ریپورتاژ آگهی
روستای مزینان داورزن

روستای مزینان داورزن

مزینان از كهن ترین روستاهای داورزن است كه در فاصله پنج كیلومتری شهر داورزن و در حاشیه كویر قرار دارد
  • 1402/02/23
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : داورزن
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : خراسان رضوی، داورزن
تلفن : 66059000-021

مزینان از كهن ترین روستاهای داورزن است كه در فاصله پنج كیلومتری شهر داورزن و در حاشیه كویر قرار دارد كه با بناهای تاریخی فراوان، مقصد بسیاری از گردشگران واقع شده است. این روستا علاوه بر جاذبه های گردشگری فراوان، از نقطه نظر فرهنگی نیز حائز اهمیت است. مزینان، خاستگاه خاندان شریعتی و زادگاه دكتر علی شریعتی نیز می باشد. نام كتاب دكتر شریعتی «كویر» هم برگرفته از كویر مزینان است كه متاسفانه یكی از كویرهای فراموش شده ایران لقب دارد. در حالی كه این كویر از پتانسیل بالایی در جذب گردشگر برخوردار بوده و شبهای آن هم بسیار دیدنی و خیال انگیز است و می ‌تواند به یكی از مراكز اصلی ستاره شناسی و پایگاه‌ های نجوم كشور تبدیل شود.


تاریخچه
قدمت خطه مزینان به ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد. جاده ابریشم یا راه ابریشم كه شبكه راه‌ های متصل شده ‌ای به منظور بازرگانی در قاره آسیا بود شرق و غرب و جنوب آسیا را بهم و به شمال آفریقا و شرق اروپا متصل می ‌كرد. این راه از شهرستان توان هوانگ در چین به ولایت كانسو می ‌آمد و از آنجا داخل تركستان شرقی امروزی می ‌شد و از طریق بیش‌ بالیغ و آلمالیغ و اترار به سمرقند و بخارا می‌ رسید. در بخارا قسمت اصلی آن از راه مرو، سرخس، نیشابور، سبزوار، گرگان به ری می‌ آمد و از ری به قزوین و زنجان و تبریز و ایروان می‌ رفت و از ایروان به طرابوزانیا به یكی از بنادر شام منتهی می ‌گردید. مزینان نیز در مسیر این راه تاریخی قرار داشت.


شرایط جغرافیایی
مزینان در ۶ كیلومتری جنوب غربی داورزن و در ۲۹۵ كیلومتری شهر مشهد قرار دارد. مزینان با ارتفاع ۸۱۰ متر از سطح دریا و اقلیم نیمه بیابانی، تابستان ‌های گرم و خشك و زمستان‌ های سرد دارد. مزینان از شمال غربی به روستای بهمن ‌آباد، از جنوب به روستای غنی آباد و از شرق به ارتفاعات پیرامون محدود است.


جاذبه های گردشگری

  • از اماكن دیدنی داورزن، رباط شاه عباسی است. قدمت این رباط تاریخی كهن، با توجه به كتیبه سر در ایوان ورودی، به سال ۱۰۶۴ هجری قمری می رسد. این بنا توسط حاج محمد طالب، فرزند حاج معین الدین محمد اصفهانی، به رسم سنت حسنه وقف و برای استراحت زائران و مسافران ساخته شده است. رباط مزینان یكی از بزرگترین و با شكوه ترین رباط های ساخته شده در ایران به حساب می ‌آید كه با نقشه ای منحصر به فرد، روبروی ویرانه های كاروانسرای مأمونی احداث گردید. این رباط در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
  • از دیگر جاذبه های گردشگری داورزن و روستای تاریخی مزینان، بادگیر و آب انبار این منطقه است. آب انبار مزینان كه به نام دهستانش معروف شده، همزمان با ساخت كاروانسرای مزینان و جزو ابنیه خدماتی كاروانسراست. این آب انبار با تزئینات آجری زیبا، به جهت استفاده آب شرب و مصرفی كاروانیان احداث گردیده و با توجه به ابعاد آجرهای بكار رفته در اثر و نوع معماری، می توان این بنا را متعلق به عهد صفویه دانست.
  • قلعه اسماعیل آباد، بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد. این قلعه در حاشیه كویر مزینان و بر بلندای كوه قرار دارد. راه رسیدن به این دژ نظامی صعب العبور بوده و چاه هایی برای خروج از قلعه در آن تعبیه شده است.
  • كاریز مزینان در جنوب غربی مزینان واقع شده و مشهور است كه به دست طاهر آبشناس از سرداران مأمون عباسی ساخته شده ‌است. طول این كاریز ۱۷ كیلومتر بوده و از طولانی ‌ترین كاریزهای موجود در ایران است و دارای ۳۱۷ عدد چاه می ‌باشد كه به وسیله نقب‌ های زیر زمینی به هم متصل شده ‌اند. عمق مادر چاه كاریز ۱۳۰متر می‌ باشد؛ با توجه به اینكه متوسط عمیق ترین مادر چاه‌ های كاریزهای موجود در كشور ۱۲۰ متر است؛ از این حیث نیز كاریز مزینان از كاریزهای استثنایی ایران است.
  • بنای هیئت حسینی بالا مربوط به اواخر دوره قاجار-اوایل دوره پهلوی است و در روستای مزینا واقع شده است. این بنا در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۹۰۴ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • تپه بلقوز مربوط به اوایل هزاره اول است و در ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۴۹۵ به ‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • مسجد پایین قلعه مزینان مربوط به دوره صفوی است و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۷۶ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • مسجد جامع مزینان مربوط به دوره قاجار است و در ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۹۰۳ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
  • بقعه كلاته مزینان مربوط به دوره قاجار-دوره پهلوی است و در قسمت مركزی میان قبرستان روستای كلاته مزینان واقع شده است. این بنا در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۸۰ به‌ عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای مزینان داورزن-cNyntHaJrT

روستای مزینان داورزن-F0dogzsC00