ریپورتاژ آگهی
آسیاب بادی نهبندان

آسیاب بادی نهبندان

آسیاب های بادی یا آسباد ها یكی از نمونه هایی است كه گویای این است كه بشر خودش را با شرایط محیطی خود وفق می دهد
  • 1402/01/29
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : نهبندان
  • دسته : مناطق توریستی ایران
آدرس : خراسان جنوبی، شهرستان نهبندان، روستای خوانشرف
تلفن : 66059000-021

آسیاب بادی نهبندان-5AjdgRnmna

آسیاب بادی نهبندان-xlerejWkV7

آسیاب بادی نهبندان-J26YJaybsE

آسیاب بادی نهبندان-DZ1FVRiBIm
آسبادها سازه های بادی است كه در گذشته به منظور آسیاب كردن گندم به كار گرفته می شد و تا 70 سال پیش در منطقه خراسان جنوبی به ویژه در شهر و بخش های نهبندان به خاطر وجود بادهای 120 روزه مورد استفاده بوده است. این آسیاب بادها برخلاف آسیاب گندم اروپایی كه به صورت افقی طراحی شده محورهایی به صورت عمودی دارد.
آسبادها آسیایی هستند كه با نیروی باد می‌ چرخند. دو دیوار موازی به ارتفاع 10 متر كه به فاصله 4 متری هم قرار دارند، ساختمان عمومی این آسبادها را تشكیل می‌ دهند. در قسمت شمالی این محفظه پره‌ هایی بزرگی وجود دارد كه با كمك نیروی باد می‌ چرخند. چرخش پره‌ ها اهرم بزرگ و سنگ زیرین را به حركت درآورده و عملیات آسیاب كردن شروع می‌ شود.
نقشه آسبادهای منطقه نهبندان برگرفته از آسبادهای سیستان و تقریباً مشابه یكدیگر هستند. برخی آسبادها در دو طبقه ساخته شده‌ اند. فضای بالایی آن مكانی است كه بزرگترین قطعات آسیا در آن كار گذاشته شده است.
این فضا از سه طرف محصور و جهت باز آن در معرض وزش باد است. محور آسباد به شكل یك تیر ثابت به طول 5/4 تا 5 متر است كه بر سطح آن شكاف‌ هایی مستطیل شكل به وجود آمده تا بازوها در آن قرار گیرند. بازو شامل چوب‌ های موازی هستند كه تیرها را در یك حالت عمودی و در معرض باد نگه می‌ دارند. سنگ آسیاب شامل دو سنگ هم‌ اندازه مدور است كه سنگ زیرین ثابت و سنگ فوقانی متحرك است. طبقه همكف آس‌خانه نیز شامل انبارهای نگهداری آرد و گندم و یك رشته پلكان منتهی به طبقه فوقانی است. این سازه‌ ها به دلیل نوع كاربرد فاقد تزئین هستند.