ریپورتاژ آگهی
میل اخنگان

میل اخنگان

در ۲۰ كیلومتری شمال شهر مشهد و در حاشیه جاده توس، بنایی برج مانند به ارتفاع ۱۷ متر دیده میشود
  • 1402/02/03
  • استان : خراسان رضوي
  • شهر : مشهد
  • دسته : مكانهای تفریحی جهان
آدرس : : خراسان رضوی - مشهد ۲۰ كیلومتری شمال شهر مشهد، روستای اخنگان
تلفن : 66059000-021

میل اخنگان-1NqH9pvXse

میل اخنگان-DK0O9RTz6b

میل اخنگان-I1rln0Tngj

میل اخنگان-9x7qStaPkB

میل اخنگان-xUI4V0EiUc

میل اخنگان-1eaDrRKbbu

میل اخنگان-UlBT6GihOC

میل اخنگان-QRnZTASFgi

میل اخنگان-sogCEfzlwb

میل اخنگان بنایی آجری است كه در فاصله 20  كیلومتری شمال شهر مشهد مجاور روستایی به همین نام در كناره جاده توس به پاژ (زادگاه فردوسی) واقع شده‌است. طرح معماری میل به دوره تیموری و قرن نهم هجری منتسب می‌باشد.

بنا بر روایات متون كهن در نزدیكی میل واقع در مدخل دره كارده در سده چهارم هجری نبردی خونین بین والیان و حكام قبلی خراسان و سلطان محمود غزنوی روی داده‌است.

این بنا برج مقبره‌ای به ارتفاع ۱۷ متر است كه بر روی سكوی مدوری با هشت نیم ضلعی قرار گرفته‌است و نمای خارجی آن علاوه بر دارا بودن شكل مدور با هشت نیم ستون الحاقی تزئین شده‌است. بر راس بنا گنبدی از نوع مخروطی قرار گرفته كه با كاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای در نوارهای افقی تزئین شده‌است.بطور كلی معماری این اثر میل‌های دوران تیموری را القاء می‌نماید.

این برج، آجری، هشت ضلعی، گنبدی مخروطی و به صورت ترك ترك دارد. آجركاری آن بسیار هنرمندانه و به اشكال گوناگون هندسی است. این برج سه در ورودی دارد  و در داخل، سنگ قبری به طول ۱۱۰ و عرض ۵۰ و ارتفاع ۴۰ سانتی متر دیده می شود كه بر روی آن با خط ثلث و نسخ نوشته شده است. در حاشیه زیر سقف، بقایای كتیبه ای كه احتمالاً به روی كاشی نوشته بوده موجود است ولی اكنون بخش اعظم این كتیبه و در نتیجه كاشی ها از بین رفته است.

فضای داخلی بنا فاقد نقش و نگار بوده و نمای بیرونی آن اعم از دیوار و نیم ستونها با كاشی آذین شده است. نقوش ستاره ای شكل و چلیپایی نیز در آن دیده میشود.

علی رغم اینكه هویت مدفون در این بنا مشخص نیست برخی از منابع آن را ساخته‌ای بر فراز مدفن دختری هندی می‌دانند كه در راه زیارت دار فانی را وداع گفته‌است. عده‌ای نیز این بنا را این محل قبر "گوهرتاج" خواهر گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری است. برخی از محققین به استناد نقوش زنانه گلهای مینایی سطح بنا بر این باورند كه این میل برای آهنگان خاتون نامی بنیان شده‌است.

برخی معتقدند میل اخنگان از جمله گورهای سردابه شكل دستجمعی كه در مجاورت مكان‌های متبرك و گورستان‌های عمومی ساخته می‌شده و گور مسافران متشخص تا زمان انتقال، بوده است.

میل اخنگان را می توان نمادی از دگرگونی یا دگردیسی معماری دوره ایلخانی به دوره تیموری دانست.