ریپورتاژ آگهی
رباط لاری تربت حیدریه

رباط لاری تربت حیدریه

رباط لاری در بازار شهر تربت حیدریه و در محله میدان رباط قرار دارد و به همت حاج محمدرضا لاری از تجار معروف شهر به سال ۱۳۰۸ ه.ق ساخته شده است.
  • 1402/02/15
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : تايباد
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : خراسان رضوی، تربت حیدریه
تلفن : 66059000-021

رباط لاری در بازار شهر تربت حیدریه و در محله میدان رباط قرار دارد و به همت حاج محمدرضا لاری از تجار معروف شهر به سال ۱۳۰۸ ه.ق ساخته شده است. از مرحوم لاری به جز رباط لاری آنچه به جا مانده سرای امین، رباط كامه، رباط سفید، یك پل سنگی و یك رباط هم سرپیچ كافرقلعه (جاده تربت حیدریه به سمت مشهد) است كه تا چند سال پیش موجود بود اما از زمانی كه مسیر جاده تغییر كرد شاید دیگر دیده نشود ولی بقایای آنها موجود است. اكنون مقبره مرحوم لاری در نزدیك حمام حاجی رئیس تربت حیدریه واقع است.


معماری بنا
این رباط از بناهای دو ایوانی است و مشتمل بر هشتی ورودی، صحن، حجره، غرفه و اصطبل است. رباط حاج محمدرضا لاری در ابعاد ۶۴ در ۶۰ متر دارای ۲۴ غرفه تابستانی است كه مشرف به حیاط رباط می‌ باشند و هر كدام از این غرفه‌ ها به نوبه خود اطاقی كوچك در پشت سر دارند كه استفاده زمستانی داشته و دارد. در قسمت عقب تمام غرفه‌ ها نیز اصطبلهای اختصاصی به هر غرفه وجود دارد و شیوه معماری رباط كه شامل قسمت تابستانی و زمستانی با اصطبلهای اختصاصی و چهار انبار بزرگ در چهار گوشه رباط است دلالت بر تدبیر و معماری اصولی بانی و سازندگان آن دارد كه پس از گذر ۱۱۰ سال هنوز مستحكم و قابل استفاده تجار محل است و حوادث طبیعی و غیرطبیعی نتوانسته در طول این مدت خللی به آن برساند.

رباط لاری تربت حیدریه-aUuicenGZS

رباط لاری تربت حیدریه-FjqmdZizSs

رباط لاری تربت حیدریه-CVxQl9x1Qj

رباط لاری تربت حیدریه-Xrzc1AdGkO

رباط لاری تربت حیدریه-tunHwLeyhO

رباط لاری تربت حیدریه-kGNqBYwbpX

رباط لاری تربت حیدریه-LUIeBdLoJA