ریپورتاژ آگهی
منطقه گردشگری باغستان و آبگرم فردوس

منطقه گردشگری باغستان و آبگرم فردوس

روستای سرسبز و با طراوت باغستان كه یكی از روستاهای مهاجرپذیر فردوس محسوب می شود؛ روستایی ۴هزار نفره است كه فاصله كمی تا مركز شهرستان دارد.
  • 1402/01/28
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : فردوس
  • دسته : مناطق تفریحی ایران
آدرس : منطقه ییلاقی باغستان استان خراسان جنوبی، در 15 كیلومتری شرق فردوس و محل تقاطع دو محور فردوس – بجستان و فردوس – گناباد واقع شده است.
تلفن : 66059000-021

منطقه گردشگری باغستان و آبگرم فردوس-dYudrqcrI4

منطقه گردشگری باغستان و آبگرم فردوس-Bm0MkNnQBG

منطقه گردشگری باغستان و آبگرم فردوس-x5suGKIjmA

منطقه گردشگری باغستان و آبگرم فردوس-sEcbH1OEUT

منطقه گردشگری باغستان و آبگرم فردوس-2LyIUo5nRg

روستای ییلاقی باغستان در 15 كیلومتری شرق فردوس و در ارتفاع 1300 متر از سطح دریاو در محل تقاطع دو محور فردوس – بجستان و فردوس – گناباد كه تنها مسیر های ارتباطی فردوس با مشهد مقدس می باشد واقع گردیده است.
 

بیهوده نیست كه «باغستان» فردوس را بهشت یا معجزه سبز كویر و دیار یاقوت ها و گنجینه طلای سرخ می خوانند وقتی پا به كوچه ییلاقی باغستان می گذاری، زیر سایبان درختان سر به فلك كشیده بید، چنار ،سپیدار، توت و ... دیدن جوی های آب روان و زلال است كه تو را به یاد قطعه ای از بهشت روی زمین می اندازد.

پوك شدن تنه بسیاری از درختان روستا نشانی از قدمت بالای این دیار است. كوچه باغ های باغستان فردوس تو را با لطافت، پاكی، صفا و سرسبزی، همنشین می كند و آن وقت با خود می گوییم خوشا به حال كسانی كه در این نقطه از خراسان جنوبی زندگی می كنند.

در ابتدای ورودی روستا چشم انداز باغ ها با میوه های رنگارنگ انار ، زردآلو ، انگور و...هر بیننده ای را مجذوب خود می كند . باغستان از قدیم به داشتن مرغوب ترین انار فردوس شهره است و بخش قابل توجهی از این محصول به استان های مختلف كشور و دیگر مناطق دنیا صادر می شود. دیگر محصولات كشاورزی این روستا هم كه بیشتر باغی یا به اصطلاح محلی سردرختی است در سبد میوه شهرهای مختلف خراسان جنوبی و استان های دیگر قابل مشاهده است.

طول این قنات ۳۵ كیلومتر است و حدود2 هزارو ۳۸۲ هكتار از زمین های فردوس را آبیاری می كند.كل قنات های بلده احتمالا ۲۷ رشته بوده ولی امروز فقط 14 رشته آن فعال است .علاوه بر این ها باغستان به دلیل بهره مندی از آسیاب های آبی قدیمی در حوزه تاریخی هم مطرح است.

قرار گیری قنات بلده از شمال تا جنوب روستا و منطقه و مساعد بودن كشاورزی سبب شده است كه روستای باغستان با كشیدگی زیادی به صورت طولی در كنار مسیر این قنات ساخته و توسعه یابد و همین امر باعث به وجود آمدن منظر بكر و زیبایی از طبیعت شده است . همانطور كه اشاره شد از جمله جاذبه های تاریخی گردشگری روستا وجود آسیاب تاریخی معروف به آسیاب حاجی خان در كنار مسیر جوی اصلی قنات بلده می باشد.

امكانات رفاهی روستای باغستان شامل آب ، برق، تلفن، جاده، رستوران، مسجد، حسینیه، پاسگاه و ...میباشد.

آبگرم معدنی فردوس
از جمله جاذبه های و قابلیت‌ها ی گردشگری و با اهمیت فردوس آبگرم معدنی در فاصله حدود ۲۰ كیلومتری شمال شرقی شهر فردوس است. این آبگرم با خواص طبی و درمانی اعجاب انگیزش سالانه پذیرای خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد و از موقعیت مناسبی در منطقه برخوردار است . استفاده از آبگرم معدنی فردوس در درمان بسیاری از بیماریهای پوستی و مفصلی موثر و توسط پزشكان زیادی توصیه شده است.

لازم به ذكر است كه آبگرم فردوس نیز دارای امكاناتی از قبیل سوئیت، اتاق، كانكس، مغازه، نمازخانه و رستوران است.