ریپورتاژ آگهی
شاه‌ نشین غنی آباد بشرویه

شاه‌ نشین غنی آباد بشرویه

روستای غنی آباد از روستاهای مهم شهرستان بشرویه در استان خراسان جنوبی است.
  • 1402/01/17
  • استان : خراسان جنوبي
  • شهر : بشرويه
  • دسته : عمارت های تاریخی ایران
آدرس : خراسان جنوبی، بشرویه، دهستان علی جمال، روستای غنی آباد
تلفن : 66059000-021

روستای غنی آباد از روستاهای مهم شهرستان بشرویه در استان خراسان جنوبی است. این روستا كه در منطقه كوهستانی واقع شده بیش از چهارصد سال قدمت دارد. وجه تسمیه روستا نیز خاك حاصلخیز و قنات پر از آب آن بوده است. قلعه غنی آباد و شاه نشین غنی آباد دو بنای تاریخی این روستا هستند كه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. شاه نشین را می‌ توان بخش ویژه و خاص یك عمارت توصیف كرد. این بخش برای خلوت و استراحت بزرگ خانه و یا پذیرایی از مهمانان خاص كاربرد داشته است. در گذشته شاه نشین ارتفاع بیشتری نسبت به سایر بخش ‌های بنا داشته است. همین امر سبب نور بهتر و هوای مطلوب ‌تر شاه نشین می ‌شود. در گذشته معمولاً حوضی در مقابل شاه نشین احداث می ‌شد تا جریان آب سبب جریان هوای خنك در شاه نشین شود. ضمن اینكه شاه نشین در گذشته دارای پنجره‌ هایی با شیشه‌ های رنگی بسیار زیبایی بوده است. مهمترین نكته این است كه اوج تزئینات بنا در شاه نشین آن اجرا می ‌شده است. بنابراین شاه‌ نشین، بنایی مرتفع، باشكوه و با تزئینات بسیار بوده است.


تاریخچه
قدمت شاه نشین غنی آباد بشرویه به دوره قاجار باز می ‌گردد. در آن دوران فردی به نام “محمد حسین غیاثی” این بنا را احداث می ‌كند. این فرد در آن زمان حاكم یا به عبارتی خان روستای غنی آباد بوده است. این عمارت مكانی برای استراحت و نیز پذیرایی از مهمانان مخصوص خان بوده است. به دلیل موقعیت مكانی بنا به شاه نشین غنی آباد معروف شده است. اما محمد حسین غیاثی فرزندی نداشته و پس از مرگ او این بنا متروكه می‌ شود. لذا در حال حاضر این مكان در زمره آثار تاریخی روستا و تحت نظر شورای روستا قرار دارد. شالوده كلی بنا استوار و پایدار است اما نمای داخلی به شدت آسیب دیده است.


معماری
این بنای تاریخی دارای یك ایوان ورودی با طاق ضربی است. در ضلع غربی ایوان ورودی دو اتاق و در ضلعی شرقی شش اتاق دیده می ‌شود. این اتاق‌ ها تماماً از خشت و گل ساخته شده ‌اند. حیاط این بنای تاریخی پس از ایوان ورودی آن قرار دارد. از داخل حیاط پلكانی برای ورود به شاه ‌نشین احداث شده بود. البته حیاط تقریباً به طور كامل تخریب شده است. شاه‌ نشین تنها بخشی از این عمارت است كه در سه طبقه احداث شده بود. در آن زمان این شاه ‌نشین تنها بنای سه طبقه خشتی روستا بوده است. به همین دلیل از طبقه سوم شاه نشین مناظری در دوردست نیز قابل مشاهده است. هنوز هم علیرغم ساخت و سازهای انجام شده شاه نشین غنی آباد بشرویه از دوردست نیز میان روستا خودنمایی می ‌كند. در واقع این عمارت به نوعی نماد یا علامت شناسایی روستای غنی آباد تبدیل شده است. در حال حاضر بقایای اندكی از گچبری و تزئینات بنا باقی مانده است.


موقعیت مكانی
روستای غنی آباد در شمال شهر بشرویه و در فاصله شانزده كیلومتری از آن قرار دارد. این روستا تنها دو كیلومتر با جاده بشرویه-طبس فاصله دارد.


جاذبه های منطقه

قلعه تاریخی غنی آباد
در  گذشته اغلب روستاییان دیواری دفاعی در اطراف روستای خود احداث می‌ كردند. بیشتر روستاها در داخل این قلعه زندگی می ‌كردند. با گذر زمان و برقراری نسبی امنیت در جاده‌ ها مردم روستاها به تدریج در خارج از قلعه ساكن شدند. لذا در بسیاری از روستاهای ایران بقایای یك قلعه تاریخی وجود دارد. قلعه تاریخی غنی آباد نیز یادگار زمانی است كه تنها پناه مردم روستا دیوارهای مستحكم قلعه بوده است.

منطقه سه كوهه غنی آباد
خاك حاصلخیز و هوای معتدل روستای غنی آباد طبیعت زیبایی در این منطقه ایجاد كرده است. به ویژه در فصل بهار با جریان آب رودخانه فصلی، منطقه سه كوهه غنی آباد به یك منطقه گردشگری تبدیل می‌ شود.

كویر غنی آباد
كویر غنی آباد از دیگر جاذبه های گردشگری منطقه است. این منطقه در واقع همان كویر بشرویه است كه در مجاورت روستای غنی آباد قرار دارد.

 

شاه‌ نشین غنی آباد بشرویه-x0hr4c8dWU

شاه‌ نشین غنی آباد بشرویه-0WVMvYscXh