ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای قاسم ‌آباد بجستان

كاروانسرای قاسم ‌آباد بجستان

كاروانسرای قاسم آباد یكی از بناهای با ارزش بجا مانده از دوره صفوی است كه در روستایی به همین نام در ۲۰ كیلومتری غرب بجستان واقع گردیده است.
  • 1402/02/11
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : بجستان
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : خراسان رضوی، بجستان، قاسم آباد
تلفن : 66059000-021

كاروانسرای قاسم آباد یكی از بناهای با ارزش بجا مانده از دوره صفوی است كه در روستایی به همین نام در ۲۰ كیلومتری غرب بجستان واقع گردیده است. كاروانسرای قاسم ‌آباد همچون نگینی در دل كویر یكی از آثار تاریخی و ارزشمند شهرستان بجستان است كه در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و می ‌توان گفت جزء اولین آثار ثبتی شهرستان است. بنای مذكور در مركزیت روستا واقع گردیده و از خصوصیات بارز آن معماری بسیار زیبا، تزئینات، نوع پوشش سقف ها و بادگیر چهارضلعی آن است. این بنا كه یكی از كاروانسراهای شاه عباسی هفتگانه بجستان است در قدیم مسیر جاده ابریشم بوده كه هم اكنون راه‌آهن بافق–مشهد از حاشیه آن می‌ گذرد. كاروانسرای قاسم‌ آبادبنایی است از معماری گذشته در دل كویر زیبای بجستان كه بادگیر چهارضلعی آن در خراسان از معروفیت بالایی برخوردار است.

 

موقعیت مكانی
وستای قاسم آباد در ۲۰ كیلومتری غرب بجستان قرار دارد. بجستان نیز در جنوب غربی مشهد و در فاصله ۲۷۸ كیلومتری قرار دارد. روستای منصوری از شمال و استان خراسان جنوبی از جنوب، همسایگان روستای قاسم آباد هستند. در شرق این روستا نیز روستایی با نام نوبهار و مطر آباد و در غرب روستا كویر نمك قرار دارد.

 

كاروانسرای قاسم ‌آباد بجستان-cc9nRfMgfo

كاروانسرای قاسم ‌آباد بجستان-n2oEkFS1w8

كاروانسرای قاسم ‌آباد بجستان-QqtKSTtUiq