا دو برج نگهبانی از جنس خشت خام در دو قسمت جنوب غربی و شمال شرقی بنا در زمان قاجاریه احداث شده است. كاروانسرای ریوند را می توان اوج هنر و معماری ایرانی و مجموعه ای بی بدیل از آجركاریهای زیبا دانست.

لازم به یادآوری است كه روستای تاریخی ریوند در غرب منطقه سبزوار بزرگ واقع شده است. روستای ریوند امروزی بخشی از ناحیه وسیع رئونت باستانی ایران است كه از ناحیه غرب سبزوار تا شرق نیشابور را در بر می گرفته. آتشكده باستانی آذربرزین مهر كه یكی از سه عبادتگاه ایرانیان خداجوی در قبل از ظهور اسلام بوده، در این منطقه قرار دارد. روستای تاریخی مهر نیز در همین ناحیه قرار دارد. نام این روستا نیز یاداور آذربرزین مهر می باشد.


موقعیت مكانی
رباط تاریخی بین راهی ریوند در ضلع جنوبی روستای ریوند در حاشیه جاده قدیم ابریشم و در فاصله حدود ۳۰ كیلومتری سبزوار در مسیر جاده سبزوار به تهران واقع شده است.

 

رباط ریوند داورزن-7OiSA1ZYcd



رباط ریوند داورزن-hDGqCWMi8c

رباط ریوند داورزن-VXEdKTtpMC

رباط ریوند داورزن-ZtaSt7ubUW