ریپورتاژ آگهی
روستای درفك خوشاب

روستای درفك خوشاب

روستای درفك از دو قسمت علیا و سفلی شكل گرفته است. درفك علیا به زبان فارسی مردم آن سخن گفته و از اقوام عرب، فارس، كرد تشكیل شده است
  • 1402/02/21
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : خوشاب
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : خراسان رضوی، خوشاب
تلفن : 66059000-021

روستای درفك از دو قسمت علیا و سفلی شكل گرفته است. درفك علیا به زبان فارسی مردم آن سخن گفته و از اقوام عرب، فارس، كرد تشكیل شده است. درفك سفلی ترك زبان بوده و محل سكونت اقوام ترك و تركمن می باشد. روستاهای فوق تا سال ۱۳۴۰ حدود یك كیلومتر فاصله داشت ولی بعد از آن با ازدواج های جوانان در دو روستا و ساخت و سازهای واحدهای مسكونی در بین دو روستا مرزی وجود ندارد و همه مردم دو روستا تحت یك نام واحد درفك با یك شورای سه نفره و یك دهیار در كنار یكدیگر زندگی می كنند.


شرایط اقلیمی
روستای درفك كه در ارتفاع ۱۵۱۰ متری از سطح دریا قرار دارد دارای آب و هوای سرد كوهستانی و ییلاقی میباشد. این روستا از شمال به ارتفاعات كوه سفید، جنوب راه آهن تهران-مشهد، شرق روستاهای رودسراب و شم آباد، از غرب به روستاهای دیواندر، حسن آباد، كلاته حاج باقر و كلاته حاج مطلب منتهی می گردد.


محصولات
مردم درفك به كارهایی مانند زراعت، باغداری، دامپروری، پرورش زنبور عسل، پرورش كرم ابریشم، قالی بافی و ... مشغول می باشند. محصولات كشاورزی زراعی آن شامل گندم، جو، نخود، لوبیا، عدس، كنجد، آفتابگردان، زعفران، ذرت، سیب زمینی، شلغم، هویج، ترب، پیاز، سیر، انواع سبزی خوردن، چغندر قند، چغندر علوفه ای، یونجه، ارزن، خیار، هندوانه، خربزه، طالبی، كدو تنبل، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و ... است. محصولات باغی آن انواع میوه مثل سیب، انجیر، گوجه سبز، پسته، توت، شاه توت، فندق، انار، بادام، آلوزرد، گردو (جوز)، به (بیهی)، گیلاس (شاهرودی و گرمه)، گلابی (اِمبُرود، ماول، كدو اِمبُرود)، انواع زردآلو مانند: پرسی، قیسی، شكر پاره، چینگ كلاغ، اوُرُك و... انواع انگور هستند.


جاذبه های گردشگری
سه آسیاب آبی تاریخی روستای درفك هم در پایین دست این روستا قرار دارد و بقایای دو آسیاب از این تعداد با فاصله كم و آسیاب سوم نیز در فاصله تقریبی یك كیلومتری روستا قرار دارد كه بسیار دیدنی هستند. امامزاده جعفر بن موسی برادر امام رضا در این روستا قرار دارد و زائرسرایی به منظور رفاه حال زائران و مسافران در شمال این بنا ایجاد شده است.


مسیر دسترسی
برای دسترسی به روستای درفك مسیر های متعددی وجود دارد. برای رفتن به روستای درفك باید از مسیر روستاهای سنگ سفید، بعد از آن طبس و سپس از دیواندر عبور كرد كه مسیر آن تا طبس آسفالت و از طبس تا درفك خاكی میباشد.

 

روستای درفك خوشاب-iX9WODV7fv



روستای درفك خوشاب-s5mGacvAEN

روستای درفك خوشاب-YTNTCHUhRm

روستای درفك خوشاب-fsoDPq5JlX

روستای درفك خوشاب-RHVV7WvKLx

روستای درفك خوشاب-3ZVhAOqCn3

روستای درفك خوشاب-dMSMBPw6YI

روستای درفك خوشاب-kNcSkUKR0j

روستای درفك خوشاب-hMNd9cXtxG

روستای درفك خوشاب-38ck2VKpfi