ریپورتاژ آگهی
روستای كردینه طرقبه

روستای كردینه طرقبه

طرقبه از ییلاقات اطراف مشهد است كه دارای مناظر طبیعی و با صفایی است. وارد طرقبه كه ‌شوید دیدن درختان و صدای آب رودخانه روحی تازه در جسم شما می ‌دمد.
  • 1402/02/13
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : طرقبه
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : خراسان رضوی، بینالود
تلفن : 66059000-021

طرقبه از ییلاقات اطراف مشهد است كه دارای مناظر طبیعی و با صفایی است. وارد طرقبه كه ‌شوید دیدن درختان و صدای آب رودخانه روحی تازه در جسم شما می ‌دمد. ییلاق طرقبه با وسعت ۱۶۰۰ كیلومتر مربع در منطقه ‌‌ای كوهستانی در امتداد بینالود واقع شده و در ۱۵ كیلومتری مشهد در غرب انتهای بلوار وكیل ‌آباد قرار دارد. روستای كردینه نیز در این منطقه، مسیری زیبا برای كوهنوردی و دوچرخه سواری است.


موقعیت جغرافیایی
روستای كردینه از روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوای خراسان است و در ۲۱ كیلومتری جنوب غربی مشهد و در فاصله ۷ كیلومتری جنوب غربی طرقبه قرار گرفته و به روستاهای عنبران، طرقدر، جاغرق و شاندیز منتهی می شود. این روستا در حد فاصل مسیر طرقبه به دهبارقرار دارد.


كوهنوردی
كردینه بهترین مسیر دسترسی به قله فلسكه است. از روستای كردینه تا قله فلسكه تنها ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه پیاده‌ روی است. آبشار درود نیز در این منطقه قرار دارد. قله فلسكه از قلل مرتفع استان خراسان رضوی است كه ۳۰۷۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به دلیل اختلاف ارتفاع آن با ارتفاعات اطراف، از دور دست قابل مشاهده است. مسیر صعود به این قله از روستای كردینه است. در طول مسیر هیچ جانپناهی وجود ندارد و معمولاً صعود به آن در یك روز انجام می ‌شود.

 

مسیر دسترسی

  • مسیر دسترسی به روستا و منطقه زیبای كردینه از انتهای روستای جاغرق شروع می ‌شود. با عبور از حاشیه رودخانه و ارتفاعات پوشیده از گل و گیاه امتداد می ‌یابد. از آنجا كه ارتفاع روستای كردینه بالاتر از روستاهای اطراف است، مسیر آن از جاغرق با شیبی ملایم و از كنار درختان و با چشم‌ اندازی بسیار زیبا عبور می‌ كند. این مسیر نیاز به سه ساعت پیاده روی دارد.
  • لازم به ذكر است كردینه برای همه افراد قابل رفت آمد بوده و جاده نیز دارد ولی از كنار رودخانه عبور نمی كند باید یا از طرقدر به سمت دهبار رفت یا از جاغرق كه از روبرو مسجد جاغرق مسیرش هست كه چند كیلومتر كه به سمت دهبار برید سمت راست، جاده ای خاكی هست و تا اول كردینه ۵ كیلومتر راه است. همچنین اگر جاده خاكی بعد از دهبار كه با تابلو نارنجی مشخص است را تا پایین رودخانه ادامه دهیم به روستای كردینه می ‌رسیم. بیشتر از دو كیلومتر این مسیر جاده خاكی است و زمستان اگر برف و یخ باشد باید زنجیر داشته باشید.

روستای كردینه طرقبه-axllg6Fhp0

روستای كردینه طرقبه-WnHwbV6Fvy

روستای كردینه طرقبه-3vSsmr6VQi

روستای كردینه طرقبه-AjPl52s0Zt

روستای كردینه طرقبه-5WvHEKIdC9

روستای كردینه طرقبه-Ww3gOB2dpb

روستای كردینه طرقبه-KDPi2jMJxD

روستای كردینه طرقبه-dCfmV8qzNn

روستای كردینه طرقبه-BleXJumk8g