ریپورتاژ آگهی
خداشاه جغتای

خداشاه جغتای

از آنجا كه شهرستان جغتای دارای ۱۵۰ حكومت در طول تاریخ بوده در نتیجه این تحولات تاریخی از آثار و ابنیه با ارزش تاریخی برخوردار است.
  • 1402/02/15
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : جغتای
  • دسته : امامزاده های ایران
آدرس : خراسان رضوی، جغتای، هلالی، خداشاه
تلفن : 66059000-021

از آنجا كه شهرستان جغتای دارای ۱۵۰ حكومت در طول تاریخ بوده در نتیجه این تحولات تاریخی از آثار و ابنیه با ارزش تاریخی برخوردار است. روستای خداشاه از توابع بخش هلالی شهرستان جغتای از مناطق دیدنی و تاریخی این شهرستان می باشد و در ۱۹ كیلومتری شمال شهرجغتای قرار دارد.


محصولات
عمده فعالیت مردم  روستای خداشاه كشاورزی و دامداری است كه بیشتر نیز به كشت محصولاتی از قبیل گندم، جو، خربزه ، هندوانه، چغندر قند و در سـالهای دور كشت پنبه و تا حدودی هم باغداری بویژه انگور اختصاص دارد.


غذای محلی
از غذاهای سنتی خداشاه می توان آش رشته، كاله جوش، شیربرنج، اشكنه و ... را نام برد. از نانهای سنتی خداشاه می توان به نان پیچی، نان پیازی، نان روغنی، نان پنجه كش و ... اشاره كرد.


آداب و رسوم
از ورزشها و بازیهای سنتی خداشاه می توان كشتی، هفت سنگ، كبدی، كوه نوردی، الك دولك، و ... را نام برد.


جاذبه های گردشگری

امامزاده علی بن احمد خداشاه
این بنا كه مربوط به قرن هفتم هجری است به دلیل ارزشهای تاریخی فرهنگی و معماری در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده و پلان آن ۶ ضلعی منتظم است. گنبد بنا ۲ پوش بوده و مصالح آن از اجر است و بر روی یك پشته طبیعی در جنوب  روستا مجاور جاده جاجرم-جغتای قرار گرفته است. داخل بنا دارای نگارگری گچ است شامل نقوش شمسه و ترنج و اسامی خامس آل عبا بر آن نوشته شده است. بنای بقعه امامزاده علی بن احمد خداشاه در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.

ارگ خداشاه
بنای ارگ تاریخی خداشاه از آثار گرانبهای جغتای مساحتی در حدود دو هكتار را به خود اختصاص داده است. ارگ خداشاه در جنوب غرب روستای خداشاه قرار گرفته و دارای خندق و چهار برج پیرامونی نیز می باشد. این ارگ از آثار تاریخی دوره قاجار است كه از جاذبه‌ های گردشگری جغتای می باشد.

 

خداشاه جغتای-z7D8Ylr0lt