ریپورتاژ آگهی
كاروانسرای نظام الدوله شریف آباد

كاروانسرای نظام الدوله شریف آباد

شریف آباد روستایی از توابع بخش احمد آباد شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی است
  • 1402/02/07
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : كاروانسراهای ایران
آدرس : ملك آباد (حدود سی كیلومتری شهر مشهد در جاده مشهد به نیشابور) به سمت روستای ده سرخ، با طی هشت كیلومتر و با عبور از روستاهای نظرآباد، گنبد دراز، استاج به روستای شریف آباد می رسید.
تلفن : 66059000-021

كاروانسرای نظام الدوله شریف آباد-OkmQDTB6zx

كاروانسرای نظام الدوله شریف آباد-tYqBgLMAw0

روستای شریف اباد در گذشته در مسیر شاهراه تاریخی ابریشم و بین شهرهای نیشابور و مشهد قرار داشته است. این روستا اولین منزل مسافران و كاروان هایی بوده كه از شهر مشهد خارج می شدند. در این روستا دو كاروانسرا به نام های اسحاق خانی و نظام الدوله متعلق به دوره قاجار، آب انبار، حمام و چاپار خانه وجود دارد.


مشخصات معماری
كاروانسرای نظام الدوله در زمینی به مساحت ۳۴۸۰ مترمربع بنا شده است. این كاروانسرا دارای پلانی مستطیل شكل دو ایوانی است.   فضای هشتی ورودی، ۲۲ غرفه با حجره های انتهایی، غرفه های پیرامون حیاط مركزی، دو فضای هشت ضلعی با كاربری خاص، چهار برج مدور در گوشه ها و دو نیم برج استوانه ای در میانه دو ضلع جانبی، فضای اصطبل در ضلع جنوبی از ویژگیهای این كاروانسرا می باشد.


موقعیت مكانی
ملك آباد (حدود سی كیلومتری شهر مشهد در جاده مشهد به نیشابور) به سمت روستای ده سرخ، با طی هشت كیلومتر و با عبور از روستاهای نظرآباد، گنبد دراز، استاج به روستای شریف آباد می رسید.