ریپورتاژ آگهی
روستای حطیطه بردسكن

روستای حطیطه بردسكن

روستای حطیطه در پانزده كیلومتری جنوب غربی شرق شهر بردسكن (مركز شهرستان بردسكن) و ۱۴ كیلومتری شهر انابد (مركز بخش) واقع شده است.
  • 1402/02/12
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : بردسکن
  • دسته : روستاهای ایران
آدرس : روستای حطیطه در شهرستان بردسكن، بخش انابد، دهستان صحرا واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

روستای حطیطه در پانزده كیلومتری جنوب غربی شرق شهر بردسكن (مركز شهرستان بردسكن) و ۱۴ كیلومتری شهر انابد (مركز بخش) واقع شده است. در روستای حیطه ۴ كوره آجر پزی وجود دارد كه در حال حاضر ۲ كوره فعال می باشد.


محصولات
محصولات زراعی عمده روستا عبارتند از: جو، گندم، زعفران و پنبه و محصولات باغی نیز انگور و پسته است.


جاذبه های گردشگری
تنها مكان ثبت شده تاریخی روستای حطیطه، طبق نظر سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی مسجد حاج سلطان است كه متاسفانه  به علت قرار گرفتن در هسته اولیه روستا مورد بی مهری واقع شده است. مسجد حطیطه مربوط به اوایل دوره قاجار است و در تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۶۴۷۶ به ‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است.


حطیطه و سیگار
"حطیطه و سیگار" در زمره ضرب المثل های محلی است كه حداقل در منطقه بردسكن به گوش افراد خورده است. اما ریشه این مثل كجاست؟ در گذشته نه چندان دور رسم بوده كه در مراسم سوگواری  و عزا یا به قول خودمان" پرسه" در كنار چای، سیگار هم برای كسانی كه برای عرض تسلیت و خواندن فاتحه به مسجد می آمدند، می آوردند (هنوز در انبار یا آبدارخانه بعضی از مساجد منطقه و از جمله مسجد روستای حطیطه جاسیگارهای برنجی مورد استفاده موجود است كه امروزه بیشتر برای جمع آوری هسته خرما در مراسم پرسه از آن استفاده می شود). اما نكته مهم این بوده كه در گذشته برخلاف امروز در این روستا كسی اهل دود و دم نبوده و این روستا از این باب شهره عام و خاص بوده است. گویا " فاضل" از مردان اهل شعر و ذوق كه خود دارای اصالت" كاسفی" بوده در مراسم پرسه ای در روستای حطیطه شركت می كند و از دیدن سیگار در مسجد روستا تعجب می كند و به طعنه می گوید "حطیطه و سیگار" و این چنین می شود كه این عبارت دهان به دهان می پیچد و به ضرب المثلی محلی تبدیل می شود.


موقعیت مكانی
روستای حطیطه در شهرستان بردسكن، بخش انابد، دهستان صحرا واقع شده است.

 

روستای حطیطه بردسكن-0L6b7yXEZe