ریپورتاژ آگهی
آبشارهای دره سبز رود سرایان

آبشارهای دره سبز رود سرایان

آبشارهای دره سبز رود در ۳۵ كیلومتری شهر سرایان در دهستان مَصعَبی روستای كریمو واقع شده و مكان جذابی است كه آبشارهای فراوانی را در آغوش دارد
  • 1402/01/20
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : سرايان
  • دسته : آبشارهای ایران
آدرس : خراسان جنوبی، سرایان، آیسك
تلفن : 66059000-021

آبشارهای دره سبز رود سرایان-n93HebDzhM

آبشارهای دره سبز رود سرایان-mh0ow2G3OE

آبشارهای دره سبز رود سرایان-jokkgB6Gyg

آبشارهای دره سبز رود سرایان-UT7dpowhHO

آبشارهای دره سبز رود واقع در ۳۵ كیلومتری شمال شهرستان سرایان، یكی از جاهای دیدنی استان خراسان جنوبی به‌ شمار می‌ رود. این آبشارها كه به صورت پلكانی در مسیری به طول حدود دو كیلومتر قرار گرفته‌ اند، در راهی بسیار صعب ‌العبور و در عین حال زیبا واقع شده ‌اند كه جز با امكانات و تجهیزات كوهنوردی نمی توان آ‌نها را دید. در این منطقه چندین آبشار وجود دارد كه ارتفاع آنها بین یك و نیم تا ۱۸ متر متغیر است و حوضچه‌ های پای هر آبشار عمقی بین نیم تا دو متر دارند. این دره و كوهستان زیبا با داشتن دیواره های بلند و مسیرهای فنی، جهت صعود كوهنوردان و تفرج گردشگران مناسب است. لازم به ذكر است تیم تحقیقاتی شبكه زیست محیطی خراسان جنوبی یكی از گروه هایی بوده كه پیمایش كامل این دره و آبشارهای سبزرود سرایان را با به كارگیری نیروهای مجرب و دوره دیده انجام داده و ۳۰ آبشار كوچك و بزرگ را شناسایی و پشت سر گذاشته است. برای دیدن از ابشار دره سبز باید  چند روستا را پشت سر بگذرانیم. یكی از این روستا ها به نام كریمو است كه آخرین روستا محسوب می شود. منظره كوهی با صخره هایی كه رنگ انها سفید و بسیار بلند می باشد مسیر حركت را مشخص می كند. این مسیر در كنار رود خانه ای قرار گرفته كه به یك سد منتهی می شود. در این دره راه هایی بسیار سخت و در عین حال زیبا و دیدنی واقع شده كه حتما باید لوازم كوهنوردی همراه داشته باشیم تا بتوانیم با سهولت بیشتر از آن دیدن كنیم. منطقه آبشارهای دره سبزرود جزو مناطق حفاظت شده است و گونه های ارزشمند جانوری مانند بزكوهی و قوچ را میتوان در آن دید. این مكان خوش آب و هوا علیرغم مناظر زیبای خود با وجود درختان گردو كه صفا و زیبایی آنرا دو چندان كرده برای كوهنوردی و تفریح مناسب است. طبیعت زیبا و بكر دره سبز رود كوهنوردان و دوستداران طبیعت را به این منطقه می كشاند.


موقعیت مكانی
خراسان جنوبی، شهرستان سرایان، شهر آیَسك، بخش آیَسك، دهستان مَصعَبی روستای كریمو


مسیر دسترسی
برای دسترسی به این مكان باید از سرایان به دوراهی چرمه رفته و جاده سد را در پیش بگیرید و به سمت روستای نوبهار و روستای مصعبی حركت كنید همچنین فراموش نكنید كه این مسیر نیاز به تجهیزات فنی و یك راهنما دارد.